Inlägg #21: Postat: 2003-10-20 14:51:00
|
Alvunger |
Jag tycker också det är fel att män skall betala för barn de inte velat ha. Säg tex att de använt kondom samt att kvinnan går på p-piller men att det ändå blir ett barn. Om kvinnan då väljer att föda bör inte mannen bli juridiskt ansvarig för barnet. Men avsäger han sig det, skall han naturligtvis inte ha några rättigheter i frågan heller.
|
|
Inlägg #22: Postat: 2003-10-20 14:53:00
|
Alvunger |
Öht tycker jag att graviditet skall vara avlönat arbete. det är ett tungt fysiskt arbete som producerar nya skattebetalare och borde också värderas som sådant. Därav borde gravida kvinnor få lön, och vill inte mannen ha barnet, så behöver han ju inte betala för det. Det bör dock finnas ett skydd, så att mannen inte kan dra sig ur efter beslut har tagits. Barnakontrakt kanske?
|
|
Inlägg #23: Postat: 2003-10-20 15:05:00
|
Biff |
Var ska dessa pengar komma ifrån? Framtiden? För att vara så kritiska mot Göran Persson, tycker jag att bra många är väldigt beroende av honom...
|
|
Inlägg #24: Postat: 2003-10-20 18:16:00
|
Emma |
Biff: du har verkligen ett rätt obehagligt sätt att resonera. Vadda kasta sig ut för en trapp?Vadda makt en enda gang?
|
|
Inlägg #25: Postat: 2003-10-20 19:08:00
|
Magnus Löwendahl |
Svar 18. Därför att jag inte vet vad jag ska säga! När jag kommer på något jag kan säga som jag kan stå för återkommer jag!
|
|
Inlägg #26: Postat: 2003-10-20 19:12:00
|
Magnus Löwendahl |
Emma. Nu har jag kommit i gång med någon sorts svar. Titta i tråden som "Alvunger" startat. Från svar åtta och nedåt. Jag kommer in efter ett tag där och i replik till "Alvunger" att börja skissa på synpunkter som berör ämnet!
|
|
Inlägg #27: Postat: 2003-10-20 19:17:00
|
Magnus Löwendahl |
Svar 21 och 22, upptäckte jag just, är mycket intressanta. "Alvunger" kan misstänkas vara en god maskulist, och är helt klart en vass tänkare i detta ämne! Idén med "barnakontrakt" verkar inte alls så dum. Jag hittar i alla fall spontant ingen lucka i det. Bortsett från finansieringen då. Men sådant går ju alltid att lösa. Givetvis talar vi här om nödlösningar. Men sådana ska ju vara så goda som möjligt. Eller?!?
|
|
Inlägg #28: Postat: 2003-10-20 21:44:00
|
Sunny |
Biff: Ja i denna frågan är mannen den svage. Jag har ett barnbarn som kom till eftersom mamman ville ha ett eget barn.Hon talade om för sonen att hon var steril! Han betalar men hon har bott på okänd ort i 12 år nu: jag tänker på barnet varje dag.
|
|
Inlägg #29: Postat: 2003-10-20 22:22:00
|
Biff |
Emma, jag menade naturligtvis inte att du skulle kasta dig ut för en trappa, utan mer att möjligheten existerar för en desperat gravid kvinna. Läs förresten inledningen till Selma Lagerlöfs Jerusalem, för att få situationen ännu mer förtydligad. Magnus, luckan i kontraktet är kanske att även män kan ändra sig... och tänk vad barnen ska säga... att skriva kontrakt när man får barn... vart har mänskligheten tagit vägen?
|
|
Inlägg #30: Postat: 2003-10-20 22:23:00
|
Biff |
Enda anledningen till att kontrakt finns, är ju att folk inte litar på varandra... ju...
|
|
Inlägg #31: Postat: 2003-10-20 23:56:00
|
Magnus Löwendahl |
Svar 29-30. Jag förstår din reaktion. Den är sund. Men är det inte också så att vi VERKLIGEN inte vet vart mänskligheten "tagit vägen". Och då kanske vissa lösningar på vissa samhällsproblem till slut blir rätt chockerande? Jag vet inte, tänker högt bara!
|
|
Inlägg #32: Postat: 2003-10-21 13:37:00
|
Emma |
Ja för visst börjar det kännas surrealistiskt med de lösningar som spanats fram här! men jag ser inte heller nagra andra utvägar. Kanske är det sa att man maste reglera mycket för att försöka förhindra att nagaon eller nagra far illa. sa javla svart.
|
|
Inlägg #33: Postat: 2003-10-21 15:50:00
|
Alvunger |
Äktenskapet är faktiskt också ett kontrakt, även om man inte i sverige kan dömas för att ha brutit mot det. Ett barnakontrakt är rimligare. barn betyder ju att man har ansvar för ett annat liv, vilket man inte har i ett äktenskap. hoppas jag, annars gifter man sig nog av fel anledning. Tycker inte man behöver oja sig över vart världen är på väg. Barn har rätt till vårdnadstagare anser jag, antingen biologiska el icke-biologiska.
|
|
Inlägg #34: Postat: 2003-10-21 15:51:00
|
forts |
Att skriva på nåt slags vårdnadskontrakt då man tar ansvar för ett barn är logiskt. Kanske skulle socialstyrelsen få mindre att göra då också? vad är chockerande med att individer som framavlar barn också tar ansvar för försörjningen av detta barn? Vad som verkligen är chockerande är det oansvariga födandet hit och dit, ungar man inte vill ha, inte orkar ta hand om, ungar på gatan, unga som mår dåligt, ungar som blir misshandlade.
|
|
Inlägg #35: Postat: 2003-10-21 15:51:00
|
forts |
Barn ber inte om att bli födda. Föräldraskap borde vara ett långt större ansvar än vad det är.
|
|
Inlägg #36: Postat: 2003-10-21 16:28:00
|
Magnus Löwendahl |
Jag läser. Jag känner efter...!
|
|
Inlägg #37: Postat: 2003-10-22 18:17:00
|
Biff |
Det här börjar låta som romanen 1984...
|
|
Inlägg #38: Postat: 2003-10-24 12:31:00
|
Alvunger |
Jo, men det lät månfärden också. Och det satsades det oerhörda summor på o vi hade en stolt mänsklighet. Jag tycker en mänskligheten kan vara stolt över att finna reda på de bästa preventiva metoderna, där även tekniken kan ge män en möjlighet att förbli barnlösa om de så önskar.
|
|
Inlägg #39: Postat: 2003-10-24 19:13:00
|
Sunny |
Alvunger : o tvärt om.De ofrivilligt barnlösa kan oxå tjäna på all forskning kring fertilitet.
|
|
Inlägg #40: Postat: 2003-10-25 01:16:00
|
Jag |
Varför ska Emma ha rätt att slarva och inte ta ansvar för sin sexualitet och se till att hon inte blir oplanerat gravid bara för att jag var ovälkommen av min bio mamma när jag föddes. Jag var mkt välkommen hos mina adoptivföräldrar.
|
|