Daniel Ekman, en farlig amatörskribent

Inlägg #1: Postat: 2003-10-14 12:03:00
Billy Butt
Daniel: Jag har hela tiden fattat vad du vill säga, men det sättet som du formulerade dig är farligt för den enskildes rättssäkerhet och du är en amatörskribent. Du får inte skriva sådär - det kan påverka folk.... det är vad många skribenter på kvällspressen gör och det var min poäng i en tidigare artikel ... att dessa artiklar ofta påverkar unga tjejer att tro att vad som egentligen inte är våldtäkt , är våldtäkt.
Inlägg #2: Postat: 2003-10-14 12:40:00
Per W
Citat: "Du får inte skriva sådär - det kan påverka folk".
Det är väl det som är meningen..... med att skriva i Sourze.
Inlägg #3: Postat: 2003-10-14 12:46:00
Billy Butt
Ja - men att komma med någonting som kan påverka en felaktig tolkningen av ett brottslig gärning kan ha förödande påföljder för rättssäkerheten.
Inlägg #4: Postat: 2003-10-14 13:15:00
daniel.
Jag tror inte NÅGON skulle få för sig att anmäla nån för våldtäkt pga min artikel. Däremot hoppas jag att nån man där ute kanske börjar fundera över sitt eget beteende, vilket var själva anledningen till att jag skrev artikeln. Att få män att inse att de ska acceptera ett Nej, att det kanske inte är OK att ha sex med en kvinna mot hennes vilja trots att hon ger med sig.
Inlägg #5: Postat: 2003-10-14 13:16:00
daniel.
Men tyvärr så verkar inte det ha gått in hos männen... för om man kollar i kommentarerna jag har fått så kommer "ryggdunkningarna" främst från kvinnor, medan männen generellt är mer kritiska. Det är t ex män som påstår att jag framställer kvinnor som "svaga", inga kvinnor har gjort det.
Inlägg #6: Postat: 2003-10-14 13:19:00
daniel.
Jag undrar vad detta kan bero på? Kan det bero på att kvinnorna ser problemet, att de kanske själva har varit i den situationen - medan männen inte gör det?
Inlägg #7: Postat: 2003-10-14 13:22:00
Billy Butt
Der beror på att männen känner inte igen sig i din fiktiva situation. Antingen är en man våldsam eller också är han inte våldsam. Att kvinnan bara "inbillar sig" att hon är hotad är något som tjejerna kanske igenkänner, men männen tycker att det är att ta ut händelserna i förvägs.
Inlägg #8: Postat: 2003-10-14 13:23:00
Billy Butt
Om Daniel hade hållit sig till ämnet "Acceptera en tjejs "nej" hade det varit okej. Men när han vandrade in i området våldtäkt och sexuellt utnyttjande blev hans text farlig.
Inlägg #9: Postat: 2003-10-14 14:07:00
Per W
Det är varje människas rätt att anmäla vilket brott som helst till polisen OM man har uppfattat att brott begåtts. Eftersom allmänheten är lekmän vad gäller juridik är det sedan polis och åklagare som utreder och avgör om anmälan går till åtal
Inlägg #10: Postat: 2003-10-14 14:27:00
daniel.
Männen inser väl inte att de trots att de inte är hotfulla eller våldsamma faktiskt kan ses som ett potentiellt hot... medan en del kvinnor själva har varit i liknande situtationer... det trodde jag framgick av min text?
Inlägg #11: Postat: 2003-10-14 14:32:00
Billy Butt
Daniel: Jag tror att du försöker förstå... men att du inte riktigt förstår ändå. Du kan inte presentera en sådant tes och blanda in begreppen våldtäkt och sexuellt utnyttjande utan att någon mer lite mera kunskap i ämnet sågar din text.
Inlägg #12: Postat: 2003-10-15 17:30:00
Jörgen
Det var ett jä--a tjat om vad daniel "kan" och "får" och "inte får" skriva i sina artiklar. Du låter som värsta kycklingmamman "det är farligt", "du kan påverka folk"! Jeezes, om folk inte hittar värre saker att uppröra sig över på internet. Släpp hörnflaggan...
Laddar...