Daniel Ekman, en farlig amatörskribent

Den här tråden diskuterar artikeln Daniel Ekman, en farlig amatörskribent.
Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2003-10-13 22:54:00
Mike
Naturligtvis har du rätt. Jag påpekade också det orimliga i Daniels resonemang. En annan sak är ju att det inte bara är amatörskribenter på Sourze som gör underliga tolkningar av lagen. Det förekommer ju även i landets domstolar. Eller hur?!
Inlägg #2: Postat: 2003-10-13 23:17:00
Johan Ekman
Bra gjort Billy Butt! Genom att åberopa din källa har du övertygat mig. Det du skriver låter vettigt.
Inlägg #3: Postat: 2003-10-14 00:01:00
Katta
Jag uppfattade Daniels text som att han i första hand pekade på ett moraliskt problem. Visst skriver han i slutet att HAN anser att det kan ses som sexuellt utnyttjande enligt NE. Men han skriver inte att det bestämt är så, utan öppnar upp för debatt.
Inlägg #4: Postat: 2003-10-14 08:20:00
Anna Dr
Om det vore så att varje gång en kille snackar sig till sex - skulle bedömas som våldtäkt - skulle det ske så många våldtäkter varje dag att man fick inrätta en ny domstol bara för det...
Inlägg #5: Postat: 2003-10-14 08:20:00
Anna Dr
Om det vore så att varje gång en kille snackar sig till sex - skulle bedömas som våldtäkt - skulle det ske så många våldtäkter varje dag att man fick inrätta en ny domstol bara för det...
Inlägg #6: Postat: 2003-10-14 09:15:00
KD
Jag tror jag håller mig till gäddtjatning.
Inlägg #7: Postat: 2003-10-14 10:23:00
Anna Jurist
Butt förtjänar beröm för sin text. Han verkar vara den enda här som vet vad han skriver om när det gäller de juridiska inom ämnet sexualbrott. Det märks att han har studerat ämnet!
Inlägg #8: Postat: 2003-10-14 11:59:00
daniel.
Billy verkar tro att jag propagerar för att kvinnor har rätt att anmäla män för våldtäkt även om inget våld har förekommit - det gör jag inte. Däremot menar jag på att kvinnor i vissa situationer som i mitt exempel kan känna sig utnyttjade. Visst - det håller troligtvis inte i rätten - det är jag fullt medveten om.
Inlägg #9: Postat: 2003-10-14 13:06:00
Sunny
En glasklar och välskriven artikel om rättsläget BB! Daniel: Jag tycker om din artikel oxå eftersom du tar fram det moraliskt tveksamma i situationen. Du skriver ju att du inte är jurist och kommenterar inte rättsläget i de enskilda fallen? I alla fall har jag inte uppfattat din artikel så. Vi kan inte börja ta upp sexmoral i domstolar.
Inlägg #10: Postat: 2003-10-14 13:34:00
Per W 1
Det är varje människas rätt att anmäla vilket brott som helst till polisen OM man har uppfattat att brott begåtts. Eftersom allmänheten är lekmän vad gäller juridik är det sedan polis och åklagare som utreder och avgör om anmälan går till åtal
Inlägg #11: Postat: 2003-10-14 13:54:00
Thomas L. Aabo
Ett klargörande, det var på tiden.
Inlägg #12: Postat: 2003-10-14 16:28:00
daniel.
"Om tjejen är med på samlaget vid penetrationsögonblicket då kan hon INTE anmäla våldtäkt. Men å andra sidan om hon INTE är med på noterna vid penetrationsögonblicket kan hon anmäla."
Detta säger domaren. I mitt "fiktiva exempel" skriver jag faktiskt "Bara för att du går med på det i slutändan så samtycker du inte. Du gör det knappast med glädje. Snarare av osäkerhet och rädsla.". Kan man då säg att hon är med på det?
Inlägg #13: Postat: 2003-10-14 18:59:00
Anna G
Jag tycker att BB skriver bra. Det är mer än vad man kan säga om många andra som skriver här. Och jag tycker att sådana som Per W bara vill reta honom. Billys artiklar är intressanta och välskrivna. Hans engagemang på Sourze borde uppskattas.
Inlägg #14: Postat: 2003-10-15 01:56:00
Andreas
Det finns folk till allt, alltså kommer någon att misstolka daniels resonemang som att hans moraliska slutsats skulle hålla i domstol. Big deal. Om man vart tvungen att gardera sig för misstolkningar innan man skriver något kommer inget att någonsin bli skrivet.
Inlägg #15: Postat: 2003-10-15 09:00:00
Jan
Åh jag är så trött på Butts eviga tjat om detta. Kunde inte låta bli att småle när Utelistan i Puls kröntes av mannen.
Inlägg #16: Postat: 2003-10-15 13:15:00
Carl P
Billy, håll tillbaka din arrogans bara ett par meter så kanske fler människor lyssnar till dig. Det är tonen du använder, översittartjafset, som ställer sig ivägen hela tiden. Vem pratar du med? De små människorna därnere på jorden?
Inlägg #17: Postat: 2003-10-15 14:00:00
Yanni
Jag håller helt med någon som i en kommentar skrev att detta Billy Butts tjatande om samma sak bara har ett syfte. Att få honom att framstå som oskyldigt dömd. Det spelar ingen roll vilka kunskaper och retoriska grepp han använder sig av. Det lyser igenom, hela tiden, i varenda inlägg. Rättssäkerhet blabla. Det handlar BARA om honom själv. Han talar BARA i egen sak.
Inlägg #18: Postat: 2003-10-15 16:04:00
Robert
Igår när jag gick hem igenom stan så gick jag förbi en man. Jag fick plötsligt en obehaglig känsla av att mannen skulle råna mig, ja han kunde ju faktiskt plocka fram en kniv och hugga mig i bitar. Jag blev så rädd att jag gav mannen alla pengar jag ägde samt nycklarna till min bil. Han tittade oförstående på mig när han tog emot pengarna. Jag blev jätterädd och flydde ifrån platsen springandes. Nu har jag altså blivit rånad och vill att staten ska spärra in mannen, helst ska han få livstid!!!
Inlägg #19: Postat: 2003-10-15 16:12:00
Anders
Nu ska jag spekulera lite...

Anna Jurist:s språk har nästan pinsamma likheter samma meningsbyggnade, samma stavfel med Billy Butts egna samt försvarar honom helt urskiljningslöst.

Sen kan av ni läsare spekulera vidare.
Inlägg #20: Postat: 2003-10-15 16:43:00
Patrik Holm
Att utnämna en "amatörskribent" på Sourze som farlig är väl att överskatta detta mediums betydelse i samhället? Sourze är inte DN Debatt, även om vissa verkar tro det.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...