Den vita väggen

Inlägg #1: Postat: 2003-10-10 15:30:00
Viktor forts.
Istället blev det långa ändlösa promenader på stranden, en dag blev det bara svart. Läkare som inte förstod honom, psykiatriker som bara pratade, meningslöst tyckte han själv. Och så fortsätter det, långa promenader, ibland 4-5 timmar. Vår rädsla för att han kanske skadar sig själv eller kanske ännu värre. Någon gång har vi hittat honom på sjukhuset, vi får själv söka, ingen ringer från sjukhuset, han är över 18 år, han är vuxen.
Inlägg #2: Postat: 2003-10-10 15:32:00
Viktor forts.
Vi som lever med honom varje dag får inte veta någonting, vi vet inte ens hur vi skall hantera situationen. Och den eviga väntan, rädslan att telefonen ringer och berättar något hemskt. I går ringde det. En vän vars bekant hade sett honom när han fördes med ambulans. Vi visste inget. Ingen som ringde från sjukvården och berättade vad som hade hänt, han är över 18 år. Några timmars detektivarbete och vi hittade honom.
Inlägg #3: Postat: 2003-10-10 15:33:00
Viktor forts.
Den här gången var orsaken en ny och mycket dyr ”lyckopiller”. Biverkningarna gjorde att han fick kramp i halsen och kunde inte andas. I dag fortsätter promenaderna, han har varit borta i 4 timmar. Kommer han hem eller ringer telefonen …
Inlägg #4: Postat: 2003-10-10 15:34:00
Viktor forts.
Rädslan är enorm. När jag gick i skolan var jag elevrådets ordförande, lärarna tyckte inte om mitt sätt att arbeta som ordförande, eleverna däremot gillade det. Året därpå, efter min examen, valdes en elev som även lärarna tyckte om. På våren kom den hemska nyheten, han är död, självmord, en äkta japansk Harakiri. Pressen var för stor för att lyckas, han klarade inte det. Och livet blir hårdare och hårdare varje dag. Vem är skyldig?
Inlägg #5: Postat: 2003-10-10 16:00:00
Viktor
PS. Han kom hem för en stund sedan. En lättnad tills skymningen kommer och han försvinner igen. Vi kommer att ligga i sängen, vaken, tills han kommer hem eller telefonen ringer … Tack Malin att du vågar skriva om din situation, det hjälper många, och som vanligt skriver du mycket bra.
Inlägg #6: Postat: 2003-10-10 17:52:00
Sunny
O Vicktor: tack du oxå för att du skrev här!
Inlägg #7: Postat: 2003-10-10 18:03:00
Malin Michea
Jag håller med Sunny. Tack, Viktor. Vi är många som kämpar på olika sätt. All min sympati går till dig och de dina, och jag hoppas verkligen att det ordnar sig. Om ord ändå inte vore så maktlösa i vissa sammanhang...
Laddar...