|
Inlägg #21: Postat: 2003-10-14 11:02:00
|
|
undrande |
Vem gillar krig, Odd? Men ibland är krig tyvärr enda lösningen, inte bara som försvarsalternativ utan också i preventivt syfte. Att kriget kräver offer, filosofen, vet vi alla och självklart tillhör vi hellre de överlevandes skara än offrens. Om sedan offrens antal är värda det vi uppnått med kriget är en annan fråga. Men en sak vet vi: krig kostar alltid liv.
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2003-10-14 14:27:00
|
|
Odd |
Ingen gillar väl krig, undrande! Men jag håller inte med att krig ska accepteras i preventivt syfte eller oavsätt situasjon; det blir för enkelt. FN är ett förhandlingsforum som ska respekteras oavsätt om dom säger ja eller nej i en sak...eller...?
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2003-10-14 15:26:00
|
|
Mike |
Svar 20, Att döma av kommentarer före kriget var många beredda att dö hellre än att leva under Saddam. Så ja. Dessutom, för varje irakier som dog under kriget finns ett flertal som slipper dödas torteras eller förtryckas av Saddam Dessutom stoppade kriget sanktionerna, som dödade fler än kriget.
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2003-10-14 15:28:00
|
|
Mike |
Svar 1822, Kriget startade den 11 September 2001 och det var inte USA som började.
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2003-10-14 16:30:00
|
|
Odd |
Mike: Fel, kriget mot Irak startade inte 11. september 2001, då startade kriget mot terrorismen. Saddams regime kan inte bevisas ha nån koppling till den terrorattacken. Men älskar man USA, så älskar man USA; med dets rasism, "glömda" fattigdom, krigshissande och "vi är bäst"-mentalitet.
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2003-10-14 18:25:00
|
|
Mike |
Saddam stödde palestinska terrorister med 10-tals miljoner dollar. Varför tror du han är så populär i Palestina Al Queda ledare har sökt skydd i Irak. Hans vapenprogram parat med hans oberäknerlighet var ett potentiellt terroristhot. Dessutom fanns det som sagt 17 FN resoulutioner som rättfärdigade hans avväpning.
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2003-10-14 18:30:00
|
|
Mike |
Ja vi "krigshetsande amerikaner vet bäst". Vi vet att inte ens araber och kurder förtjänar att få tungan utskuren, bli körd fötterna före genom en flistugg, bli torterad och fängslad utan rättegång få sin fru och dotter våldtagna av säkerhetspolisen. De enda som inte vet detta verkar vara fisförnäma europeer.
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2003-10-14 18:32:00
|
|
Mike |
Du har inga problem att finna fel i mina argument men du berör inte för en sekund de huvudlösa och skratretande argument som "ylva" för fram. Det säger allt om dig och dina likars intellektuella ärlighet.
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2003-10-14 19:01:00
|
|
Odd |
Ylva har jag kommenterat i svar 13, hon klarar säkert svara själv. Jag skrev inte att Irak inte hade med attacken att göra, jag skrev att det inte kan bevisas. Ej hellre kan det bevisas att det fanns nåt i Irak som behövde en så våldsam "avväpning". Dina argument faller ett efter ett helt enkelt för att dom inte håller. Det är väl ingen som är för regimer av Saddams kaliber som du skriver om i svar 27.
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2003-10-14 19:02:00
|
|
Odd |
Men vad gör vita amerikaner mot svarta amerikaner? Hur många fattiga skiter amerikanska myndigheter i? Vilket land i världen har flest rättegångsdödsdomar? Hur många inte rumsrena hemligheter har inte FBI i sina arkiv?
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2003-10-14 19:04:00
|
|
Odd |
Och du; lägg märke till att jag inte en enda gång har attackerat dig personligen, vem var det som hade ointellektuella skrattretande argument sa du?? :-
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2003-10-14 19:07:00
|
|
Odd |
Jag skrev FBI sorry, men du är så intellektuell så du förstår att jag menade CIA.
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2003-10-14 22:04:00
|
|
Mike |
Svar 29, Du kommenterar inte ylva i svar 13 du fegar ur precis som jag sa. Om majoriteten av Irakierna säger att Saddam behövde avväpnas så tror jag mer på dem än på dig och den samlade euro-intelligentian. Har du läst artikeln jag refererar till i svar 7, eller är sanningen för obehaglig/ointressant?
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2003-10-14 22:11:00
|
|
Mike |
Svar 30, Vad vita amerikaner gör mot svarta? Har du hört talas om "affirmative action"? Vad USAs myndigheter gör för de fattiga är att de ställer världens mest dynamiska arbetsmarknad till deras förfogande. Ytterst få i USA är "fattiga" i mer än ett par månader istf att bli inlåsta i ett bidragsberoende som i europa.
|
| |
|
Inlägg #35: Postat: 2003-10-14 22:18:00
|
|
Mike |
forts, Vad har du emot rättegångar? Menar du att dödsdom utan rättegång som i forna Irak är bättre? CIA-hemligheter känner varken du eller jag till annars vore de ju inte hemligheter. Troligen har de gjort en hel del dåliga men mestadels bra saker i lönndom.
|
| |
|
Inlägg #36: Postat: 2003-10-14 22:23:00
|
|
Mike |
Nej visst Saddam skulle bort men "inte så våldsamt". Och hur skulle det gå till? Hur lång tid skulle de ta? Hur många fler liv skulle regimen få släcka eller förstöra innan Odd Arverud & Co talat Saddam till rätta? Kan du ens i din vildaste fantasi föreställa dig hur det vore att leva under Saddams tumme, att se sina barn växa upp i det samhället?
|
| |
|
Inlägg #37: Postat: 2003-10-14 22:29:00
|
|
Mike |
Tilägg till svar 34: Dessutom försörjer USAs ekonomi miljoner fattiga i Mexico, Guatemala, El Salvador etc genom de legala och illegala invandrare som arbetar i USA och skickar hem pengar som används till den lokala ekonomin, till att bygga skolor etc.
|
| |
|
Inlägg #38: Postat: 2003-10-15 07:42:00
|
|
Odd |
Mike: Om Ylva: Jag har sagt hon får svara och kommentera det hon sa, själv. Om oss: Vi kommer ingen vart därför att vi är oeniga, och vi kommer heller inte att samsas. Min text skrev jag därför att, som jag har skrivit många gånger, "är emot krig som lösning", det har jag varit sen tonåren och lär nog fortsätta vara det.
|
| |
|
Inlägg #39: Postat: 2003-10-15 07:43:00
|
|
Odd |
Nu är jag en ointelligent fisförnäm europe-ligist med skrattretande argument jag har aldrig haft en så fin titel. Dock tycker jag debatten härmed är över. Den har varit intressant och rolig, men bli eniga gör vi inte.
|
| |
|
Inlägg #40: Postat: 2003-10-15 14:48:00
|
|
Mike |
Bra förslag. Men hur fan läser du? Jag har varken kallat dig ointelligent, ointellektuell eller ligist. Det är ylvas argument som jag kallar "skrattretande" inte dina. Att vara emot krig som lösning är ju fint och bra om man har något realistiskt alternativ, annars är det både omänskligt och grymt att förneka andra människor ett liv i frihet pga abstrakta ideal.
|
| |