Inlägg #1: Postat: 2003-10-07 17:36:00
|
Jan Schmidt |
Jag håller i princip med dig, topppolitiker är för välbetalda och sitter för det mesta för länge. Men att gnälla på politiker är att skjuta bredvid målet. Vårt land styrs inte så mycket från regeringskansli och riksdag, som från styrelserummen i riksbanken och de stora bolagen.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2003-10-07 23:42:00
|
Erik Lindgren |
Jag håller inte riktigt med, vi är inte USA ännu i alla fall. De är etter värre vad gäller parningen politiker-företagartopp. Jag tror att vi nog blir tvugna att som småfolk hoppa på politikerna, för att sedan ge oss på de stora grabbarna.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2003-10-07 23:59:00
|
Björn |
"de stora bolagen", är det egna organismer som lever genom någon utomjordisk, magisk kraft kanske? Det är ju vi i vår egenskap som konsumenter som håller de vid liv, och därmed också bestämmer över dem.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2003-10-08 10:13:00
|
Erik Lindgren |
Björn: Halvsanning. Vår makt över bolagen begränsas starkt av vår kunskap om dem, vilket leder till att vi genom en ägarkedja kanske stödjer norsk vapentillverkning genom att köpa ett paket blöjor. Sedan har vi ju företag som Microsoft, vars produkter är långt ifrån bra, jämfört med övriga marknaden, men som har sådan spridning att det ändå blir en oerhört enklare att köra Microsoft framför andra produkter.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2003-10-08 10:15:00
|
Erik Lindgren |
Sättet att vara i det närmaste säker på att man inte stödjer något man inte gillar, är att stjäla allt man konsumerar, något som blivit i det närmaste omöjligt.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2003-10-08 12:01:00
|
Jan Schmidt |
Björn har, förmodligen helt ofrivilligt, en poäng: De "stora bolagen" är ju just egna organismer, statslösa, lojalitetsbefriade, med en enda inriktning: att tjäna stålar! Naomi Kleins bok "No logo" rekommenderas till läsning!
|
|
Inlägg #7: Postat: 2003-10-08 20:02:00
|
Björn |
"att tjäna pengar", och hur tjänar de pengar då? Faktiskt enbart genom att vara attraktiva för kunder. För övrigt Erik, om vi stöder en omoralisk ägarkedja genom genom att köpa en fullt moralisk produkt/tjänst så stöder vi visserligen kedjan, men inte deras omoral. Det är en viss skillnad.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2003-10-09 10:14:00
|
Jan Schmidt |
NHja, Björn, inte enbart; de tjänar också pengar genom att utnyttja underbetalda arbetare i tredje världen, bl a barnarbetare, att genmanipulera grödor som folk i tredje världen odlat i tusentals år, för att kunna ta patent på dem och tvinga bönderna att använda dem. Detta är bara ett par exempel. Och det är inte säkert att vi kan avstå från att köpa deras produkter, eftersom de stora bolagen äger och korsäger varann i en mycket svåröverblickbar lika svåröverblickbar som själva ordet härva!
|
|
Inlägg #9: Postat: 2003-10-09 19:37:00
|
Biff |
Exakt hur kan "de stora bolagen" någonsin få makt över mig, mer än över det jag köper av dem? Visst, Levis bestämmer hur mina jeans ska se ut, men är det särkilt viktigt egentligen?
|
|