|
Inlägg #21: Postat: 2003-10-07 18:42:00
|
|
Mike |
Svar 16, Vem åsyftas? Michael Ståhlberg? Han har förmodligen motsatt uppfattning i denna fråga. Jag skriver inte under någon annan signatur!
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2003-10-07 19:05:00
|
|
Magnus L |
Det är ingen som tror att du skriver under annan signatur. Bara lugn.
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2003-10-07 22:10:00
|
|
Mike |
Så vem syftar du på? Tala ur skägget!
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2003-10-07 23:48:00
|
|
Sunny |
Mike: vi menar INTE dig!
Vad då Har bott? Min familj lever o blomstrar. Både den arabiska dottern,den egyptiska svärdottern,mina Italienska syskon,just ny en mongolisk baby med mamma o alla de andra. Svärdottern är mera besluten än någonsin att inte låta mina barnbarn få sina arabiska namn med tanke på de accosiationer dessa fanatiker väcker.
Jag sörjer eftersom den lille sonsonen enligt mig borde få sin nyss döde morfars namn.
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2003-10-08 13:59:00
|
|
Henke |
Religioner är gammaldags och borde förbjudas!
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2003-10-08 18:42:00
|
|
Mike |
Din svärdotter ska naturligtvis få tycka vad hon vill och döpa sina barn därefter. Det är ju min poäng; låt var och en bestämma. Men varför ska hennes eller dina åsikter styra vad andre nysvenskar får och inte får göra?
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2003-10-08 18:47:00
|
|
Mike |
Att associera allt arabiskt med religös fanatism tror jag dock är ett mycket allvarligt misstag. Ungefär som att inte hissa svenska flaggan för att den associeras med invandrarfientliga grupper.
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2003-10-08 18:51:00
|
|
Sunny |
Poängen är att hon inte kan döpa sina barn till arabiska namn eftersom de då kommer att förknippas med extremindivider som de där tjejerna i burka från Somalien. Där omskärs de flesta småflickor oxå: Jag antar att du tycker att det är ok oxå? Det är ju tradition? Hur de mår bryr du dig uppenbarligen inte om?
Skoluniform skulle lösa de här problemen o så de vanligare: modehysterin,märkeskläd tvånget,nakna magar som ger sura lärare blodstörtning etc.
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2003-10-09 09:24:00
|
|
Sunny |
27 Vettiga människor gör inte det men ifall du har ett arabiskt förnamn i Sverige i dag så händer det saker du inte ville tro. O inte blir det lättare av att extrimisterna får hållas.
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2003-10-09 17:48:00
|
|
Mike |
Svar 28, Är det pga att du inser hur fel du har som du så klumpigt försöker misskreditera mig med huvudlösa påståenden om att jag skulle försvara kvinnlig omskärelse?
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2003-10-09 20:53:00
|
|
Sunny |
Inte alls. Traditioner ska ju respekteras var väl ditt budskap?Att leva stympade eller att leva genom ett tygsjynke är ju bara en gradskillnad.Man måste ju välja vad man respekterar o vad man inte kan godta i ett rättssamhälle?
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2003-10-09 22:44:00
|
|
Mike |
Jag har inte uttalat mig om att traditioner ska respekteras. Men jag skulle tro att du följer många traditioner som du inte vill ska förbjudas. Jag har sagt att skälen till att en del kan vilja bära burka eller sjal/slöja vilket är mer realistiskt i Sverige är tradition och religion.
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2003-10-09 22:52:00
|
|
Mike |
Att insinuera att jag skulle försvara övergrepp på minderåriga vilket kvinnlig omskärelse handlar om är både korkat och oförskämt. Tycker jag att kvinnor ska kunna tvingas av sina män att bära slöja? Naturligtvis inte, men vi har redan lagar om skilsmässa etc som förhindrar detta.
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2003-10-09 22:53:00
|
|
Sunny |
henke: du kan ha rätt men det är inte troligt att det någonsin kommer att ske.
|
| |
|
Inlägg #35: Postat: 2003-10-10 10:20:00
|
|
Per W |
Religionsfrihet: Att slippa andras religion???
Jag trodde religionsfriheten gällde individens frihet att välja livssyn!!! Inte att sätta gränser för andra! Alltså: Religionsfrihet är inte samma som "fritt från religion"!!!
|
| |
|
Inlägg #36: Postat: 2003-10-10 10:29:00
|
|
Sunny |
Per W Jo religionsfrihet måste nog omfatta min rätt att inte behöva underordna mig andras religion i mitt offentliga liv? Hur skulle det se ut om vi varje dag skulle behöva gå igenom vad de stora världreligionerna säger om vårt agerande? Accepterar jag en inbjudan till någons privata sfär får jag respektera deras religion o kan jag inte det får jag avstå från besöket.
|
| |
|
Inlägg #37: Postat: 2003-10-10 15:32:00
|
|
Erik |
Liksom frihet att slippa våld måste omfatta min rätt att bestämma om du ska slippa mitt våld då eller? Herreminje, Sunny, stanna och tänk lite. Det handlar inte om att respektera religioner utan om att respektera människor.
|
| |
|
Inlägg #38: Postat: 2003-10-10 15:33:00
|
|
Erik |
Pappan som tvingar fru och dotter att bära slöja har samma höga/låga respekt för dem som förnumstiga svenskar som vill tvinga andra kvinnor att inte bära slöjan. Individen, inte traditionen, respekteras. Varför är det så svårt?
|
| |
|
Inlägg #39: Postat: 2003-10-10 18:27:00
|
|
Mike |
Tack Erik och Per W! Jag bilr helt ställd av Sunnys oförmåga att se sambandet mellan hennes egen frihet att vara den hon är och andras frihet att inte vara som henne. Sunny är uppenbarligen en individualist som inte passar någon medelsvensson-mall. Ändå är hon beredd att godtyckligt uprätta mallar för acceptabel klädsel etc.
|
| |
|
Inlägg #40: Postat: 2003-10-10 23:00:00
|
|
Sunny |
Skillnaden mellan oss är nog att jag i så många år levt med de där flickorna bakom slöjorna o scalarna o sett hur de mår. Det finns många Fadime i Sveige men det är enklast att blunda för hur de mår o yra om deras fäders religion o kultur. Stympning eller beslöjning är ingen religion utan ett förtryck utan stöd i Koranen om den är bekant?
|
| |