Religiösa attribut i TV-rutan!

Showing page 1 of 3: 1  2  3
Inlägg #1: Postat: 2003-10-06 14:31:00
Sunny
Varför säger ingen stopp? Jag har flyktingar i familjen som flytt ifrån detta kvinnoförtryck som slöjor o burkor innebär: ska de behöva se det accepteras i Sverige?
Ramona: en bra artikel.
Inlägg #2: Postat: 2003-10-06 14:48:00
Ramona Danlen
Jag tycker också att det känns bakåtsträvande i jämlikhetens namn att tillåta burkor.men jag känner dessvärre inte längre något hopp om feminismens frammarsch, den kommer sakta men säkert urholkas i Sverige.
Inlägg #3: Postat: 2003-10-06 19:06:00
Mike
Men herregud! Om det är lag på att bära burka är det naturligtvis "förtryck" men om det är förbud mot "burkor" är det väl också "förtryck". Eller har jag missat något!?
Inlägg #4: Postat: 2003-10-06 19:16:00
Magnus Löwendahl
Ja Mike. Du har missat ett antal saker som jag ser det. Framför allt det som brukar kallas "rimlighetsbedömningen". I detta fall frågan om det på något sätt faller inom en rimlig ram i ett västerländskt samhälle att människor uppträder offentligt gömda helt under ett stycke tyg. Jag kan tala om att det gör det inte. Det är lika orimligt som att begära att få uppträda helt naken i offentliga sammanhang. Men om du tycker att detta skulle vara rimligt så var så god. Uppfattningen är ju fri.
Inlägg #5: Postat: 2003-10-06 19:22:00
Sunny
Mike: Hur bra tror du man spelar fotboll i burka? Klättrar i träd eller åker moppe?
Simmar? Get real!
Inlägg #6: Postat: 2003-10-06 19:23:00
Sunny
Magnus Om det gäller sommartid o jag får välja så går jag mycket hellre helt naken. Då kan jag i alla fall njuta av sol,vind o bad o njuta i motorcyklens sidovagn.
Inlägg #7: Postat: 2003-10-06 20:21:00
Magnus L
Sunny. Jodå. Jag ville bara på mitt snustorra sätt påpeka att i "bland folk", jag menar i skolan, på jobbet, på gatan i en stad etc. så är det lika orimligt att, i Sverige, bära burka som att vara naken. Klart att man kan/ska vara naken där det är rimligt om man vill. Och ibland där det är orimligt om man är en genuint originell människa :
Inlägg #8: Postat: 2003-10-06 22:30:00
Mike
Svar 4, Det där verkar snarare vara en variant av Jantelagen än något annat. Svar 5, Att göra de sakerna i långklänning och högklackat är väl inte heller att rekommendera!? De som frivilligt bär burka är förmodligen inte så intresserade av att spela fotboll etc.
Inlägg #9: Postat: 2003-10-06 22:59:00
Magnus Löwendahl
Jag måste ge dig det erkännandet att din replik var garanterat oförutsägbar. Om jag får säga det själv, så illustrerar den på ett förträffligt sätt mitt tidigare påpekande: "Uppfattningen är ju fri."
Inlägg #10: Postat: 2003-10-06 23:37:00
sunny
8 Jag har aldrig haft några högklackade skor: mitt val. Men en flicka som bär burka i Sverige: tror du verkligen att hon har kommit fram till detta själv? Varför har vi då inga burkor i familjer som är t.ex ateister?? Bortser du ifrån föräldrarnas makt här?
Inlägg #11: Postat: 2003-10-07 03:52:00
Mike
Få se nu hm hm det skulle ju kunna vara pga djup religiositet och tradition från hemlandet. Jag bortser inte från någonting men din attityd andas den typiskt svenska vi-vet-bäst mentaliteten. "Klart ingen frivilligt, vill ha burka alla vill ju innerst inne vara som vi svenskar: frigjorda, upplysta och, hrm, toleranta".
Inlägg #12: Postat: 2003-10-07 03:55:00
Mike
Sen är det väl knappast så att ett utbrett burka-bärande har blivit ett reellt "samhällsproblem" i Sverige, eller? Så frågan om burka-förbud verkar vara "lite tidigt väckt".
Inlägg #13: Postat: 2003-10-07 08:51:00
Sunny
Mike: ja många saker är aktuellare att kämpa emot helt klart. Jag lever sedan 28 år i ett internationellt kollektiv där vi under åren haft de fletsa religiösa utövare så jag tänker ints särskilt "svenskt" Min familj är heller inte särskilt "svensk"
forts
Inlägg #14: Postat: 2003-10-07 08:56:00
Sunny
Har du ägnat en tanke åt all de som flytt hit ifrån religiöst o politiskt förtryck i bland med risk för sina liv för att deras barn ska få växa upp i frihet? Vi har haft flycktingar ifrån både kurdistan båda sidorna , Iran,Irak o Pakistan här under årens lopp. De har offrat allting: Hur tror de de mår när de ser landsmän importera förtrycket här?
Forts
Inlägg #15: Postat: 2003-10-07 09:01:00
Sunny
Min underbara svärdotters pappa flydde hit från det muslimska förrycket o hon är hans äldsta dotter. Han uppfostrade henne till en mycket stark kvinna. Egen lägenhet fick hon av honom när hon blev myndig o han bekostade villigt henns studier. Så började det komma nyanlända landsmän,ekonomiska emigranter med de gamla värderingarna: Hur tror du han mådde? Jag tror inte "svenska" flickor är i risksonen men jag vet många invandrar flickor som har ett litet helvete.
Inlägg #16: Postat: 2003-10-07 13:04:00
Magnus Löwendahl
Sunny. Om du tänker efter riktigt noga kanske signaturen "Mike" påminner en liten aning om en annan rätt flitig signatur på denna sajt. Eller?
Inlägg #17: Postat: 2003-10-07 15:06:00
Sunny
När du säger det så....
*fnissar*
Inlägg #18: Postat: 2003-10-07 18:26:00
Mike
Svar 13, Fast i det här fallet tycker jag att du tänker typiskt svenskt. Jag vet att du bott i ett "internationellt kollektiv". Det betyder inte att du inte även påverkats av typiskt svenska värderingar.
Inlägg #19: Postat: 2003-10-07 18:33:00
Mike
Svar 14, Exakt, och frihet innebär att man får klä sig som man vill: kort-kort eller burka allt efter tycke och smak.
Inlägg #20: Postat: 2003-10-07 18:38:00
Mike
Svar 15, Om han inte klarar av att det inom samma land bor folk med andra värderingar så är det ju beklagligt men knappast en ursäkt för att förbjuda allt som inte är "västerländskt och modernt".
Showing page 1 of 3: 1  2  3
Laddar...