|
Inlägg #1: Postat: 2003-10-06 11:49:00
|
|
AC Collin |
Jag tycker att Ungdomens Nykterhetsförbund ska satsa sin energi på att övertyga föräldrar om hur viktigt det är att gå med i nattvandringarna istället för att skylla på alkoholreklamen. I en skolklass med 25 elever ställer ca 3 –4 föräldrar upp en fredagkväll per termin. Man har viktigare saker för sig. Sitta hemma och grogga framför TV:n kanske?
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2003-10-06 13:38:00
|
|
Thomas L. Aabo |
"... samhällskostnader som överstiger 120 miljarder..."
Lustigt. När forskare i Danmark gör samma beräkningar så kostar alkoholen i Danmark endast 4.6 miljarder per år.
Men så dricker de ju så mycket mindre i Danmark. ironi
I stora delar av Europa har de mycket mer omfattande alkoholreklam än här. Där dricker folk ihjäl sig på några få år ironi.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2003-10-06 18:34:00
|
|
Mike |
Nykterhetsrörelsen är effektivaste alkoholreklamen! Speciellt när det gäller ungdomar. Ju fler förståndiga vuxna och nerdiga ungdomar som tar avstånd från alkoholen ju mer lockande blir den för majoriteten av kidsen.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2003-10-07 01:51:00
|
|
Erik Lindgren |
Jag tycker främst att ANT i skolan borde sluta vinkla så förbannat, därefter bör man satsa mer på information, än på propaganda. Möjligtvis sätta "Alkohol dödar"-etiketter på spriten, på ren djävulskap förstås.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2003-10-07 11:28:00
|
|
Jan E |
Alkoholreklamens huvudsakliga effekt är omflyttning av marknadsandelar mellan producenter. Det negativa krökandet styrs av andra faktorer. För att skydda ungdomar krävs
1. Föräldraansvar bristvara idag
2. Information i skolan ej skräckpropaganda
3. Förebilder som ungdomar ser upp till - och de är inte nödvändigtvis helnykterister!
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2003-10-07 12:16:00
|
|
liv |
Svenska vin & sprit håller sig till vissa regler. Man får inte göra reklam för starksprit t.ex. I Sverige. Men så fort de rör sig på den utländska marknaden skiter det statligt ägda företaget i alla etiska regler och bajsar ut reklam i mängder. Riktad till ungdomar. De har till och med haft tävlingar i samarbete med porrtidningar i USA. Skit! säger jag..
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2003-10-07 13:08:00
|
|
Anton L.A. |
Det är inte alkoholen det är fel på, det är svenskarnas sätt att använda den som det är fel på!!!
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2003-10-07 18:01:00
|
|
Åke |
Vilken undermålig artikel! Samma skräckpropaganda som vanligt från ert håll, och ingen som helst koppling till alkoholreklamen. Eller menar du att den redan gjort 2-3 barn i var klass....etc? "Strawman" argumentation brukar detta kallas och underkännas som usel retorik.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2003-10-07 18:45:00
|
|
Johannes |
Är UNF ett socialdemokratiskt organ? Det luktar nämligen lika mycket förmyndarretorik om detta som det gör om Perssons morgonkaffe. Jag har aldrig sett en alkoholreklam som påståt att det varit ofarligt att dricka. Dessutom är de flesta ganska väl medvetna om farorna som kommer genom en överdriven konsumption. Det hindrar dock inte folk från att bli alkoholister då det snarare beror på vardaglig misär och en vilja att fly livet-
|
| |