Media mörkar invandrarbrott

Inlägg #1: Postat: 2003-10-03 18:06:00
Yanni
Om man inte berättar signalementet kan man utgå ifrån att det är en invandrare. Annars talar man om att det är en lång blond man eller en man med "svenskt" utseende. Se 35-åringen resp. 24-åringen. I Farsta tog det två veckor längre att få fast en våldtäktsman för att man inte vågade berätta att han var neger. När man gjorde det ringde folk direkt och han var fast samma dag.
Inlägg #2: Postat: 2003-10-03 18:21:00
Michael Ståhlberg
Tack Yanni. Jo, jag har märkt det också, att man blir nästan extatisk av glädje över att få rapportera att förövaren var blond etc., men så fort det rör sig om invandrare med mörk hy eller zigenare, så blir det genast skrämseltaktik: "Vi vet att ni vet, men fan er om ni talar om det!"
Ditt exempel med 35-åringen och 24-åringen är betecknande jag håller för övrigt på kristna, nationalistiska Serbien visavi Nato-EU-USA.
Inlägg #3: Postat: 2003-10-03 20:07:00
Yanni
35-åringen är svensk. En lat skitstövel, eller det är vad han har framställts som. I intervjun i TV3 fick jag intrycket att han tycker han är lite cool och ball. 24-åringen däremot har jugoslaviskt ursprung. Inte ett ord om det.
Inlägg #4: Postat: 2003-10-04 05:51:00
Jan Schmidt
Nej visst, Yanni, inte ett ord om att "24-åringen" hade utländskt ursprung. Man bara publicerade hans namn i alla dagstidningar... och han heter ju inte Svensson, direkt.
Get real, boys!
Inlägg #5: Postat: 2003-10-04 13:10:00
Yanni
Jag har inte sett 24-åringens namn i svenska tidningar.
Inlägg #6: Postat: 2003-10-04 14:02:00
Inka
Yanni, namn och bild har avslöjats i ett antal rikstäckande tidningar, samt TV 4:s nyheter. Är inte det tillräckligt?
Inlägg #7: Postat: 2003-10-04 22:56:00
Magnus Löwendahl
Jag förstår inte synpunkten från "Inka". Jag läste vid tillfället AB, Expressen, DN och SvD. Av dessa var det endast DN som publicerade namn och bild. Det gjorde man så stor affär av att chefredaktören skrev en särskild kommentar i anslutning till publiceringen. Vilka fler tidningar än de ovan nämnda kan rimligen räknas som rikstäckande?
Inlägg #8: Postat: 2003-10-06 10:57:00
ylva
kan ni inte läsa eller! det har stått mycket om att denna 24 årin har jugoslaviskt ursprung, framförallt har det skrivits om att han skickades tillbaka dit som 6åring trots att han föddes i sverige. det har sått väldigt mycket om detta, och även om att jugoslaver i sverige är oroade för ökad rasism hrmmf befogat verkar det som....
Inlägg #9: Postat: 2003-10-06 11:31:00
Yanni
Ylva: Det är just den kopplingen som är så förbannat förutsägbar. Skulle jag vara/bli rasist för att det är en jugoslav som mördade Anna Lindh? Det är du och media som TROR att jag och andra skulle bli det och DÄRFÖR mörkar man när det är invandrare som begår brott. Man har mycket litet förtroende för folks förmåga att tänka själva.
Inlägg #10: Postat: 2003-10-06 14:45:00
Thomas L. Aabo
Det där om att tänka själva, är legio i förtryckarstater.
Vi har fria medier av namnet endast.
Laddar...