Inlägg #1: Postat: 2003-10-03 10:23:00
|
anders |
Men vänta lite nu. Daniels text handlar ju inte alls om "gammal hederlig uppvaktning" som du kallar det. Och det är helt bisarrt att du ska börja tolka ALLTID som ett tidsbegrepp eller vad man nu ska kalla det.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2003-10-03 10:31:00
|
Alvunger |
Nej, vi talar om den specifika situationen Jörgen. Dvs du får hem en tjej o ni hånglar. Jättetrevligt. Du börjar dra lite i hennes trosor men där blir det plötsligt stopp. Nej, säger hon, jag vill inte gå så långt. Nähe, vad skall Jörgen hitta på då? Han kan A: tycka det är trist, jag var verkligen sugen på henne, synd att hon inte vill. Antingen vill jag fortsätta träffa henne, o då kanske det blir nästa gång, o förresten är det inte så viktigt exakt just när för jag gillar ju henne.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2003-10-03 10:33:00
|
forts |
B: satan jag vill ju. Jag drar i trosorna lite mer. Jo men kom igen nu då? Bara lite? Snälla? Bla bla bla. Väljer du alternativ B så kan du nog glömma att få gå med tjejen på bio. Och ännu värre, hon kommer känna sig rätt hotad i den situationen med en stor stark man som drar i hennes trosor och som inte brydde sig överdrivet mkt om hennes nej utan fortsätter pocka på.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2003-10-03 10:33:00
|
forts |
Vad som händer därefter är ju upp till var och en, men i mitt tycke slutar en frisk man att dra i mina trosor o får helt enkelt acceptera att det inte blev nåt av just inatt. Han kan prova med en annan tjej en annan natt, el ringa upp mig om han vill träffa mig igen. Men som sagt, då handlar det kanske om mer än sex.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2003-10-03 10:38:00
|
daniel. |
Jag kan intet annat än hålla med föregående talare.
Om du försöker tjata till dig sex så tror jag knappast tjejen blir kär i dig...ett nej är ju inte evigt...Jag tror chansen att det ska bli något är ungefär oändligt mycket större om du första gången accepterar nejet.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2003-10-03 10:50:00
|
Jörgen |
anders, finns det något annat sätt att tolka ALLTID än som ett tidsbegrepp? daniel "ett nej är ju inte evigt". Nej, det var ju precis det som "Mike" frågade, hur länge ska man vänta? En halvtimme? En timme? Om hon säger ja nästa dag eller en vecka senare, hur ska jag veta om hon vill eller fortfarande känner sig hotad?
|
|
Inlägg #7: Postat: 2003-10-03 10:54:00
|
daniel. |
Jörgen: jag tror nog du märker när hon vill. om du inte gör det så ska du nog hålla dig undan förhållanden och sex överhuvudtaget...
|
|
Inlägg #8: Postat: 2003-10-03 10:55:00
|
anders |
jag menar bara att när man säger att ett nej alltid är ett nej menar man ju inte att säger jag nej nu så betyder det att det är min ståndpunkt tills den dagen jag begravs. ett nej kan bli ett ja, givetvis. men hela poängen är ju att den ändringen av ståndpunkt inte ska komma till på grund av att en man tjatar och bönar och ber tills en kvinna "ger med sig".
men det är väl som vanligt i sverige. har man sagt något så ska man ha den åsikten tills man dör. för att ändra sig är ju ett brott.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2003-10-03 10:59:00
|
Jörgen |
Josefine, för det första är jag varken stor eller stark :- Sedan, jag kan hålla med daniel, men som du påpekar så är det här en väldigt specifik situation. Och det är väldigt svårt att dra upp generella regler utifrån laboratoriemässigt definierade situationer. I verkligheten möter man ett oändligt antal gråzoner som han helt förbiser. Jag försöker bara peka på ett fåtal av dessa.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2003-10-03 11:04:00
|
Jörgen |
anders, OK, du har rätt. Jag missförstod.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2003-10-03 11:07:00
|
Jörgen |
daniel, du kanske ska låta bli såna här artiklar och diskussioner, om du inte kan låta bli att gå till personangrepp när argumenten tar slut? Vilket jag tycker att de gjorde väldigt fort.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2003-10-03 11:13:00
|
Jörgen |
Just for the record: Jag har aldrig, någonsin, "tjatat" mig till sex. Jag hyllar principen" If shes worth having, shes worth waiting for." Eller nåt liknande... Jag försöker bara plocka bort skygglapparna från daniels fall och applicera det i ett större sammanhang, i det verkliga livet....
|
|
Inlägg #13: Postat: 2003-10-03 11:19:00
|
Jörgen, forts... |
Min slutsats av artikeln är att "tjejer kan säga ja trots att dom inte vill, för att dom KÄNNER sig hotade, och då är det våldtäkt!" Då undrar jag, en vanlig kille som till varje pris vill undvika att utsätta någon för detta, när och hur vet jag att hon menar ja om hon säger ja? "Det märker du..." säger ni? Jaha, men kroppsspråket är väl ännu mer öppet för feltolkningar än vad hon säger, eller?
|
|
Inlägg #14: Postat: 2003-10-03 11:29:00
|
daniel. |
Jörgen: Alla eventuella personangrepp mot dig ber jag givetvis om ursäkt för. Det finns givetvis inget försvar för det.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2003-10-03 11:30:00
|
daniel. |
""tjejer kan säga ja trots att dom inte vill, för att dom KÄNNER sig hotade, och då är det våldtäkt!""
Det har jag aldrig påstått, men däremot kan det ses som sexuellt utnyttjande...
|
|
Inlägg #16: Postat: 2003-10-03 11:32:00
|
daniel. |
Men allt handlar givetvis om tolkningsfrågor. Min tanke med artikeln var att provocera och få igång en debatt och det lyckades onekligen...
|
|
Inlägg #17: Postat: 2003-10-03 13:56:00
|
Jörgen |
Javisst, synd bara att du inte verkar vara intresserad av att ta konsekvenserna, och driva debatten vidare. Att ENBART provocera leder väldigt sällan till något konstuktivt.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2003-10-03 14:08:00
|
daniel. |
visst...jag debatterar gärna...vad var det för fråga du hade nu igen? Och som ingen annan av kommentarerna/läsarna har svarat på?
|
|
Inlägg #19: Postat: 2003-10-03 14:23:00
|
Jörgen, forts igen... |
Det brukar ju heta att en tjej har rätt att närsomhelst NÄRSOMHELST! ändra ett ja till ett nej, for no reason whatsoever, och killen kan inte göra något annat än bita ihop, dra upp gylfen om man kommit så långt och gå därifrån. Visst. Men om hon ändrar sig från nej till ja... Då är det fortfarande nej som gäller. Varför kan tjejer ändra sig åt det ena hållet och inte det andra?
|
|
Inlägg #20: Postat: 2003-10-03 14:31:00
|
Jörgen igen |
Sorry, skrev 19 innan jag läst #18... Ähmm... Frågan? Vad var det nu igen? Jo, nånting såhär: Ett nej är alltid ett nej. OK, så långt är jag med. Men du säger att ett ja också kan betyda nej. Hur ska man veta det? Och svara nu inte "Det märker du...". Om jag hade märkt det så hade jag ju inte behövt fråga öht, fattala du... Det här handlar inte om mig eller dig personligen, jag försöker bara "spåna" ett steg längre kring konsekvenserna av ditt resonemang.
|
|