|
Inlägg #1: Postat: 2003-10-02 14:28:00
|
|
Viktor forts |
Det finns drömmare som drömmer om en annan värld, och andra skänker pengar till de fattiga och sjuka för att bedöva samvetet. Jag är pessimistisk när det gäller vårt samhällsystem men optimistisk när det gäller framtiden. Alla hittillsvarande samhällen har gått under genom revolutioner och av dessa föddes nya samhällen som blev bättre. Så har det varit genom historiens gång.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2003-10-02 14:29:00
|
|
Viktor forts |
Kapitalismen är överlägset bättre än feodalismen och samhället efter kapitalismen kommer att bli överlägset bättre än kapitalismen. Men det är ingenting som vi skall endast vänta och sitta händerna i kors. Kapitalismen har gjort sitt i historien, den skall passas till historiens soptipp. Vi måste kämpa mot den materiella tillväxten och den materiella konsumtionen och dess försvarare, vi måste hitta vägen till den verkliga människan och tillfredställa hennes behov.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2003-10-02 14:30:00
|
|
Viktor forts |
Visst har vi andra behov i vårt samhälle också och det behovet tillfredställs av kapitalistiska medier som syftar till i slutändan att behålla det nuvarande samhället. Och så ökar vi tillväxten och konsumtionen. Vi har det bra när miljoner andra lider, även hos oss lider många av samma orsaker. ”Nu tar jag bilen, kör till sta´n för att shoppa, får se om det blir någon slant över till Rädda Barnen”. Senare: ”Tyvärr tog pengarna slut.”
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2003-10-02 16:01:00
|
|
hecham |
Har du några konkreta visioner, eller rablar du bara lite löst?
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2003-10-02 16:26:00
|
|
Viktor |
Visionerna finns redan i samhället, och dessa visioner kommer att krossa kapitalismen genom en revolution. Själv önskar jag en oblodig revolution, men ser man på kapitalismens struktur så är jag pessimistisk. Men det nya samhällets visioner, mänsklighet, kanske förhindrar blodutgjutelsen.
|
| |