Åh nej, inte en till falsk våldtäkt!

Inlägg #1: Postat: 2003-10-01 10:55:00
Rolf Hansson, forts.
Men som bekant sker de flesta våldtäkter i kontakter där gärningsman och offer känner varann och har någon sorts personlig relation. Dessutom är ofta alkohol/droger med i bilden, vilket gör att de inblandade ofta har oklara minnesbilder. Konsekvensen av detta blir att man hamnar i en gråzon där det är extremt svårt att bedöma vad som är sant eller falskt.
Inlägg #2: Postat: 2003-10-01 10:58:00
Rolf Hansson, forts.
Ett vanligt scenario tycks vara att kvinnan upplever sig ha blivit våldtagen eftersom hon anser sig ha ställt upp på sex för att hon känt sig hotad av mannen, medan mannen upplever det som att kvinnan deltagit frivilligt. Här blir alltså frågorna: Har kvinnan tydligt gett uttryck för att hon inte ville? Och har mannen uttryckligen hotat kvinnan?
Inlägg #3: Postat: 2003-10-01 11:01:00
Rolf Hansson, forts.
Alltså: våldtäkt är en typ av brott som ofta rör sig i en gråzon där det är myket svårt att bedöma vem som är skyldig/oskyldig. Att en kvinna anser sig ha blivit våldtagen behöver inte innebära att hon i juridisk mening blivit det. Å andra sidan innebär inte avsaknaden av teknisk bevisning med automatik att mannen är oskyldig och att kvinnan ljugit.
Inlägg #4: Postat: 2003-10-01 11:04:00
Rolf Hansson, forts.
Med detta vill jag ha sagt att Billy B. framställer svåra juridiska problem på ett grovt förenklat och onyanserat sätt.
Inlägg #5: Postat: 2003-10-01 11:31:00
Billy Butt
Tack för din analys. Jag har en kommentar: Om det är bara på det viset som du skriver då bör man fria hellre än fälla.... Men det finns andra situationer också. Plats finns inte här för att beskriva dem.
Inlägg #6: Postat: 2003-10-01 15:56:00
Ga
Så vad blir slutsatsen av den här gråzonen, när påföljden är så entydigt svart eller vit skyldig eller icke skyldig? Man låser in killen en vecka eller två under undersökningen. Så får vi någon typ av glidande skala i alla fall, och han och alla i hans omgivning veta att han varit ett svin även om han skulle bli frikänd.
Inlägg #7: Postat: 2003-10-02 11:01:00
Rolf Hansson
Bra fråga, Ga! Jag sitter inte inne med några lösningar på detta problem. Med mitt inlägg ville jag bara visa på att Billy B. förenklar en komplex problematik, och jag tror inte att diskussionen vinner på sådana förenklingar. Men tyvärr har jag inga lösningar att erbjuda.
Inlägg #8: Postat: 2003-10-12 11:43:00
Billy Butt
Klart att det är ett svårt problem Rolf Hansson. Trodde du annat? Men det måste debatteras på alla plan. Vi kanske inte har lösningen här på Sourze, men det är bra att vi debattera saken med det lilla utrymmet vi har istället för att ignorera saken!
Inlägg #9: Postat: 2003-10-12 11:46:00
Billy Butt
Rolf Hansson - du låter som en nämndeman. En osäker sådan får jag lov att säga. Om det är så bör du avgå innan din osäkerhet och allt tal om "gråzoner" föranleder en till felaktig dom i Sverige. Jag säger bara "OM" - Jag vet inte. Men jag misstänker... det är ditt sätt att skriva om problemet som avslöjer dig.
Laddar...