Betygsystemet i skolan suger

Inlägg #1: Postat: 2003-09-30 15:41:00
Magnus L igen
Varje antaget förslag visar sig sedan ha samma fel: det saknar tydliga och klara instruktioner till lärarna om hur betygsstegen ska användas. Då utbryter på alla skolor alltid samma kaos: lärarna måste hitta på varsitt eget system för att sätta betyg och lyckas lura i eleverna att detta är det enda rätta.
Inlägg #2: Postat: 2003-09-30 15:45:00
Magnus L igen 3
Sedan klagar eleverna på att det är inkonsekvent men får inget riktigt svar på det från lärararna. Dessa kan ju nämligen inte gärna säga som det är: vi vet inte hur vi ska sätta betygen eftersom vi inte har någon instruktion, alltså har vi själv gjort ett system som vi tror kanske funkar. Ett sådan medgivande skulle vara alltför genant. Sedan kommer nästa minister med en ny utredning och så börjar det om...
Inlägg #3: Postat: 2003-09-30 15:46:00
Magnus L avrundar
Förra skulle heta "Magnus L igen 2" Den som tror att jag överdriver: gå in på Skolverkets hemsida och läs läroplan och kursplaner för grundskolan och gymnasiet. Om ni orkar. Det är inte god svenska vi talar om i dessa texter...
Inlägg #4: Postat: 2003-09-30 17:55:00
Tina Fallgren
Sant. Tusen tack för din kommentarer! Ett stort problem, som du tagit upp i nu är att det inte är lärare eller elever som får älja, vilka som använder och "utsätts" för dessa, vilket är fel. men..vad gör man? Kram på dig!
Inlägg #5: Postat: 2003-09-30 19:11:00
Magnus Löwendahl
Tack själv! Jag vet inte exakt vad man gör. Min grundinställning till skolproblem i allmänhet är dock denna: det gäller att på något sätt aktivera allmänheten, elever och föräldrar och få folk att begära att skolan och skolmyndigheter ska ha begripliga direktiv att jobba efter. Ingen lätt sak att uppnå. Men jag tror att man måste gräva så djupt om det ska bli någon förbättring t.ex. när det gäller betygsfrågor.
Inlägg #6: Postat: 2003-10-02 18:58:00
Erik Lindgren
Betygens funktion är, som jag tidigare skrivit, endast en sållning av vilka som är motiverade och omotiverade. Huruvida du har G i biologi i gymnasiet eller högstadiet har ingenting att göra med din egentliga möjlighet att bli doktor, det är bara ett sätt att mäta hur studiemotiverad man är, samt ett sätt att gallra bort människor från en utbildning som senare leder till hög lön.
Inlägg #7: Postat: 2003-10-02 19:07:00
Erik Lindgren
Man vill inte ha ett överskott av läkare eller advokater, dels för att det är dyrt, och dels för att det gör samhället skada, överskott på en yrkesgrupp brist på en annan. Vad man börjat märka åp senare år, är att unga människor blir alltmer intressestyrda i sitt val av utbildning/yrke/syssla, inkomsten spelar inte längre så stor roll. De upplever att om någonting går snett, finns det ändå något att falla tillbaka på?.
Laddar...