|
Inlägg #1: Postat: 2003-09-27 17:23:00
|
|
Viktor |
Det har ingen betydelse om berättelsen är självbiografisk eller ”påhittad”, hon beskriver mycket trovärdigt en psykiskt sjuk tjejs upplevelser, det är det enda som gäller, hon vet hur det är att vara sjuk, det räcker för mig.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2003-09-27 17:26:00
|
|
Viktor forts. |
Att hennes tidigare ”tuffa” artiklar fick t.ex. mig att reagera, men mest reagerade jag mot kommentarer som ”försvarade” henne. Många självsäkra feminister kan kanske uppfattas som: ”Deras ansikten förvandlas till groteska masker, händer sträcks mot mig, kloliknande fingrar vill gripa tag i mig, göra mig illa...” jag är rädd att jag har placerats i denna kategori
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2003-09-27 18:04:00
|
|
Anna |
Vad vet du om min psykiska hälsa undrar jag då? Och vad fan har Linda Skugge med den att göra?
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2003-09-27 18:32:00
|
|
Petra |
Linda Skugge är inte någon särskilt begåvad skribent och det är skitenkelt att imitera henne. Så här kunde det ha låtit när hon skrev om att bollspel på gymnastiken i skolan får tjejer att må dåligt: "Alltså gaaah känner jag vid minnet av de ändlösa regnvåta timmarna i skolgympasalen. De gav ett sånt äckligt frirum åt alla pennalistsvinen i min klass, och vips så tränger insikten in att så är det nog fortfarande" se nästa ruta
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2003-09-27 18:37:00
|
|
Petra |
Hör du det Göran! Göran Persson, min anm Jag och mina kompisar tänker inte vänta längre, vi vill fan ha en humanare gympa som inte är skräddarsydd för hormonbergen på Workhouse, och det vill vi ha NU!" etc.
***Det känns inte som att hon tar några risker heller, hon vänder sig bara mot sådant som hon vet att 90 av hennes läsare är med på. Att ge sig på "dårar" i allmänhet är att skjuta på sittande fågel, det har du alldeles rätt i Malin.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2003-09-27 18:48:00
|
|
Biff |
Är krönikan skriven med samma "stil" som Skugges alltså? Har inte läst "Fittstim" eller "Kukfitta" eller "Min kastraktionsångest" eller vad hennes böcker nu kan tänkas heta. Har bara läst krönikorna... Och där visar hon att hon inte direkt är någon mästarinna på att formulera sig... snarare mästarinna på att INTE göra det... så att folk blir förolämpade och sura...
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2003-09-27 19:52:00
|
|
Petra |
"Det här är inte en bok" hette hennes första egna, med en ganska träffande titel. Och ja, mina rader var en spontan pastisch på Lindas stil. Vi är nog många som hunnit bli trötta på hennes sätt att fjortis-gallskrika i st f att visa litet nyanser och egna tankar.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2003-09-27 22:03:00
|
|
Malin Michea |
Jo Anna, den här texten är helt och hållet självbigrafisk. Jag hoppas att, vad det gäller alla mina tidigare inlägg, har framgått tydligt vilka som varit "påhittade" - och vilka som inte varit det.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2003-09-29 10:54:00
|
|
Ny Slovensk Konst |
Eh, om du mår som du beskriver i texten så verkar inte medicinen funka så bra. Men tänk lite till, om du orkar, kan du garantera att du inte kommer att skada någon när sådana här anfall kommer? Nej just det, grejen med psykon är just att det inte går att lita på dom och därför är människors räddsla fullt förstålig.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2003-09-29 12:04:00
|
|
Biff |
Man kan inte lita på nån...
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2003-09-29 13:13:00
|
|
JoeHill |
Lita på mig.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2003-09-29 13:41:00
|
|
Malin Michea |
Ny Slovensk Konst, ditt inlägg är inte bara kränkande utan också genomkorkat. Vad vet du om mig? Om min sjukdom? Om min medicinering? Och vi "psykon" som du kallar oss, är i de flesta fall alldeles harmlösa. Jag har aldrig känt någon som helst lust att skada någon.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2003-09-29 13:46:00
|
|
Malin Michea |
Det jämställer mig med dig, och alla andra icke våldsamma människor i det här landet. Tänk på det.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2003-09-29 15:10:00
|
|
Ny Slovensk Konst |
Uttryckte mig väl drastiskt men håll med om att en person som ser andra människor som förvandlas till demoner som vill skada helst inte bör vistas ute bland folk. Naturligtvis så tror jag risken att du ska skada någon är minimal, du är kvinna och dom våldsamma psykona är oftast män, men var ska vi sätta gränsen tycker du? Vi som har haft oturen att leva med och nära inpå dårar är alltså dom paranoida?
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2003-09-29 20:33:00
|
|
Malin Michea |
Mhm, vad föreslår du då att vi gör med människor som mig? Ska vi sitta inlåsta och ruttna bort, för att ni andra så kallade normala människor inte ska behöva känna er obehagliga till mods? Nej, jag håller definitivt INTE med dig om att jag inte bör vistas ute bland folk. Det är min rättighet som människa.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2003-09-29 22:42:00
|
|
Invandrare |
Nazistiska idéer var starka i Slovenien på 30-talet och idéerna tycks hålla sig kvar i några slovenska huvuden, du är bevis på det, eller hur "Ny Slovensk Konst". Om jag var du hade jag skämts. Att det finns så många pestbölder som du bland oss invandrare, obegripligt.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2003-09-30 18:47:00
|
|
Mike också Invandrare |
Är det måhända Viktor alias Unto S. a.k.a. "Alla som inte håller med mig är Nazister" som döljer sig bakom "Invandrarens" signatur?
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2003-09-30 18:52:00
|
|
Mike |
Svar 15, Det undrar jag också. Visst kan det finnas brister i svensk psykvård det vet jag faktiskt inte ett skit om. Men alla som skriker om att folk ska låsas in. Borde tala om hur ungefär hur många som behöver spärras in för att förhindra ett "vansinnesdåd". För det är ju bara i efterhand man vet vem som är farlig.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2003-09-30 18:54:00
|
|
Mike |
Svar 16, Det där med att låsa in folk på mentalsjukhus var ju annars något som bl. a. sovjet-kommunisterna excellerade i.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2003-10-03 12:56:00
|
|
Ny Slovensk Konst |
Ha, ha, fortsätt att yla om "nazism" men personligen har jag svårt att se hur en åsikt om att det kanske är så bra för alla inblandade, eller sådana som kanske kommer att bli inblandade, att människor som ser andra människor förvandlas till demoner som hotar dem vistas ute i samhället. Men visst, fortsätt att tycka synd om tokarna och vägra reagera när nästa vansinnesdåd inträffar.
|
| |