Inlägg #1: Postat: 2003-09-27 11:10:00
|
Rolf Hansson |
Jag upprördes också av denna krönika av Linda Skugge. Plötsligt tycks det ha blivit legitimt att betrakta människor med psykiska besvär som farliga och hotfulla, och detta är en mycket obehaglig tendens. Visst kan jag förstå att människor blir rädda när de t. ex. läser om den psykiskt störde 25-åring som tros ha mördat Anna Lindh, eller den psykiskt sjuke man som körde ihjäl människor på en gågata i Stockholm i somras.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2003-09-27 11:10:00
|
Rolf Hansson |
Jag upprördes också av denna krönika av Linda Skugge. Plötsligt tycks det ha blivit legitimt att betrakta människor med psykiska besvär som farliga och hotfulla, och detta är en mycket obehaglig tendens. Visst kan jag förstå att människor blir rädda när de t. ex. läser om den psykiskt störde 25-åring som tros ha mördat Anna Lindh, eller den psykiskt sjuke man som körde ihjäl människor på en gågata i Stockholm i somras.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2003-09-27 13:58:00
|
Viktor |
Världen är vacker och hoppfull särskilt en sådan dag som denna! Antifeministdrottningen är en helt annan människa, så fel kan man ha. Har inte läst så bra beskrivning om en psykisk sjukdom som din artikel är. Du fick mig att känna de sjukas verklighet. Samtidigt är man ilsken att samhället inte har resurser att satsa mer på t.ex. forskning kring schizofreni. Hoppas du skriver oftare, tycker om dig. Läste artikeln igen, och faktiskt, fick tårar i ögonen.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2003-09-27 14:12:00
|
Katta |
Så jättebra skrivet. Skicka din text i ett mail till Skugge. Kanske kan det få henne att förstå.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2003-09-27 14:23:00
|
Anna |
Jag vill veta om texten är självbiografisk eller påhittad? Dina andra texter får mig att ta det senare för givet nämligen.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2003-09-27 15:50:00
|
sten |
stark text, Mali
|
|
Inlägg #7: Postat: 2003-09-27 17:16:00
|
lotta |
malin ja vet inte riktigt varför jag blev så tagen av den här texten.. jag har läst den 4 gånger på raken.. och shit. kan inte säga..mer.. den va stark.. och vass och träffade på det rätta stället
|
|
Inlägg #8: Postat: 2003-09-27 22:24:00
|
Valle |
Den verkliga dåren är Linda Skugge!
En mer osympatisk skribent är det svårt att hitta!
|
|
Inlägg #9: Postat: 2003-09-27 23:48:00
|
Sofia |
Bra skrivet, Malin. Det finns många Linda Skugge där ute, liksom det finns många som du. Vägen till förändring är kunskap och förståelse och din text är en bra början.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2003-09-28 00:57:00
|
sandra |
Riktigt, riktigt bra! Bland det bästa jag läst på sourze. Starkt.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2003-09-28 14:32:00
|
Jolin |
Som så många redan nämnt: Mycket bra skrivet! När jag läste Skugges krönika kände jag mig djupt kränkt. Jag har nämligen gått på samma mottagning hon talar om. Skugge skriver att hon inte vill åka hiss med mig för att jag är en dåre, och har kanske kniv, och kanske flyger på hennes baby. Skugge kanske själv skulle ha nytta av att ta hissen till psykatriavdelningen någon gång. Eller kanske bara lära sig lite allmänt folkvett.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2003-09-28 16:42:00
|
Anna Li |
Nu har jag inte läst Linda Skugges krönika och vet inte hur hon har uttryckt sig. Men jag kan ändå berätta att när jag var gravid och nyförlöst med bebis var jag otroligt känslig för "vibbar" om att ngn inte var riktigt som det skulle hos t ex medresenärer på tunnelbanan. Mkt var ju droger osv men psykiskt sjuka ingick säkert oxå. Bytte omedelbart vagn då. Jag fick höra att det var en normal biologisk skyddsinstinkt.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2003-09-28 16:50:00
|
JoeHill |
Linda Skugge är nog egentligen rädd för att "dåren" inom henne själv skall ta över. Hon ser sig sjäv i de personer hon delar hiss med. Men tolkar sin rädsla som om "dåren" skulle vara farlig. I vårt samhälle är det faktiskt farligare att åka bil än att dela hiss med "dårar" det är Linda själv ett bevis för, då hon nyligen var inblandad i en bilolycka...
|
|
Inlägg #14: Postat: 2003-09-28 17:46:00
|
Ramona Danlen |
Alla har vi våra skuggor som faller över oss. Ingen är totalt utan rädsla.
Visst är det tragiskt att du ska vara rädd för att leva bland andra och andra vara rädda för det som uppfattas konstigt eller udda. Men för din skull hoppas jag att du får det du behöver för att kunna bli bättre.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2003-09-28 19:37:00
|
Viktor |
Jag använder ord som vapen enda vapnet jag accepterar men ord kan användas även som medicin. Kan man skriva så bra som du gör Malin, skaffar man sig fiender och vänner. Fiender blir få när man lär känna dig, man är inte rädd för dig och du behöver inte vara rädd. Du har fått många vänner med dina ord och jag hoppas att våra ord gör att du har det lite lättare. Det är inte frågan om medlidande, det är frågan om att vi har lärt känna människan Malin.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2003-09-28 19:47:00
|
Johannes |
Efter att ha läst "Det här är inte en bok" med Skugge så har jag svårt att förstå varför människor tar henne på allvar överhuvudtaget. Speciellt med tanke på hennes till synes genomgående korkade skriverier i kvällspressen. Bra text.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2003-09-29 10:13:00
|
Stig Larsson |
Skugge är helt oseriös. Hon hyllar Kerstin Thorvall i en text för att i nästa avfärda alla patienter på psykiatrimottagningar som "dårar". Har man överhuvudtaget läst Thorvalls böcker fattar man sammanhanget. Om alla var som Skugge skulle jorden vara en mörk plats utan empati.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2003-09-29 18:22:00
|
Yanni |
Jag är urless på Skugge och hennes jävla ungar, men hon har faktiskt rätt att vara rädd. Delar hon hiss med någon från en psykiatrisk mottagning strax efter att Anna Lindh har blivit mördad av en psyksjuk man, så FÅR hon vara rädd. Alla här som skriver så vackert skulle förstås ha känt sig fullkomligt avslappnade?
|
|
Inlägg #19: Postat: 2003-10-02 08:52:00
|
Pågen |
Bra. Vad de flesta inte fattar är att risken att utsättas för något från en "dåre" är lika liten som att bli påkörd av en bil.
|
|
Inlägg #20: Postat: 2003-10-08 18:25:00
|
quinella |
Inte är tjejen nåt att vara rädd för. Bara lite försenad pubertet.
|
|