Alla dessa förbannade feminister...

Inlägg #1: Postat: 2003-09-26 15:45:00
Chris.X
Jag har alltid undrat samma sak. Feminister pratar om att det är "männen som har makt", men själv anser jag mig inte ha mera "makt" än genomsnitts-svensken, d.v.s ingen makt alls.

Själv kallar jag mig inte feminist av just den anledningen att man riskerar att bli ihopblandad med rabiata manshatare. Jag säger att jag är humanist istället. Är det inte lättare att ändra begrepp på sigsjälv än att försöka övertyga alla andra vad "feminism" innebär.
Inlägg #2: Postat: 2003-09-26 15:46:00
Chris.X
Om ingen vet vad feminismens åsikter är, varför kalla sig någonting som ingen vet vad det betyder?
Inlägg #3: Postat: 2003-09-26 17:00:00
Alvunger
beror sig på vad man tycker makt är. De flesta brukar vara överens om att vita har på klotet jorden mer makt än svarta på klotet jorden. Det kan räknas t ex i ekonomiska resurser samt beslutande maktpositioner. Feminister säger: män har på klotet jorden mer makt än kvinnor på klotet jorden. Vi kan också använda oss av argumentet m politiska o ekonomiska resurser.
Inlägg #4: Postat: 2003-09-26 17:01:00
Alvunger
Det behöver inte betyda att Chris.X upplever sig vara en man ? m en jävla massa politisk o ekonomisk makt. Det betyder dock att han har bättre förutsättningar att tillskansa sig det.
Inlägg #5: Postat: 2003-09-26 19:42:00
Per
Ah, så vi borde alltså rimligtvis då kvotera in fattiga män till sverige från t.ex. indien och ge dessa bra jobb osv? Jag menar, du har ju MYCKET MYCKET mer makt än dessa, och borde med feministisk logik ställa din makt till förfogande för dessa. Kanske adoptera en medelålders indiskt "gubbslem" från slummen? Alla är väl ändå överens om att svenska kvinnor har mer makt än indiska män?
Inlägg #6: Postat: 2003-09-27 02:52:00
Alvunger
Jag vet inte om jag nämnde kvotering som metod i ovanstående svar. Men jag tror inte det. Jag tror att jag försökte beskriva en maktstruktur. Åtgärd till detta har jag inte. Men absolut, vi borde dela med oss av vår välfärd i västlandet. Jag ställer mig till fullo bakom en öppnare invandringspolitik av både män och kvinnor. Det är dock enbart ekonomi o borde behandlas som sådant. Hur dessa män o kvinnor som sedan invandrar/flyr till sverige bemöts är en helt annan fråga.
Inlägg #7: Postat: 2003-09-27 02:54:00
Alvunger
Vidare, det du sättter fingret på förmodligen utan att veta det är en välbekant debatt inom feminismen. Hur skiljer man mellan klass, etnicitet och kön? Svår fråga absolut, men en del intressanta tankegångar finns att finna i ett flertal texter av fem. forskare. Om du är intresserad av denna fråga så ta dig gärna en titt.
Inlägg #8: Postat: 2003-10-17 09:46:00
Anonym Kvinna
ChirsX; Har inget emot att bli kallad rabiat manshatare precis som jag inte har något emot att bli kallad livsfarlig dåre för att jag legat på psykklinik för utbrändhet och anorexia.
Varför jag inte kallar mig feminist officiellt är för att jag inte delar den politiskt samhällskorrekta feminismens analyser och slutsatser, jag har egna sådana
Inlägg #9: Postat: 2003-10-17 09:59:00
Anonym kvinna forts
Personligen har jag också mera, makt, inflytande och är på så sätt mera priviligerad än mina medsystrar men det innebär inte att jag kan blunda för vissa samhällsfenomen, som t ex könets underlägsenhet av tradition.
Laddar...