Vad betyder en gatsten?

Inlägg #1: Postat: 2003-09-24 14:54:00
Michael Lundahl
Någon lära ha sagt något med följande betydelse: "Jag är inte tillräckligt ung för att tro att jag vet hur världen fungerar". Och det finns ett ordspråk som säger: "Ju mer jag lär mig, desto mer förstår jag att jag inget kan".
Inlägg #2: Postat: 2003-09-24 14:56:00
Michael Lundahl
Världen är inte svart-vit. Den är en enda stor gråskala. De som kastar sten har inte lärt sig detta än. De är fullt övertygade om att svart och vitt existerar, annars hade de inte kastat.
Inlägg #3: Postat: 2003-09-24 14:57:00
Michael Lundahl
Din glorifiering av dessa ungdomar samt ditt utmålande av vuxna som gamla, korrupta och avtrubbade finner jag vara minst sagt oriktiga. Visst, det finns alltid skäl bakom allting. Men det betyder inte för den sakens skull att dessa skäl baserar sig på en klar eller ens sann bild av verkligheten.
Inlägg #4: Postat: 2003-09-24 17:11:00
Michael Lundahl
Slutligen... påståendet att det våld som ungdomar ställer till med inte ens kan kallas bråk därför att det som de påstår reagera emot är värre... det är sådant oerhört skitsnack. Det finns ingen relativitet i våld. Antingen begår du våld eller så gör du det inte. Att man inte har gått lika långt över gränsen som andra är ingen! som helst ursäkt. Är man över gränsen så är man. Det går inte att bortförklara. Det går inte att säga "Ja men dom är ju värre".
Inlägg #5: Postat: 2003-09-24 23:51:00
ylva
ytterligar ett missförstånd. för att du inte läst ordentligt, eftersom jag e ung och dum??? jag är EMOT att man kastar sten, jag tycker de e korkat. det leder ingenstans. men man blir inte av med problemet om man inte ser orsaken.
Inlägg #6: Postat: 2003-09-25 10:45:00
Erik
Ylva, du läser ju inte vad michael skriver! Han säger inte att du är för våld, han säger emot dig när du utmålar unga som mer klarseende än vuxna, och för att du relativiserar våld-vilket du klart och tydligt gör både i artiklar och kommentarer.
Inlägg #7: Postat: 2003-09-25 11:07:00
Michael Lundahl
Erik uttryckte det hela klart och tydligt. Finns inte mer att tillägg som kommentar till Svar 5.
Inlägg #8: Postat: 2003-09-25 11:16:00
Anton
Men tror ni inte att det kan ligga någonting i det att man som vuxen inte har kvar samma glöd för att förändra saker som man har när man är ung!??
Inlägg #9: Postat: 2003-09-25 11:25:00
Michael Lundahl
Anton, Svar 8: Det är lätt att ha en glöd när man ser en klar och tydlig fiende som sprider en massa ondska omkring sig. Det är svårt att ha kvar en glöd när man upptäcker att saker inte är så djävla svart-vita som man tidigare trodde. Glöd i sig är inte värt mycket när det gäller samhällsförändringar. Envishet och tålamod är det som krävs. Inte flammande eld som brinner ut på nolltid.
Laddar...