|
Inlägg #1: Postat: 2003-09-22 20:16:00
|
|
Sofia |
Om vi ser till sourze lilla poesihörna och de poeter som läses och köpes mest idag - så handlar det nästan uteslutande om prosapoeter. Det får inte glömmas bort. Tack för ett roligt initiativ där jag ser fram emot fortsättningen!
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2003-09-22 20:18:00
|
|
Sofia avrundar |
... men jag tror inte att det bara är av godo att grotta ner sig i metrik, stilistik osv. Jag kan bara gå till mig själv, jag kan inte läsa en bok utan rödpenna längre.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2003-09-22 21:59:00
|
|
Magnus L |
Det står INTE i min artikel att all poesi måste vara vers, eller att Hedlund sagt det! Det står: "…all litteratur på vers är poesi…" Hedlund Tvärtom alltså. Skillnaden är minst sagt viktig! Angående om Hedlund är "stelbent" så för du vänta på min recension av boken!
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2003-09-22 22:03:00
|
|
Magnus L fortsätter |
Begreppet prosalyrik är komplicerat. Helt fräckt kommenterar jag inte det nu utan återkommer även där. Tack dock för visat intresse för artikel och beröm för initiativ! Ingenting är enbart av godo! Man ska studera det som känns naturligt att studera. Resten ska man låta bli, om man kan välja. Jag väljer att studera vissa saker och skriver sedan om det. Sedan kan man läsa eller inte. Förklara vad du menar med rödpennan. Är det negativt då?
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2003-09-22 22:21:00
|
|
Soffipropp |
Eftersom du inte går vidare med huruvida text som inte är på vers är poesi eller inte, så.. men det kanske kommer, bäste Magnus ;- Du tänker ju återkomma, ser jag.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2003-09-22 22:27:00
|
|
Sofiaigen |
Min automatiska rödpenna är ett resultat av års sönderanalyserande av litteratur, och jag sörjer det. Jag vill kunna drunkna i god poesi, ljuvliga språkbilder, sjungande prosa utan att fastna i den författande pennans gång.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2003-09-22 22:30:00
|
|
Magnus L |
Vi får se. Jag har helt enkelt inte studerat den frågan tillräckligt mycket för att ha något att säga om det just nu. Sådan är min diskussionsmetod. Kan jag inte ämnet tiger jag. Kommande "poesihörnor" behandlar i första hand poesi skriven "på vers". När jag är klar med det ämnet så får vi se som sagt... :
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2003-09-22 22:31:00
|
|
Sofia avrundar |
Varför en recension av en snart 20 år gammal bok ja, jag förstår att du säkerligen har en senare utgåva? Varför inte använda ditt stora intresse i ämnet till att skriva en ny, egen poesihandbok? Jag reserverar gladeligen ett ex!
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2003-09-22 22:34:00
|
|
Mangeman |
Vet ej hur man botar plågsamt "rödpennsyndrom". Återkommer om jag kommer på något uppslag till "botemedel"! ´Men förresten, skriv en betraktelse om detta och publicera. Det är ju intressant ämne!
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2003-09-22 22:35:00
|
|
Sofia |
Ha! Nej jag bankar ur mig dikter i stället. Den dagen en rödpenna växte ur min näve började jag spotta ur mig dikter på löpande band. Inte något ont som inte...
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2003-09-22 22:37:00
|
|
Mongomangeman |
Det var så att den ingår i Ordfronts serie "Skrivandets hantverk", och eftersom jag läst flera böcker där och recenserat dem så fortsatt jag med det. Dessutom hittade jag inget annat som fungerade som introduktion till ämnet än Hedluns bok. Plus att den har inklämt ett minimalt avsnitt om att skriva poesi i de senare utgåvorna.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2003-09-22 22:40:00
|
|
Mangamongoman |
Tack för detta! Jo, oss emellan ! så gör jag gärna det om jag kan intressera 1 ett förlag 2 en medförfattare som är lite mer etablerad. Jag tror inte jag mäktar och törs helt själv. Bok nr. två ska jag dock skriva själv. om bok ett blir av alltså!
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2003-09-22 22:43:00
|
|
Mangemangaman |
Jag trodde väl nästan det! Alltså: analys ÄR bra. Jag visste väl att jag hade rätt! ; Men visst kan man sakna bardomens och ungdomens naivitet. Det gör jag dagligen ärligt talat. Men vad ska man göra åt det? Ingenting antar jag. Eller? Några tips?
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2003-09-22 22:55:00
|
|
Sofia |
Jag måste säga att jag fortfarande känner mig som en enda stor obesvarad fråga, om det är det samma som att vara naiv, jag vet inte.. men det känns rätt skönt. Det är farligt att tro att man vet. Då stannar man. Du kanske ska fråga lite mer, helt enkelt? Hur som helst - lycka till med de stora verken, mangoman.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2003-09-22 23:05:00
|
|
Mångaman |
Tack! Ska fråga mer. Bra idé. Vid närmare eftertanke: jag har några egna diktalster som inte vill sig riktigt. Går det an att, vid tillfälle, maila dessa för eventuell kommentar/förslag om hur de ska väckas till liv? Om de går att väcka till förstås. Jag menar, du verkar ju begripa det här med dikter. Att skriva dem alltså.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2003-09-22 23:19:00
|
|
Sofia |
För mig är diktandet en slags autoskrift, den bara kommer. Jag önskar jag kunde stänga av den ibland. Jag begriper ingenting av själva hantverket, men .. självklart tittar jag gärna på dina alster :-
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2003-09-22 23:23:00
|
|
Mannamange |
Autoskrift! Det var värst. Men rödpennan? Inget förstå av hantverket? Du underdriver tror jag. Men hur som helst: Jag skickar över eländet när jag börjar jobba med dem i nästa omgång! Tack för vänligheten! och natti
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2003-09-22 23:29:00
|
|
Sofia |
Ja, upplever du aldrig att du bara måste skriva ner något? Både armar och hundralappar har fått rycka in som underlag för mig. En känsloförmedling har med så mycket mer än bara rödpennan att göra, om du frågar mig. Men det får vi ta en annan gång, innan vi spränger kommentarraderna. Visst kan jag och andra ge förslag till förbättringar - men din poesi ska uttrycka din känsla, ingen annans. God natt// frken Eriksso
|
| |