Inlägg #21: Postat: 2003-09-21 19:20:00
|
Sunny |
Biff: Du menar att vi kvinnor har inställningen att sex måste handla om den Stora kärleken? Att man hör stråkarna från en violin: känner doften av rosor o att allting är som i en veckotidning? Romantiskt o fantastiskt med gemensamma orgasmer svett, stön o doft fritt? Någonting åt det hållet? Sorry: då är du fel ute i mitt fall.
|
|
Inlägg #22: Postat: 2003-09-21 19:25:00
|
Sunny |
sex kan vara ok men oxå likgiltigt. det kan vara uttryck för kärlek o samhörighet men oftare helt okomplicerat: ren kåthet.
Sex Kan vara lekfullt med massor av skratt. Krampaktigt med höga förväntningar. En bagatell som blir ett ONS. Eller en närhet som varat i 40 år. Ett ungdomligt rus eller en lungn vila. Men den fysiska kärleken är egentligen enkel: det är våra förväntningar o tabun som krånglar till det o i våra dagar så tror jag att de flesta kvinnor o män ser på sex ganska lika.
|
|
Inlägg #23: Postat: 2003-09-21 23:13:00
|
Elina |
Håller med Sunny.
|
|
Inlägg #24: Postat: 2003-09-22 00:07:00
|
Biff |
Sunny, jag har lite svårt att formulera vad jag egentligen menar... men... kvinnor pratar ju med varandra om sex mer än vad män gör. Alltså blir det automatiskt en större grej för er, även om man försöker "prata ner" det så mycket som möjligt. Förlorandet av oskulden är ju dessutom en större förändring för tjejer, eftersom det handlar om en helt ny känsla vid penetreringen... Romans... många tjejer låtsas att de är kära för att få ha sex med gott samvete, men de är bakåtsträvare och räknas inte
|
|
Inlägg #25: Postat: 2003-09-22 08:06:00
|
Sunny |
Lite anar jag nog hur du menar. Jag har fått det påpekat att jag ser på sex som en man. Av kvinnor. Jag hade bara killkompisar när jag var vädigt ung att prata med om sånt. Eftersom jag var drogad medvetslös när jag miste den där "Oskulden" pappa var så känslig av sigså vet jag inte men en hudflik har fått för stor fokusering menar jag. När man upptäcker sex o känner sig fram så mister man "oskulder" hela tiden.Man upptäcker njutningen i det, o i det.
|
|
Inlägg #26: Postat: 2003-09-23 22:52:00
|
Johanna |
Elina jag vill bara säga en sak till dig; du har klarat igenom dig den värsta delen. Läkarundersökningarna, polisen, förundersökningarna, besvikelsen och det nya sättet att leva med din sambo. Jag har också blivit utsatt för våldtäkt, det var en person jag litade på och en jag varit tillsammans med i två år. Det kan aldrig varit som din upplevelse. Men jag vet vad du gått igenom.
|
|
Inlägg #27: Postat: 2003-09-23 22:56:00
|
Johanna |
Det är sorgligt. Det är förbannat orättvist och fegt. Det är omänskligt och oförlåtligt. Ett sätt är att prata om händelsen, känslorna ett annat är att skriva. Jag valde att skriva om det tills det kändes tryggt nog att prata om det. Jag vet att man inte vill ha råd för det känns som att inget vet eller förstår. Och det kanske är sant, kanske är det bara du som förstår. Ingen annan än du kan säga vad som är rätt eller fel utifrån dig själv.
|
|
Inlägg #28: Postat: 2003-09-23 23:01:00
|
Johanna |
Men när det gäller din och din sambos "sexuella umgänge" så är inte det samma sak som våldtäkten. Det var inte sex, det var inte samlag, det var ett övergrepp. Tänk inte att det var sex. Det kanske låter konstigt men vi har alla olika uppfattningar om vad som är sex. Det du och din pojkvän har det är kärlek, glädje, åtrå, lustfyllt. Du kan vara kåt på honom, likaväl som du kan vara glad eller ledsen. Glöm aldrig vem du är.
|
|
Inlägg #29: Postat: 2003-09-23 23:08:00
|
Johanna |
Sedan vill jag säga till biff att jag faktikst blir lite chokad hur man vara så oförmögen att sätta sig in i andra människors tänkande och känslor. Inte bara det, det här handlar inte om någonting som är en smaksak. En våldäkt är lika konkret som en misshandel. Fast i många fall mycket värre. Framförallt psykiskt men ofta fysiskt också.
|
|
Inlägg #30: Postat: 2003-09-23 23:13:00
|
Johanna |
Tänk dig den fruktansvärda saken, om din mamma ex. skulle bli våldtagen av ett gäng fyra killar. Hur tror du hon skulle må? Eller tänk dig din pappa eller bror, våldtäkt händer ju inte bara tjejer. Om du har svårt att sätta dig själv in i känslan så kanske det väcker mer känslor när du föreställer dig det hända någon du bryr dig om. Och haka inte upp dig just på synen om sex, sexet är en symbol för någonting hon återupplever. Det är psykologiskt.
|
|
Inlägg #31: Postat: 2003-09-23 23:15:00
|
Johanna |
När man drabbas av en kris i sitt liv drar man parareller med det som orsakade ett trauma. Som om du förlorat en bror i en bilolycka kommer du antagligen automatiskt tänka på honom när du läser om någon som dött i en bilkrock etc. Det är det du har den psykiska delen till, och det är något man får bearbeta bort, så man kan leva ett någorlunda normalt liv iallfall. Det gäller alla saker, hur många har man inte hört som blivit rånade och känner obehag när de är ensama ute sent?
|
|
Inlägg #32: Postat: 2003-09-23 23:21:00
|
Johanna |
Sedan finns det en kopling till bildning och förståelser då man lättare kan dra parareller. Men det känns onödigt att gå in på.
Elina, lycka till och se till att ta för dig av livet. Du är värd all lycka och glädje i livet, tänk på dina framtidsplaner. Människorna du har i ditt liv som älskar dig, de du älskar. Glöm inte bort dina hobbys och glöm inte bort det som en gång gjort dig glad. Du kommer säkerligen snart komm till en vändning då livet visar vad der har att erbjuda dig.
|
|
Inlägg #33: Postat: 2003-09-24 12:55:00
|
Biff |
Och när tjejer som heter Johanna hoppar på mig med elakheter på Internet, kommer jag associera till det varenda gång jag träffar en Johanna... Ska jag tänka på min mor? Hur skulle JAG känna om min mor blev vådtagen? Det kallar jag fakeempati! Det är offret det handlar om, inte de anhöriga! En smaksak skulle jag tro att det är... Vissa klarar bättre av en våldtäkt än andra, det finns ingen lag som säger hur man ska känna sig efteråt, och jag försöker tänka mig in i hur jag skulle uppleva det...
|
|
Inlägg #34: Postat: 2003-09-24 12:58:00
|
Biff |
När jag skriver "efteråt" menar jag... vad menar jag... vilket är värst? Är det akten eller efteråtet? På vilket sätt är akten hemsk? Är det fysisk smärta eller kränkning? Eller båda? Efteråtet innehåller väl knappast fysisk smärta iaf... eller?
|
|
Inlägg #35: Postat: 2003-09-24 13:01:00
|
Biff |
Eller är akten skön, och att det är en stor del av det förnedrande efteråt? Tugga inte fradga nu, jag är bara nyfiken...
|
|
Inlägg #36: Postat: 2003-09-24 14:22:00
|
Sunny |
Kollar i speglen: ingen fradga.
Du måste vara ovanligt korkad Biff om du kan tro att det finns någonting skönt i en våldtäkt??? Kan du tänka dig någonting skönt i en "vanlig" misshandel? Om flera killar skulle våldta dig analt så att du fick omfattande skador i underlivet,kanske måste sys o inte kan bajsa utan att gråta på veckor: tror du att sånt är skönt?? En 15 åring i min närhet har blivit våldtagen på ett sätt som kan ge framtida men vid ev. graviditet o förlossninng.
|
|
Inlägg #37: Postat: 2003-09-24 14:27:00
|
Johanna |
Kloka ord!
Det du skrev om hur man återupplever saker o ting: det är sorgligt sant. Jag kan än i dag inte läsa om ett barn som drunknat utan att dra upp min egen döda dotter ur vattnet igen o igen : så fort jag sommar.Att läsa om pedofiler gör att jag känne rmig liten o rädd igen. Där klara ett skämt från någon numera att vända det till ett skratt.tack för dina inlägg.
|
|
Inlägg #38: Postat: 2003-09-24 14:29:00
|
Sunny |
Förlåt Johanna! Jag satt i andra tankar o skrev ditt namn på fel ställe! Det är jag,Sunny,som skrev till dig Johanna. Ingenting annat.
|
|
Inlägg #39: Postat: 2003-09-24 17:14:00
|
Biff |
Sunny, det var bara en undran... man måste väl fråga om man undrar? Och jag värderar absolut inte! Jag fick ju ett svar också Men jag menar inte 15-åringar utan vuxna kvinnor som är vana vid sex. En kvinna måste väl hålla för sex? Det är också här skillnaden mellan män och kvinnor kommer in... och det där du skrev ovan om romans och omständigheter...
|
|
Inlägg #40: Postat: 2003-09-24 17:16:00
|
Biff |
Jag tror inte att någon någonsin tycker att en våldtäkt är skön... bara mer eller mindre hemsk... men man vet ju aldrig...
|
|