|
Inlägg #1: Postat: 2003-09-17 18:34:00
|
|
Mike |
Första meningen ovan borde slutat "i sin övertygelse". Sorry!
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2003-09-17 19:20:00
|
|
per |
framförallt vetenskapen har blivit den här tidens religio
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2003-09-18 08:53:00
|
|
Naseer |
Det är intressant tanke och ett argument jag länge fått klistrad i ansiktet på mig. Precis som att be troende bevisa guds existens, går det väl inte direkt att svara på den.
Jag kan i alla fall trösta mig med att jag är öppen för möjligheterna och att jag misstror vetenskapen lika mycket som religionen eftersom vetenskapen försöker göra en religion av sig själv - och då likställer den sig själv med den kontrollerande religionen.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2003-09-18 08:56:00
|
|
Naseer |
Mitt liv har kallats tråkigt, eftersom jag är så jäkla världslig. Men det är inte helt sant. Nu låter man båda klyschig och smörig, men jag tror till exempel på kärleken och ser ett mirakel i ett barns födelse. Dock inte ett guds mirakel, utan som ett bevis på att livet är underbart, att det här livet är "vårt" verk. Nu kommer man att äta upp det här, men om jag -måste- tro på någonting så är det männskligheten. Jag är humanist.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2003-09-18 18:43:00
|
|
Sunny |
Svar 4 Jag oxå.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2003-09-20 21:35:00
|
|
Sunny |
Mike. Du sätter ett mellan religiösa människor o historiens värsta brottslingar. Visst: ifall folkmord ska kallas religiöst: i så fall instämmer jag helt med dig. Då är åtskilliga ateister religiösa. Men jag själv känner många religiösa människor med hög etilk o moral så jag måste ta avstånd ifrån din befängda liknelse.
|
| |