Sex våldtäkter per dag

Inlägg #1: Postat: 2003-09-17 14:50:00
Johannes
Jag vet faktiskt inte varifrån Ulf hämtade sin fakta, sorry.
Inlägg #2: Postat: 2003-09-18 20:42:00
Björn
Ungefär som den så bekanta frasen ur kvällstidningar om snart sagt alla brott: "Mörkertalet är stort". Hur i allsin dar vet man det? Det heter ju inte mörkertal för intet.
Inlägg #3: Postat: 2003-09-19 16:38:00
Yanni
Nåja, under sommaren 2003 har 100 våldtäkter anmälts och det är väl nog så oroväckande. Prata om vad som ska göras för att förändra synen på kvinnor istället för om statistik! För nåt fel är det på män som våldtar, därom kan vi väl vara överens, eller?
Inlägg #4: Postat: 2003-09-19 18:34:00
Björn
Därom är vi definitivt överens, men det gör inte diskussionen om statistik överflödig. För att kunna bedöma vilka åtgärder som hjälper och vilka som inte gör det är statistik ett bra hjälpmedel. Men visst, huvudsaken är ju naturligtvis hur vi ska bota de våldtäktsmän som åker fast så att de inte begår samma brott igen.
Inlägg #5: Postat: 2003-09-21 03:43:00
katarina
ungefär 6 fall per dag polisanmäls.
ett mörkertal finns för de flesta brott,sådan statistik bygger på enkätundersökningar,intervjuer,rapporter från jourer etc.
De som åker fast är inte ens 100 per år, så att bota några av dem räcker inte långt.
Det handlar om värderingar o att öppna ögonen. börja med sig själv sen kan man påverka folk i sin omgivning,säga ifrån- tex som Johannes gör här!
Inlägg #6: Postat: 2003-09-21 20:42:00
Björn
sv 5: Nu är jag ingen kriminolog, men handlar det verkligen om värderingar? Jag är övertygad om att alla inklusive våldtäktsmännen är överens om att våldtäkt är ett vidrigt brott. Men det är faktiskt inte "normala" män som begår våldtäkt, och bota de som åker fast samt satsa på att ta fast fler än vad som sker idag är rätt sätt att jobba på. Vi skulle ju aldrig inbilla oss att seriemördarna och pyromanerna skulle bli färre av attitydförändringar, eller?
Inlägg #7: Postat: 2003-09-21 22:12:00
katarina
men om en "normal" man begår en våldäkt,är det inte våldäkt i så fall?
om du är intresserad av detta på riktigt;skaffa kunskap, läs, tala med de som jobbar med sådant här.
Inlägg #8: Postat: 2003-09-22 13:12:00
Jörgen
Om en normal man begår en våldtäkt, är det då ingen våldtäkt, eller är han inte normal?
Inlägg #9: Postat: 2003-09-22 17:21:00
Björn
Jörgen: Du sammanfattade precis vad det är jag menar! Den som begår ett sådant brott är självfallet inte normalt funtad. svar 7 låter för mig ungefär som "om en normal man begår ritualmord, är det inte ritualmord i så fall?".
Laddar...