|
Inlägg #1: Postat: 2003-09-16 19:26:00
|
|
Mike forts |
Att Sveriges riksbank kan sätta sin egen styrränta antar jag är positivt åtminstone på kort sikt. Slutligen, eftersom jag inte bor i Sverige så bryr jag mig inte så värst. Så min kritik mot folkomröstningar är principiell. I styret av ett land finns det ett antal önskvärda mål. Trots allt vackert tal om demokrati och folkstyre bör inte folkviljan eller snarare majoritetsviljan varar det allt överskuggande målet.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2003-09-16 19:26:00
|
|
Mike forts |
I själva verket är folkviljan lika irrelevant när det gäller de politiska METODERNA som passagerarnas åsikt om HUR piloten ska flyga charterplanet till kanariöarna. Passagerna gör bättre i att endast bestämma MÅLET dvs att säkert och punktligt transportera planet från Arlanda till Las Palmas.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2003-09-16 19:27:00
|
|
Mike |
De olika målen för politiken diskuteras bäst i riksdagsval och det är olyckligt att även i ordinarie valrörelser diskuteras detaljer och detaljstyrning snarare än övergripande mål. Politikerna har blivt opinionsdomptörer snarare än förtroendeingivande och visionära ledare.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2003-09-16 19:27:00
|
|
Mike forts |
Som en mer allmän kritik mot den blinda tron på majoritetsstyrets välsignelsebringande egenskaper bör det inskärpas att en regerings absolut överskuggande ansvar bör vara att bevara och försvara medborgarnas okränkbara fri och rättigheter liv, frihet, egendom, yttrande…. Dessa rättigheter som varje individ föds med borde inte få kränkas av någon, hur stor majoritet han än råkar ha med sig.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2003-09-17 11:57:00
|
|
Michael Ståhlberg |
Önskar det fanns ett sätt att garantera de rättigheter du talar om.
De kränks överallt. Inte minst i USA!
Tag bara ett sånt exempel som den beslagtagningslag som införts i kampen mot droger. Polisen konfiskerar och säljer beslagtagen egendom. Vidare har hus, bilar, båtar etc. som använts som gömställen av droglangare, men inte tillhör dem, inte återlämnats el. kompenserats för. Enligt Craig Roberts på townhall.com
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2003-09-17 12:00:00
|
|
Michael Ståhlberg |
Men du kan inte införa t ex skydd mot konfiskering av privat egendom utan att en väljarkår fått rösta om det i ett val. Antar att det var det som hände när den amerikanska grundlagen antogs väljarkår utan kvinnor, kreti-pleti, slavar etc.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2003-09-17 12:12:00
|
|
Michael Ståhlberg |
Skeptisk till att påstå att det finns
naturliga rättigheter à la det finns
människor och djur etc. Rättigheterna finns egentligen bara som en vilja hos sina anhängare. Människorna och djur finns oavsett om de vill det eller inte. Att då hävda att det finns vissa rättigheter som är lika naturliga som människorna och djuren, natur- eller gudgivna, är därför inte mycket till garanti. Det är en politisk viljeyttring baserad på lagligt våld.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2003-09-17 12:13:00
|
|
Michael Ståhlberg |
"Makten växer ur en gevärsmynning," enligt Maozedong. Så är det med all makt:
både sån vi gillar och sån vi ogillar.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2003-09-17 19:05:00
|
|
Mike |
Frihet är viktigare än demokrati. Demokrati är bara värdefull om den garanterar friheten. Historien visar att ett demokratier ofta skyddar friheten ganska dåligt som du bl.a. konstaterar ovan men trots detta bättre än alla andra system som prövats. Vem sa: “Demokrati är det sämsta sättet att styra ett land, näst alla andra sätt”?
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2003-09-17 19:05:00
|
|
Mike |
Att vi människor föds med vissa rättigheter är en subjektiv sanning som ingen omröstning kan ändra på. Det är ett filosofisk ställningstagande i formen av ett axiom. Ett samhälle behöver en “programförklaring” eller “affärside” att jämföra “resultatet” med. Jag har inte hittat på den själv utan instämmer bara i USA oavhängighetsförklaring.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2003-09-17 19:06:00
|
|
Mike |
WE hold these Truths to be self-evident, that all Men are created equal, that they are endowed by their Creator with certain unalienable Rights, that among these are Life, Liberty and the Pursuit of Happiness…
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2003-09-17 19:10:00
|
|
Mike |
Notera ordvalet "Skaparen" inte regeringen eller folkviljan har skänkt oss dessa rättigheter. Regeringen eller majoritetsviljan har därför ingen legitim rätt att "bevilja" eller inskränka dessa rättigheter.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2003-09-18 19:17:00
|
|
Michael Ståhlberg |
Fortfarande undviker du att ta ställning till frågan om varför vi skulle ha en folkomröstningen om EMU: nämligen att t ex moderata och kristdemokratiska nejsägare skulle slippa byta parti till t ex centerpartiet. Vidare skulle med tanke på valresultatet, en klar majoritet av svenska folket körts över om vår riksdag fick bestämma om EMU.
Den är inte representativ i EMU-frågan. Att jämföra EMU-frågan med konstitutionella skydd för mänskliga rättigheter är krystat.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2003-09-18 19:33:00
|
|
Michael Ståhlberg |
Mikes attityd till folkomröstningar och effekten av fattiginvandring till västvärlden kännetecknas av förakt mot västerländsk arbetarklass och fackföreningar. Hans och amerikanska nykonservativas ideologi kan sammanfattas i: Hellre illegala invandrare som jobbar till slavlöner än rimliga löner för inhemska arbetare. Buchanan for prez! Det fanns ju en på 1800-talet, före en enhetlig valuta, så varför inte en till?
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2003-09-18 19:34:00
|
|
Michael Ståhlberg |
Naturligtvis var det Winston Spencer Churchill som du citerade om demokrati som the lesser evil. Visste du väl, eftersom citatet var så klockrent?
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2003-09-18 23:21:00
|
|
Mike |
Svar 13, Jag fattar inte varför eurofrågan upplevs som så betydelsefull att någon skulle vara "tvingad" att byta parti. Ingen av sidorna har vad jag sett kommit med annat än ganska vaga förutsägelser om konkreta följder av valutabytet. De flesta har nog ett antal frågor där de inte håller med sitt parti utan att för den skull vara "tvingade att byta". Och om man väljer att byta pga en principfråga: what’s the big deal?
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2003-09-18 23:21:00
|
|
Mike |
I slutändan kommer vi ju att gå med i alla fall, det vet ju alla, så varför inte göra det nu?
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2003-09-18 23:22:00
|
|
Mike |
Anledningen till att jag envisas att med dilla om individuella rättigheter är att det är så många som helt oreflekterat hyllar majoritetsviljan som politikernas enda giltiga måttstock. Inte föraktar jag arbetarklassen i alla fall inte mer än någon annan klass. Jag ser överhuvudtaget ingen relevans i begreppet arbetarklass det är bara gammal marxistisk skåpmat.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2003-09-18 23:22:00
|
|
Mike |
Jag anser att det mycket väl kan finnas goda skäl att begränsa både flykting- och ekonomiskt motiverad invandring. Jag håller helt med dig om att det vore bättre att hjälpa folk i, eller närmare, sina hemländer. Jag ställer bara inte upp på alla de skräckbilder du tenderar att måla upp av muslimhorder som väller in i Sverige för att våldta våra döttrar och förbjuda oss att äta Julskinka.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2003-09-18 23:22:00
|
|
Mike |
Fackföreningarnas vackra tal om internationell solidaritet samtidigt som de begär skydd för inhemsk industri och skapar hinder för en rörlig arbetsmarknad som skulle gynna ungdomar och invandrare är jag dock starkt kritisk till. Liksom till all lönesättning som inte är marknadsanpassad. Jag tror på att en fri marknad på sikt gynnar alla. So shoot me!
|
| |