Ännu en våldtäktsbluff i Sverige

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2003-09-16 12:34:00
forts
Om jag anklagar dig för att ha stulit mina pengar, men det inte kan bevisas, skall jag då straffas för att jag anklagade dig? Mina pengar kan ju fortf. lik förbannat vara stulna av dig. Och vidare, det är väl inte feministernas ansvar att "lära" unga flickor skillnaden mellan ett "ragg" och en våldtäkt? Där tycker jag att du återigen förringar och faktiskt ridikuliserar kvinnor som utsatts,
Inlägg #2: Postat: 2003-09-16 12:34:00
forts
för implicit hävdar ju du att tjejer som har ett onenight som de ångrar tror/ljuger ihop att de blivit våldtagna bara för att hämnas. Och sedan finns det ju oftast i dessa fall en motpart. Det finns en man som är inblandad i förloppet. Jag vet inte om vi måste lära unga tjejer så förbaskat mkt om sex, tror att de lärt sig redan i livets hårda skola.
Inlägg #3: Postat: 2003-09-16 12:35:00
forts
Men vi kanske borde lära unga män ett och annat? Vi kanske borde lära unga män att inte förutsätta/tro att den där tjejen som blir påsatt av kille nummer fyra "faktiskt var kåt och ville själv". Visst finns det tjejer som gillar gruppsex, men var tog frågan vägen? Var tog frågan "vill du ha sex med mig?" vägen? Med tanke på det klimat som råder i Sverige, som du så finkänsligt sätter fingret på,
Inlägg #4: Postat: 2003-09-16 12:35:00
forts
så tycker jag att killar borde gardera sig själva mot en anklagelse i såfall, antingen genom att fråga tjejen i fråga, el inte dra hem sina hemsläp då om det nu är så förbannat vanligt att vi tjejer ljuger ihop historier. Knip ihop benen själva grabbar! /kram en halvkokt feminist.
Inlägg #5: Postat: 2003-09-16 13:10:00
:-
Män kanske skulle ha med sig en blankett där tjejen får skriva under ? Men då skulle vi bli anklagade för att ha tvingat tjejerna att skriva under... Eller så får vi videofilma så vi har bevis ?
Inlägg #6: Postat: 2003-09-16 13:15:00
Jon B
Bägge måste väl skriva under? För inte har väl kvinnor rätt att utgå från att mannen vill?
Inlägg #7: Postat: 2003-09-16 14:26:00
Biff
... Och det är väl därför som våldtäkt betyder att tilltvinga sig samlag genom våld: Gör inte tjejen fysiskt motstånd, har hon inte blivit våldtagen. Och man ska alltså inte behöva fråga om tjejen vill ha sex... lagligt sett...
Inlägg #8: Postat: 2003-09-16 16:02:00
sandra
Biff. Nu kommer förhoppningsvis lagen ändras vilket innebär att våldtäktsbegreppet även kommer omfatta fall när hon är passiv pga fylla, medvetslöshet el dyl. Vilket verkligen är på tiden.
Sedan att det borde vara självklart för en kille att inse om tjejen inte vill är en annan sak. Tragiskt.
Inlägg #9: Postat: 2003-09-16 16:03:00
Katta
Brottsbalken sjätte kapitlet 1§: "Den som genom våld eller genom hot som innebär eller för den hotade framstår som trängande fara tvingar någon annan till samlag eller till annat sexuellt umgänge..." Detta betyder att om du med ett dödshot hängande över dig inte gör motstånd fysiskt har du dock blivit våldtagen. Rätt ska vara rätt, Biff.
Inlägg #10: Postat: 2003-09-16 16:04:00
Katta
Du kan däremot dömas enligt 2 - 13 §, sexuellt utnyttjande mm. Vilket betyder att du nog bör fråga tjejen om hon vill ha samlag, lagligt sett.
Inlägg #11: Postat: 2003-09-16 17:45:00
Alvunger
tänkte mest att killar kanske kunde tjäna på att verkligen vara säkra på att tjejen vill. framförallt om det är alkohol i bilden. jag pratar om en attitydförändring till sexuellt umgänge. Det handlar inte bara om "vill du ha sex?" det handlar oxå om "är det här skönt ,gör det ont?" kvinnor uppfostras till passivitet, vi har inte lärt oss säga ifrån. så om ni killar är så oroliga över att bli anklagade - hjälp tjejen att säga ifrån!
Inlägg #12: Postat: 2003-09-16 17:50:00
Biff
Hmm... jag tror att Butt diskuterar en annan sorts kvinnor... De där som verkar hur villiga som helst, och sedan anmäler "en" när man vänder ryggen till... I de allra, allra, ALLRA flesta fallen är ju bägge parterna med på samlaget...
Inlägg #13: Postat: 2003-09-16 21:18:00
q
Alvunger: Attitydförändring till sex? Så dåliga älskare ska dömas till våldtäkt?... Men min huvudinvändning mot ditt resonemang Alvunger är att tjejen i fallet bevisligen ljugit. Målet lades inte ner i brist på bevis, målet lades ner just eftersom det fanns bevis som pekade på att kvinnan ljög. Rätt ska vara rätt.
Inlägg #14: Postat: 2003-09-18 10:18:00
Marlene Karnerfors
Tack Katta du tog orden ur munnen på mig, enligt lag är det fortfarande våldtäckt även om offter inte alltid att det rör sig om en tjej inte gör fysiskt motstånd, offrett kan vara rädd för sitt liv, full eller rent av medvetslös
Håller annars helt och fullt med Alvunger, att förundersökningen lagts ner innebär tyvärr inte alltid att inget brott har begåtts.
Inlägg #15: Postat: 2003-09-18 10:21:00
Marlene Karnerfors
en sak fattar jag bara inte.... det skall vell GIVETVIS vara självklart att man bägge vet att bägge parter faktiskt VILL ha sex.. jag personligen skulle tycka att det skulle vara fruktansvärt om jag i efterhand fick veta att min partner verkligen inte ville ha sex..... märks inte det??? märker man inte om personen man har sex med vill eller inte?? och sist men inte minst jag kan inte förstå hur någon kan vilja ha sex med en person som är mer eller mindre paralyserad/medvetslös??
Inlägg #16: Postat: 2003-09-18 10:28:00
Alvunger
För oss är det ju självklart att man märker att den andre är med på noterna. Men jag tror att det kan hänga på vissa killars taskiga syn på kvinnlig sexualitet. De förväntar sig att akten är på deras villkor, o att hennes sexualitet är passiv. Dvs: fritt fram till hon skriker nej. O sen att anledningen till att hon inte skriker nej är att hon är pissrädd, det slår väl dem aldrig. Vi måste hjälpas åt att förändra synen på kvinnans sexualitet.
Inlägg #17: Postat: 2003-09-18 11:40:00
Marlene Karnerfors
Ja givetvis... hur som helst måste alla lära sig att ett NEJ ALLTID är ett NEJ!! inte ett "kanske" , ett "vänta lite" eller ett "möjligen senare"

detta trodde jag man lärde sig tidigt i livet inte bara när det gäller sex men jag kan ju ha fel... så detta måste vara tydligt BÅDE för killar och tjejer
Inlägg #18: Postat: 2003-09-18 12:15:00
Biff
Jag önskar att tjejer inte spelade så svårförtade hela tiden... Pratade med en... hon menade att en kille hon var intresserad av aldrig ringde... att hon själv skulle ringa var tydligen otänkbart... däremot förutsatte hon att killen var intresserad... och att anledningen att han inte ringde var att han var en tönt... om han aldrig ringde alltså... allt för att behålla sin värdighet. Kan det tänkas att hon är likadan i sängen?
Inlägg #19: Postat: 2003-09-18 12:24:00
Jon B
Sv16: Hur då självklart? En erigerad penis är en kroppslig rekation, inte ett samtycke. Vad har du för syn på mannens sexualitet?
Inlägg #20: Postat: 2003-09-18 15:19:00
Jon B
Sv16 igen: Jag inser att jag nog misstolkat dig: jag uppfattade först ditt "för oss" som "för oss kvinnor", men jag förstår nu att du menade "för Marlene och mig". Sorry.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...