Konst för idioter!

Inlägg #1: Postat: 2003-09-16 11:58:00
Fr€dd€
Sammanfattningsvis: man kan uppleva konst i allt; fågelns flykt över stadens tak, kattens lek med trädens flöjtel.
-
Konsten är endast en benämning för att sätta ord på skeéndet som skapas d vi betraktar och upplever det. Konst är inte ett självändamål.
Konst är maten på bordet, vad du tycker om det tillagade är estetikens smaksättning.
Inlägg #2: Postat: 2003-09-16 12:39:00
KY
Vad menar du EGENTLIGEN med att " konst är inte ett självändamål"?

- undrar nyfiket KY
Inlägg #3: Postat: 2003-09-16 18:30:00
fr€dd€
Självändamålet är första tanken som skapar konsten, men processen förändras och slutet av det skapade är summan av en annan innebörd, därav är det farligt att bara se det som det syns, utan effekterna är viktigare än det vi ser och uppfattar.
Inlägg #4: Postat: 2003-09-16 18:32:00
fr€dd€
Konsten är inte privat, ej heller ägd eller separerad från en tanke till annan, ändamålet för en konstskapelse är lika fri i sin betraktelse som viljan att skapa den.
Inlägg #5: Postat: 2003-09-16 18:38:00
fr€dd€
"Konst är inte ett självändamål."
är fel begrepp i detta, och jag valde orden i fel riktning, eftersom detta har med betraktarens lott att göra,
Jag ser att detta krävs en djupare analys och säkert har det flammat upp liknande diskussioner i temat;
konst för vem? trenden eller dom med plånbok? och vem bestämmer flödet av champagne på premiärer i konstens namn?
Inlägg #6: Postat: 2003-09-16 18:40:00
fr€dd€
är konsten privat för vissa, och annat för andra, ändamålet för konsten har olika dygmer och koncentrat beroende på vem och vilken efterfrågan som existerar i tiden, banbrytarna korrigerar, trenderna regerar.
Inlägg #7: Postat: 2003-09-16 18:41:00
fr€dd€
svar 4,5,6 är oviktigt i sammanhanget och kräver djupare förklaringar, men allt för att ställa tillrätta mitt fel i mening,
Laddar...