|
Inlägg #1: Postat: 2003-09-10 10:08:00
|
|
Elisabeth |
Alla har väl sitt arbete att utföra och när det är avklarat träffas man och umgås.Förhoppningsvis är"båda lika trötta"Det innebär inte:att mannen är portförbjuden till köket.Nog är det väl önskvärt om han kan:laga lite mat,damsuga,tvätta och vara glad tillsammans med barnen,Vid evetuell frånvaro t.ex.sjukdom.Samma gäller för hustrun den andra partnern.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2003-09-10 10:11:00
|
|
Anna Li |
Visst är det ett arbete, men delar av det är jävligt tråkigt och begränsande. Detta var inget klagomål i jämlikhetens tecken - min man gör lika mkt som jag hemma. Men jag längtar ibland efter att få vara en sådan härlig egoist som man var innan man fick barn.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2003-09-10 10:27:00
|
|
Elisabeth |
Tiden har sin gång,det gjorda går inte att få ogjort.Inom alla yrken,finns det duktiga och mer duktiga personer.Tidigar skillde man på dom som fått inblick i yrket och sådan som inte hade en aning om vad ett hem och barn vill säga.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2003-09-10 10:31:00
|
|
Elisabeth |
Sedan skulle man tänka på dom olyckligt lottade,dom som också hade:bongården att tänka,ute på åkern,jobba på fabriksgolvet,jobba som tjänstefolkm.m.Då skulle hem,familj,bar,vara bisyssla,som man gjorde om man "orkade".
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2003-09-10 10:41:00
|
|
Elisabeth |
"Att få vara en härlig egoist".Att se ren och prydlig ut på olika kvalite och nivåer.Jag brukade alltid gå upp en halvtimme före alla andra och göra det som jag tyckte passade mig.Att även varje dag kunna få unna mig och mina barn att få umgås med likasinnade och jämnåriga en stund och få en annan sorts påfyllning för välbefinnandet.D.v.s.träffa andra mammor med barn i lika ålder.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2003-09-10 10:53:00
|
|
Elisabeth |
Visst kunde det vara roligt att ha middag hemma eller gå ut med sin partner på kvällen,gå på bio,äta på restaurang,eller gå och dansa.Att då ha tillgång till en barnvakt som barnen också kunde lita på var ju en förutsättning.Tyvärr har inte alla tillgång till en barnvakt,villket är ett stort problem för många
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2003-09-10 11:06:00
|
|
Elisabeth |
Varför skaffar man barn:för att stå i registret som förälder till si och så många barn.Eller för att man vill bygga upp ett liv tillsammans.Somliga säger:att man äger inte sina barn,barnen tillhör staten,Att man ska vara utbytbar eller vill man ha""vikarier"" i hemmet.Det finns många olika slags hem"familjer".Varför vill man ha en partner.Kanske för pengar,namn,titel m.m.Men även där kan man kanske vilja bygga "upp sitt lilla imperium"med den partner man valt.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2003-09-10 11:13:00
|
|
Elisabeth |
Livet blir inte alltid som man tänkt visst,men man har i alla fall gjort sitt bästa efter bästa förmåga.Det finns missbrukar hustrur och deras barn i mängder.Dom upplever säkert våldsam avundsjuka genemot dom präktiga familjerna och deras barn.DET ÄR ORÄTTVIST ATT DU HAR EN SÅDAN BRA MAN,DET ÄR SÅ SYND OM STCKARS MIG,,,,
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2003-09-10 11:22:00
|
|
Elisabeth |
""Det tråkiga och begränsande hemarbetet"".Hemarbetet är det mest allsidiga arbete som finns,det är bra att vara en "tusen konstnär"Att vara en bra förälder är det svåraste arbetet.Det finns åtskilliga män som avundas hemma mammans roll i allsidiga arbetsuppgifter och liv.""Men hon är ju inte självförsörjande".
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2003-09-12 14:45:00
|
|
Alvunger |
Jag tycker också att hemarbete är ett arbete. Självklart skall man få lön för sitt arbete. I pengar, kronor, ev euro. Jag undrar när det verkligen blir det. Produktion av människor borde värderas högre än produktion av prylar.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2003-09-13 16:15:00
|
|
Sunny |
Fast Elisabeth: fasta tider för hemarbete?
Inte med småbarn: de bryr sig inte om klockan. De åren går det nog dygnet runt?
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2003-09-16 13:12:00
|
|
Greg |
Vem skall betala dom som väljer att fostra sina egna barn.
Skall folk få betalalt för de städar undan sin egen skit i sina hem?
Jag vill inte göra det i allafall, jag städar i mitt hem, ni i ert.
|
| |