Skillnaden mellan liv och liv?

Inlägg #1: Postat: 2003-09-09 09:36:00
C N
Bra svar faktiskt! :

Men jag tror och hoppas att även djuren har en förmåga att fundera över deras situation.

Jag tror också att ettt djur har möjlighet att känna kärlek, hat och ångest. Precis på samma sätt som de kan känna smärta och välbehag.
Inlägg #2: Postat: 2003-09-09 10:14:00
per W
Anna Li satte huvet på spiken! Vi är de enda djur som kan reflektera över oss själva och har ett värdesystem.
Inlägg #3: Postat: 2003-09-09 10:19:00
C N
Jag hävdar ändå att vi inte kan förtrycka alla andra djur bara för att de inte kan det...

Skall vi automatiskt få plåga och döda en massa djur bara för att vi anser att de inte har ett värdesystem?

Visst kan ett djur känna panik och skräck inför döden, det är väl en reflektion så god som någon.
Inlägg #4: Postat: 2003-09-09 10:56:00
Anna Li
Nej, det är inte reflektion att känna panik inför döden. Det är instinkt. Jag tycker att det är självklart att vi inte ska plåga djur i onödan, men jag anser det lika självklart att vi dödar och äter djur. Det sätt djurhållning sker på idag är ganska vämjeligt. Men ett rådjur som springer i skogen och plötsligt dödas av en kula för att sedan ätas, det tycker jag är helt normalt.
Inlägg #5: Postat: 2003-09-09 11:01:00
Anna Li
Dessutom är det en behagligare död än att bli riven av en varg.

Sedan tycker jag det är fel att tala om djur i svepande termer. En apa är något helt annat än en råtta.
Inlägg #6: Postat: 2003-09-09 11:10:00
C N
Det håller jag med om!

Döda för att överleva är någonting som sker i naturen hela tiden, därför kan jag se det som en slags lag eller överenskommelse där alla varelser varit med och bestämt.

Men om en varg dödar en människa för att den är hungrig, visst måste det också vara "rätt"?

Skall vi ge oss människor rättigheter så måste vi även acceptera att djuren beter sig på samma sätt mot oss.
Inlägg #7: Postat: 2003-09-09 11:13:00
C N
En behagligare död...

Jovisst, men det är bara för att vi människor har förfinat dödandets "teknik".

Självklart är det skillnad mellan en apa och en råtta, men är det skillnad på deras livs värde?
Inlägg #8: Postat: 2003-09-09 11:42:00
Pär Khuk
Christian, jag hoppas att du inte kommer från Stockholm... för om du gör det vill jag inte höra ett ord om vargfrågan.
Inlägg #9: Postat: 2003-09-09 12:05:00
C N
Inte från Sthlm!
Inlägg #10: Postat: 2003-09-12 11:00:00
Per W
Svar 7: Ja, det är skillnad på värde om vi tycker det!
Det finns inget universellt existerande värdesystem, vi människor skapar det!
Laddar...