|
Inlägg #1: Postat: 2003-09-09 08:30:00
|
|
C N |
Exakt vad jag menar!
Det jag ifrågasätter är just detta normsystem, som bara innefattar oss. Självklart skapar vi det själva, men är det verkligen moraliskt/etiskt riktigt? Vi har satt upp dessa system förut, och då uteslutit vissa, ex. slavar, judar osv. Just för att vi då ansåg att dessa inte ingick i "den mänskliga" rasen, utan var mer som djur.
Kanske är det så att jag har helt fel, djuren kanske trivs alldeles utmärkt och är rasande över vad jag har skrivit... vad VET jag?
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2003-09-09 10:20:00
|
|
Per W |
So what? Varför grubbla över en sak du aldrig kan få svar på? Och jag tror att antalet katter och hundar på Sourze som just läst dig är begränsat.
Jag anser f ö inte att det stora problemet är hur vi behandlar djur utan hur vi behandlar människor. Det är mitt värdesystem och prioritet som inte är mindre objektivt "RÄTT" en ditt.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2003-09-09 10:28:00
|
|
C N |
Jadu, varför grubbla? Jag är sån som person, och det är väl intressant att skapa debatt. Om ingen grubblar, tänker eller filosoferar så händer det ju ingenting.
För mig står svaret redan klart; Jag anser att ett djurliv och ett människoliv är värt exakt lika mycket. Detta betyder inte att jag nedvärderar människan.
Naturligtvis är det viktigt hur vi behandlar människor, men djuren skall behandlas med samma respekt och rättvisa.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2003-09-12 11:03:00
|
|
Per W |
Jo, du har rätt, visst är det rätt att grubbla och ifrågasätta. MEN, du har ett problem i ditt värdesystem. Hur omsätter vi det i praktiken inom politiken, vården, arbetslivet mm mm. Vem skall tala för djuren???
|
| |