|
Inlägg #1: Postat: 2003-09-09 02:05:00
|
|
forts |
det är inget fel på ordet fitta i sig, utan att det har blivit så negativt laddat. tyvärr tror jag att det inte spelar roll om vi hittar på ett nytt namn, eftersom värderingarna som gjort ordet fitta till någonting negativt är i hög grad aktuella i vår kultur. jag håller fast vid fitta.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2003-09-09 08:54:00
|
|
Anna Li |
Jag tycker att fitta är sexuellt laddat, helt okej för en vuxen kvinna men ej för ett barn. Klitoris, vagina osv tycker jag är för kliniskt. Du säger ju inte penis till en liten pojk.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2003-09-09 10:51:00
|
|
Magnus Löwendahl |
Nu får vi tänka efter lite här va. Det finns ingen "samlingbeteckning" för mannens yttre könsorgan heller. Dessa organ är alltså penis och pung om ni inte lagt märke till saken. Vill man absolut ha en samlingsbeteckning kan man säga "mannens yttre könsorgan" eller "kvinnans yttre könsorgan". För mig har "fitta" ingen negativ laddning. Att vissa använder ordet som svordom, även kvinnor, är ju tråkigt, men det är ju bara att säga ifrån när någon gör det.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2003-09-09 10:52:00
|
|
Löwendahl avrundar |
Det gör jag själv ibland. Varför inte säga "penis" till småpojkar? Jag har lagt märke till "att det ska vara" snopp eller pille eller allt möjligt liknande larv när det pratas med småbarn. Säg penis och vagina även till små barn så är det slutlarvat. Varför inte?
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2003-09-09 12:17:00
|
|
Anna Li |
vagina är bara insidan av slidan om jag inte är felunderrättad. Varför ingen säger penis vet jag inte, men faktum är att nästan ingen säger det till små pojkar. Kanske för att man vill ge dem ett annat förhållande än ett strikt anatomisk till sitt kön. Vad är det som är larvigt, som vi ska sluta med?
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2003-09-09 13:17:00
|
|
Löwendahl |
Vi ska sluta ge konstiga smeknamn åt könsorganen när vi talar till små barn. "snopp", "pärla" etc. är larvigt. Tjänar inget annat syfte än att vuxna inte ska bli nervösa inför könsorganen som sådana. Eller? Alltså varför inte använda de latinska formerna penis, pung, vagina, klitoris etc. Sedan om man inom familjen absolut också vill använda något annan som "pärla" visst. Men se då till att lär ut något som andra människor kan begripa också.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2003-09-09 13:22:00
|
|
Löwendahl 2 |
Sedan kan det ju vara lämpligt att öppna en anatomibok innan man skriver en artikel där ordet "clitoris" finns i rubriken. Slida är samma sak som vagina. Det svenska ordet är slida, vagina är latin och används t.ex. av läkare. Slidan har endast en insida eftersom den är ett rör inuti kvinnans kropp. Var skulle utsidan vara menar du?
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2003-09-09 13:25:00
|
|
Löwendahl avrundar |
Nå, det var väl på sitt bra att du tog upp ämnet. Men ta nu och läs på lite till nästa gång. Kolla in t.ex. vad som menas med "förgård" i NE. Men, visst, det står konstigt där också på några ställen. Kvinnans könsorgan är mycket komplicerade. Däri ligger ju också en del av charmen kanske ;
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2003-09-09 13:50:00
|
|
Anna Li |
Du lyckas verkligen bra med att låta odrägligt överlägsen. Dina åsikter blir inte mer rätt för det. Slida/vagina är fortfarande bara insidan dvs det omfattar inte klitoris, blygdläpparna mm.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2003-09-09 13:50:00
|
|
Anna Li |
Om du obducerar en kvinna ska du se att slidan även har en utsidan. Nå, det var väl på sitt sätt bra att du kom med din kommentar och fick slå lite i din uppslagsbok tack vare min artikel. Däri ligger ju en del av charmen med sourze ;
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2003-09-09 16:08:00
|
|
Magnus Löwendahl |
Odrägligt överlägsen? Bra manipulationsförsök, men det märks ändå att argumenten är slut. Du gör inte ens ett försök att svara på "Svar 6". Klitoris-blygdläppar-området har faktiskt ett namn på svenska. Men det får du orka ta reda på själv. Är ej road av obduktioner för övrigt. :
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2003-09-09 17:39:00
|
|
Anna Li |
argumenten för vad? För att jag tycker att slida, vagina,klitoris är för anatomiska och du inte tycker det??
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2003-09-09 20:33:00
|
|
Elin |
Magnus: vad är namnet på klitoris-blygläppar-området?
Anna: Att det blir sexuellt laddat är också oundvikligt eftersom delarna i fråga ÄR sexuella - också på småbarn. Problemet är att det är sexuellt på ett negativt sätt, men min poäng är den att om vi utrotade ordet fitta och ersatte det med nåt annat, skulle detta också bli negativt laddat. Det ligger i tiden. Jag håller med Magnus om att vi hittat på en massa "skennamn" för att vi själva känner att könsorganen är tabubelagda, vilket är synd.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2003-09-09 20:33:00
|
|
forts |
Dessutom är det missvisande. Jag känner hur som helst inte att söta små låtsasnamn inte är nödvändiga alls. Precis som jag kallar klitoris för klitoris istället för sockerbit eller dyl., kallar jag t.ex arm för arm istället för trollstav och huvud för huvud istället för fantasitopp.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2003-09-09 20:35:00
|
|
elin |
skrev fel: jag känner inte att låtsasnamnen är nödvändiga.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2003-09-09 21:59:00
|
|
Anna Li |
Elin, de "riktiga" namnen är inte ett dugg tabubelagda, bara så otroligt mycket "anatomisk biologilektion i skolan ocharmiga"
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2003-09-09 22:13:00
|
|
Löwendahl |
Anna Li svar 12. Vi talar förbi varandra. Min uppfattning: De namn du upplever som "för anatomiska" är ändå de rätta att använda utanför familjen. Man måste kunna tala med andra också. I hemmet: Ha vilka smeknamn ni vill. Nog bör vi kunna vara överens om detta? Elin svar 13: Din fråga, ledtråd finns i svar 8 rad 3.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2003-09-09 23:10:00
|
|
Anna Li |
Då är enligt din mening ordet "snopp" enbart för hemmabruk? ledtråd; jag håller trots allt inte med dig
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2003-09-10 00:11:00
|
|
Löwendahl |
Hur går det då till menar du när man talar med andra människor än familjen? Då måste man var gång förklara vad man menar? Om man orkar det så visst. Och var och en har rätt att konstruera nya ord eller använda gamla på ett nytt sätt, visst. Jag skulle på fullt allvar anse att "snopp" är ett typiskt hemmaord om vi talar om/med barn. Med vuxna är det en annan sak. Då är "snopp" ett humorord. Men visst. Här finns inte sant eller falskt. Man tycker som man gör helt enkelt!
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2003-09-10 00:13:00
|
|
Löwendahl avrundar |
Men kopplingen till Freud i inledningen är på tok. Jag tror att det är denna koppling som hela tiden kraftigt stört mig. Har du läst Freud annat än i en skolantologi? Visst gjorde han också felbedömningar, kanske om kvinnlig sexualitet i vissa fall, säkert, men på det hela taget är han strålande. Om man läser vad han skrivit själv.
|
| |