Inlägg #1: Postat: 2003-09-08 18:36:00
|
Sunny |
ja du Christian: natruren är grym. Äta eller ätas.
det du skriver har i alla fall jag ofta funderat över för mycket handlar ju om våra fundamentala villkår på jorden den korta sekund vi är här i pausen mellan död o död. Jag litar mera på min hund är på de flesta människor o menar nog att man kan få ett väldigt nära förhållande till ett djur.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2003-09-08 18:37:00
|
Sunny |
När jag miste min favorithund sörjde jag djupt o länge. Men det är lite lättare att få tag i en ny hundvalp än att återfå ett förlorat barn t.ex.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2003-09-08 21:52:00
|
C N |
Jag har inte förespråkat vegeterianers ätvanor på något sätt. Alla får bestämma över sitt eget liv.
Jag skriver heller inte att det är någonting fel i att döda för överlevnad, det sker varje dag i naturen. Vi människor är dock de enda som hänsynslöst och brutalt mördar djur och bygger vidare på våra redan enorma köttberg.
Forts.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2003-09-08 21:55:00
|
C N |
Folk bör fundera lite över hur vi egentligen hanterar vår omvärld. Vem har gett oss rätten att bestämma över alla övriga arter på jorden? Är det ett demokratiskt beslut, där alla inblandande får säga sitt? Vill kor och grisar packas i lastbilar och med hjälp av elektriska "föspinnar" tvingas in i ett slakteri, som med deras känsliga luktorgan stinker av deras döda bröder och systrar?
Min åsikt står fast. Ett liv är alltid ett liv och ingen människa kan värdera ett högre än ett annat.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2003-09-08 23:29:00
|
Biff |
Får man plocka svamp då?
|
|
Inlägg #6: Postat: 2003-09-09 08:25:00
|
C N |
Det tycker jag absolut att man får. Men att hugga ner tunnland med träd för att göra svampodlingar, så att vi alltid kan ha svamp på bordet, tycker jag är fel.
Men plocka du några svampar när du är ute och strövar i skog och mark, stek dem och lägg på smöråsen! Mums...
|
|
Inlägg #7: Postat: 2003-09-09 10:24:00
|
Per W |
Ingen behöver "ge oss rätten" att utnyttja boskap och andra djur.
Och vi kan naturligtvis värdera ett visst liv högre än något annat.
Ska din sjuka hund gå före min sjuka mamma i vårdkön, och ska hundens liv räddas till varje pris??
|
|
Inlägg #8: Postat: 2003-09-09 10:29:00
|
Per W |
Svar 6: Vad är det för fel med att hugga ned träd? Skogen i Sverige växer sig större för varje år och mer än 80 av "skogen" är planterad och avsedd att huggas ned.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2003-09-09 10:38:00
|
C N |
Detta är ett fundamentalt problem du tar upp, och det är vädigt svårt att svara på.
Jag tycker att hund har samma rättighet att bli frisk som en människa. Min relation till min hund är starkare än relationen till din mamma.
Vem skall gå före i kön, din sjuka mamma eller min sjuka mamma? Detta är ett dilemma, då det är relationer inblandade.
Om min hund är sjuk och jag betalar 10.000 för att den skall bli frisk, gör jag då fel? För 10.000 skulle jag kunna rädda åtskilliga människoliv...
|
|
Inlägg #10: Postat: 2003-09-09 10:42:00
|
C N |
Svar 8:
Det har du rätt i! Har inget motargument, mer än att vi människor tenderar att "ta i" lite för mycket med allt vi gör, tyvärr för att det är pengar inblandade. Det räcker inte med att använda det vi behöver för överlevnad.
Självklart skall en bonde som odlar säd, kunna skörda den.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2003-09-09 11:30:00
|
JoeHill |
Tänk på alla oskyldiga djur som dör där skördetröskan åker fram. Har själv sätt "slicade" huggormar och kattungar på en bondgård i småland när vi bärgade hö. För att producera en vegitarisk limpa bröd dör fler djur än det gör för att producera ett kg oxfilé.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2003-09-09 11:36:00
|
Biff |
Och alla maskar som dör när man plockar potatis. Och alla myggor som dör när man kör bil. Jag tycker nog att från grunden ska inte ett liv vara värt någonting, sedan får man själv göra det till vad man vill... det blir lättare så.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2003-09-09 12:17:00
|
JoeHill |
Realistiskt sätt kan jag bara vara säker på att jag själv existerar och känner smärta. Allt annat är bara spekulationer.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2003-09-09 13:11:00
|
Biff |
Detta mynnar mot en Matrix-diskussion!
|
|
Inlägg #15: Postat: 2003-09-09 13:14:00
|
Biff |
Är ett liv verkligen värt något i sig? Eller är det bara värt något för andra?
|
|
Inlägg #16: Postat: 2003-09-09 13:15:00
|
Biff |
Har man rätt att värdera sitt eget liv?
|
|
Inlägg #17: Postat: 2003-09-09 13:57:00
|
JoeHill |
Har folk rätt att ta antibiotika för att döda av bakterier? Missbruket/bruket av antibiotika skapar även resistenta stammar som i sin tur tar livet av andra människor där alla preparat blir verkningslösa... Lika bra och inte grubbla. Ha kul istället.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2003-09-09 14:27:00
|
C N |
Jag har kul när jag grubblar! Visst förstår ni ungefär vad jag vill ha sagt? Och förstår ni inte det så kommer ni att göra det den dagen då vi människor inte längre står högst på näringskedjan. När vi blir gödda för att ge mer kött, när vi blir hoppackade pga platsbrist, när vi blir plågade och slaktade av individer vi inte förstår och som inte förstår oss. När vi i vild panik försöker göra oss hörda inför döva öron. När vi tillslut ger upp och accepterar det helvete som då är vår verklighet.
|
|