Våld och motvåld

Inlägg #1: Postat: 2003-09-04 12:39:00
Michael Ståhlberg
Tack för moralisk support, Magnus.
Jag var tvungen att lägga band på mitt pedanteri i den här artikeln, stryka ett resonemang om huruvida det verkligen var slaveriet trots allt och inte frihandelsfrågan och rätten att utträda ur unionen som utlöste kriget, liksom nordstaternas rädsla för att slaveriet skulle spridas till Kansas och Kalifornien, eller hur det var. Killing your darlings är ju en gyllene regel i skrivandet - tyvärr.
Inlägg #2: Postat: 2003-09-04 12:44:00
Johannes
Jag tvivlar personligen på att det var slaveriet som drev north vs south till krig. Lika lite som det var Judarnas lidande som fick fram ett väpnat ingripande gentemot Nazi Tyskland. De allierade var t.o.m. väldigt noga med att poängtera att de inte slogs för Judarna utan för att stoppa Hitlers framfart. Soft? Njae. Men ekonomiska intressen ställs i regel före de mänskliga.
Inlägg #3: Postat: 2003-09-04 16:14:00
Michael Ståhlberg
Lincoln sa nåt om att om han kunde förhindra en splittring av unionen utan att avskaffa slaveriet, så skulle han göra det. M.a.o: officiellt var inte avskaffandet av slaveriet huvudsyftet, för det fick inte vara det.
Inlägg #4: Postat: 2003-09-04 16:17:00
Michael Ståhlberg
Givetvis var inte Förintelsen skälet till de allierades krig mot Nazityskland. Utan allt var en följd av två saker: 1 Tysklands angrepp på Polen, 2 Japans angrepp på USA. Sen rullade allt på av sig självt.
Inlägg #5: Postat: 2003-09-04 16:28:00
Johannes
Precis. Fast det lärs ofta ut, även om det kanske inte sägs i klarspråk att kriget utkämpades för att befria lägerfångarna. Hade i alla fall den uppfattningen efter högstadet, men det kanske beror på att lärarna inte ville att eleverna skulle tappa tron på mänskligheten riktigt ä
Inlägg #6: Postat: 2003-09-04 18:23:00
Löwendahl
Misstänker att J. har rätt i slutet av svar 5... Fast det är ju rätt illa om det är så. Om man tänker efter. Väl?
Inlägg #7: Postat: 2003-09-04 19:18:00
Mike
En aspekt på det hela är ju att idag när vi vet hela ? sanningen om förintelsen så gör det ju det de allierades våld mot Hitler än mer försvarbart. Den främsta anledningen till att de slogs mot Hitler var ju för att försvara sin egen frihet vilket iofs är gott nog för mig.
Inlägg #8: Postat: 2003-09-04 20:16:00
Michael Ståhlberg
Blir brydd av Johannes vittnesmål och Löwis misstanke om att J:s misstanke stämmer.
Ibland framställs det nordamerikanska inbördeskriget som om det handlade om att befria
slavarna, men har aldrig hört att de allierades krig mot axelmakterna handlade om att befria lägerfångarna. Däremot tror jag mig ha hört och läst kritik om att de allierade kunde stoppat lägermördandet men av diverse skäl avstod.
Inlägg #9: Postat: 2003-09-04 21:15:00
Löwendahl
Michael. Jag kan alltså ha fel i svar 5. Det var ett tag sedan jag gick i skolan. Jag antog att J. hade bättre koll eftersom jag antar att han är yngre. Det kan lika gärna vara så att lärarna lär ut som det faktiskt var.
Laddar...