|
Inlägg #1: Postat: 2003-09-02 22:44:00
|
|
Johannes |
Missade uppenbarligen delen av äkta oro i hennes text. Fast det är klart, något var hon orolig för, men exakt vad det var framstod inte eftersom hon argumenterade mot sig själv i artikeln. Svårt att ta det på allvar då.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2003-09-02 23:12:00
|
|
Löwendahl |
Jag vet att det då blir svårare att ta det på allvar. Men hur står det till med viljan att förstå? Det är det jag undrar? Alltid lätt att kritisera. Svårare att läsa ut mellan raderna vad någon försöker komma fram till. I klartext: Marlene Karnerfors skrev lika rörigt. Men blandade in sitt rakade kön. Och då blev det roligt tyckte folk och kritiken blev inte alls lika hård. I genomsnitt. Hänger du med på hur jag menar?
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2003-09-02 23:45:00
|
|
Katta |
Nej, jag förstår faktisk inte vad du menar. Ramonas framföran av sina åsikter är virrig och fördomsfull... ska man mitt i allt det där sätta sig ner och analysera vad det egentligen är hon vill? Jag tog för givet att det hon skrev var det som hon menade, var det fel eller?
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2003-09-02 23:52:00
|
|
Löwendahl |
Om det var så att alla alltid menade exakt det de sa eller skrev skulle alla krig varit slut för länge sedan. Mer ledtråd än så har jag icke tid att ge denna gång.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2003-09-03 00:33:00
|
|
Johannes |
Det var aldrig meningen att slå ner hårdare på Ramona än Marlene, om det nu är någon skillnad i mina svar till dem. Vad beträffar viljan att förstå så tycker jag verkligen inte att förbud är något som egentligen löser några problem, det brukar oftast innebära en "locket på" situation som mest skapar missnöje.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2003-09-03 00:35:00
|
|
Johannes |
För övrigt kan jag tänka mig många argument och infallsvinklar för att kritisera religiösa friskolor. Problemet var att den röda tråden i min egna subjektiva mening i Ramonas inlägg var att försöka smutskasta så mycket som möjligt utan att rättfärdiga det. Dessutom så hade jag fel om Jesus och Judarna, som M.S. påpekade tidigare
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2003-09-03 09:38:00
|
|
Michael Ståhlberg |
MS har alltid rätt. Pastor Kyreus, min gode vän i Lund, en förtjusande människa, har till och med skrivit en dikt till min ära: "Den överlägsne."
För övrigt så har jag, käre bror Löwis alltså, faktiskt dristat mig till att
i anslutning till Ramonas artikel uttrycka mitt gillande av densamma. Dock med reservationen att hon borde se
orsak och verkan lite tydligare, liksom att förbud mot friskolor är oförenligt med ett fritt samhälle
jfr. USA.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2003-09-03 10:04:00
|
|
Michael Ståhlberg |
Förbud mot friskolor ingen lösning.
Inte ens slöjförbud. Det enda som hjälper är hårdare krav för medborgarskap, skärpta asylregler och att alla som saknar asylskäl avvisas vid gränsen. Risken ändå stor för att vi får jätteproblem i och med EU:s
östutvidgning är stor. I en artikel i frontpagemagazine.com varnas för
antisociala zigenare, som kommer att invandra till nuvarande EU i och med de öppna gränserna.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2003-09-03 10:05:00
|
|
Michael Ståhlberg |
In 2004 the EU will vote on the admission of some of these countries with large gypsy populations and have to face the obvious: a dysfunctional, criminally oriented "community" that has well learned how to manipulate human rights claims.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2003-09-03 10:06:00
|
|
Michael Ståhlberg |
This community, which has been on the record for centuries as refusing to accept gagea rules such as the rule of law, obligatory schooling, and the civic responsibilities of voting, will be free to migrate around and benefit from that same gagea, all the way from Helsinki to Lisbon Länk: frontpagemag.com
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2003-09-03 10:07:00
|
|
Michael Ståhlberg |
Redan nu har vi problem med "asylsökande" från Ryssland.
Länk: dn.se
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2003-09-03 10:14:00
|
|
Michael Ståhlberg |
P.S. Ja, jag får också associationer till nazisternas hets mot zigenarna, men, nej, det är inte skäl att inte tala om sina farhågor innan de besannas. Vi har haft dåliga erfarenheter nyligen av zigenska asylsökande från Östeuropa. Vi måste tordas koppla ett helhetsgrepp på den globala folkvandringssituation vi står inför. Vi måste även, vilket Ramona försöker säga, lämna multi-
kulti-romantiken och se till verklighete
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2003-09-03 10:17:00
|
|
Michael Ståhlberg |
P.P.S. Ja, detta har faktiskt indirekt med Ramonas och Johannes artiklar
att göra! Reglerna för anhöriginvandring måste också skärpas. De nuvarande är osolidariska mot svenska förvärvsarbetande och skattebetalare.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2003-09-03 10:48:00
|
|
Johannes |
Det vi borde göra är att öppna gränserna och ta skiten för alla skatter och institutioner som gjort att halva världen är fattig och inte vi. Att Zigenare har det dåligt beror i största hand på en sak: fördomar. I de länder där de försökt att få jobb har de effektivt stängts ute från arbetsmarknaden och den sociala gemenskapen. Intressant att EU väljer att bidra till de tankebanorna.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2003-09-03 10:52:00
|
|
Johannes |
Alla konservativa och bakåtsträvande strömningar i samhället har i regel fått ge vika till förmån för förändringar och nytänkande. Således är det helt meningslöst att sträva efter att bevara något. Om krafterna bakom den svenska "kulturen" är något att ha så kommer den att finnas kvar, annars kommer den, och ska, utplånas genom ett nytt multikulturellt samhälle.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2003-09-03 10:54:00
|
|
Johannes |
Du verkar vara väldigt rädd. Rädsla skapar motsättningar som skapar utanförskap som i sin tur kan skapa våld. Det är en sådan rädsla som gör att t.ex. zigenarna inte kommer in i samhället.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2003-09-03 14:54:00
|
|
Michael Ståhlberg |
Om krafterna bakom den zigenska
eller judiska
kulturen är något att ha så kommer den att finnas kvar, annars kommer den, och ska, utplånas genom ett nytt multikulturellt samhälle. Hur lät det? Som ett tal av Göran Persson?
Som ett tal av DO? Som ett tal av
Johannes?
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2003-09-03 14:58:00
|
|
Michael Ståhlberg |
Det är ungefär som att förespåka naturligt urval av starka individer. Slopa välfärdsstaten och låt de som inte klarar en fri konkurrens gå under. Eller som att knulla runt utan kondom. "De som får aids ska gå under." Rädsla för negativa effekter av invandring är lika legitima som rädsla för negativa verkningar av indragen simundervisning eller att man stänger av alla trafikljus.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2003-09-03 15:00:00
|
|
Michael Ståhlberg |
Beträffande EU så har du fel - igen.
EU kommer att öppna gränserna för alla östzigenare. Det är det artikeln på frontpagemagazine handlar om.
EU fri rörlighet, tyvärr.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2003-09-03 15:05:00
|
|
Michael Ståhlberg |
Eloge dock till Johannes. Du är en synnerligen anständig debattör. Ingen stropp som vill demonstrera moralisk överlägsenhet genom att inte svara på de svar och de frågor du får. Heder åt dig!
|
| |