|
Inlägg #1: Postat: 2003-09-02 21:41:00
|
|
Anna Li |
Och visst kan man då även i vissa fall beroende på vad böckerna tar upp plöstligt se böckernas budskap i ett annat ljus än vad man tidigare gjort. Det beror ju på om det leverne författaren representerar skiljer sig drastiskt från det budskap hans/hennes böcker har.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2003-09-02 22:39:00
|
|
Sunny |
ja när man läser Albert Speers böcker som är charmfulla o sympatiskt berättade så glömmer man ju ändå inte bort att han faktiskt var Hitlers rustningsminister. Som han själv sade: visste jag inte så borde jag vetat.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2003-09-02 23:39:00
|
|
Biff |
Många år efter att Lewis Carroll skrev Alice i underlandet framkom det att han var pedofil. Bokens anseende sjönk då med ljusets hastighet. Efter ytterligare några år framkom det att han inte alls var pedofil, utan hade bara använt sig av denna täckmantel för att dölja ett ännu fruktansvärdare brott: vänsterprassel! Som ansågs värre på hans tid. Och boken fick tillbaks sin status... Läsaren har absolut ingen aning om vad författaren har för åsikter, bara vilka han framför.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2003-09-03 13:16:00
|
|
Jon B |
Alltså bör en skribent bara beundras för sin förmåga att skriva.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2003-09-03 17:09:00
|
|
Anna Li |
Det är väl upp till var och en att bedöma. Mig skulle det definitivt påverka, och särskilt min aktning för författaren.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2003-09-03 20:58:00
|
|
Magnus Löwendahl |
Mycket intressant diskussion, och hittills påfallande konstruktiv! Kommer att tänka på Richard Wagner. Otroligt besvärlig som privatperson: energisk antisemit, nästan otroligt egocentrisk med rent löjliga lyxbegär med mera. Men musikalisk visionär av mått. Overtyren till Parsifal t.ex. kan få vilken ateist som helst att få friska starka religiösa visioner. Summa: Den som är "ond" i det yttre kan i sitt inre skapa något med vars hjälp en annan människa kan förlösa något gott inom sig.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2003-09-03 20:58:00
|
|
Löwendahl avrundar |
I och med detta har jag kanske inte sagt något nytt. Jag vet, ville bara vara med på ett hörn! :
|
| |