Jesus ´sanna´ identitet?

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2003-09-02 20:24:00
KYREUS
- kalla det vad Du vill; jag är endast en enkel, frågande - som andra tvivlande - människa. - KY
Inlägg #2: Postat: 2003-09-02 20:33:00
Michael Ståhlberg
Det är jag också. Men jag tjänar inte pengar på min tro eller mitt tvivel syftar på ditt yrke. Jag lever enligt den kristna maximen handla mot andra, som du vill att andra skall handla mot dig. T ex: om jag skriver en artikel, och nån kommenterar, så försöker jag alltid så snabbt som möjligt ge ett svar.
Vilket du inte gör. Alltså - ingen begär att du inte skall känna tvivel, bara att du beter dig enligt med Jesu lära! På de flesta punkter.
Inlägg #3: Postat: 2003-09-02 20:37:00
Michael Ståhlberg
Precis som vi kan ställa högre krav på våra världsliga ledare, så bör vi kunna ställa det på våra andliga ledare också. Präst andlig ledare.
Hur många skurkar har inte gömt sig bakom en religiös fasad? Tag bara en torpeden i Gudfadern III!
Inlägg #4: Postat: 2003-09-02 20:37:00
KYREUS
Bäste Michael! Har du aldrig upptäckt att människor är - olika?
Vill du diktera hur andra skall uppfatta sitt samvete tex också sin /ev. kristna/ tro?

Jag tänker mycket sakta när det gäller allvarliga ting. Så min respekt till Dig och andra är att jag svarar när jag har något att säga. Alltför ofta kommer den sk verkligheten emellan. mvh KY
Inlägg #5: Postat: 2003-09-02 20:39:00
Michael Ståhlberg
Eller för den delen, Robert Mitchum i kvällen filmklassiker på TV2: "Trasdockan". Jag måste tyvärr säga att du inte är värre än ärkebiskopen och de andra biskoparna. De är lika intellektuellt ohederliga i sitt resonemang om dödsstraffet som du är icke-vålds-frågan.
Inlägg #6: Postat: 2003-09-02 20:42:00
Michael Ståhlberg
Svar 4: jo, har tänkt på den möjligheten, att förpliktelser och dyl. kan lika bakom dina långsamma svar, men fel eller ej, så misstänker jag att det inte är hela sanningen.
Inlägg #7: Postat: 2003-09-02 20:42:00
Sunny
M: trasdockan är en hit!
Inlägg #8: Postat: 2003-09-02 20:43:00
KYREUS
Bäste MS! Den här trådenfrågan gäller Jesus sk sanna identitet.
mvh - KY
Inlägg #9: Postat: 2003-09-02 20:44:00
Elisabeth
Kunde du få ett bättre svar Michael S.
Inlägg #10: Postat: 2003-09-02 20:46:00
Michael Ståhlberg
Jag tänker också länge och aldrig färdigt. Omprövar mina åsikter hela tiden. Hållbarhetstestar dem. Har gått från baptism till hinduism till
agnosticism. Samtidigt hyser jag
en verklig "gudsfruktan". Men anser att man måste våga uttrycka åsikter
även om man riskerar misshaga en eventuell Gud. Det är vår lott i denna syndiga värld.
Inlägg #11: Postat: 2003-09-02 20:50:00
Michael Ståhlberg
Svar 8: frågan om Jesu sanna identitet emanerar ur en tidigare debatt och det förhållandet att jag anser att Kyreus
beteende inte överenstämmer med den gyllene regeln i Jesu Bergspredikan. Säg så här: hade Kyreus svarat på några frågor från en tidigare debatt, så hade den där debatten aldrig uppstått.
Inlägg #12: Postat: 2003-09-02 20:52:00
Michael Ståhlberg
"den *här* debatten aldirg uppstått", skall det vara
Inlägg #13: Postat: 2003-09-02 20:54:00
Michael Ståhlberg
Syftar på dessa frågor i den andra debatten:
"Fråga till den som frågar, dvs. KY: skulle du ALDRIG kunna ta till våld för att förhindra våld? Skulle du inte försvara dig själv med våld om en galning höjde yxan mot dig för att slå till? Skulle du likt ett offerlamm låta dig slaktas? Är det vad Jesus kräver? Var det fel att med våld befria Europa från Hitler?
Inlägg #14: Postat: 2003-09-02 20:54:00
KYREUS
Bäste MS: jag hoppas verkligen att Du kanske kan acceptera att min sk verklighet ständigt kommer emellan. Minns också att jag är en gammal man: 60 år. Jag orkar helt enkelt inte vara så pigg och debattsnabb som jag egentligen skulle vilja. Men nu, när jag fick några timmar kompledighet över, gick jag ju till svar. Bäste MS: jag gör bara mitt sk bästa. Mvh KY
Inlägg #15: Postat: 2003-09-02 20:54:00
Michael Ståhlberg
> Svar 4
Michael Ståhlberg
2003-08-30 16:41
Var den svarta militära befrielsekampen i Zimbabwe och Sydafrika fel? Var den vietnamesiska motståndskampen mot USA fel? Slutsats: en vapenvägrare som KY svarar givetvis ja på samtliga mina frågor. El. är ickevåldet bara för hans personliga del? Räknar han med att andra *inte* resonerar som han, tack och lov?
Inlägg #16: Postat: 2003-09-02 20:55:00
Michael Ståhlberg
> Svar 5
Michael Ståhlberg
2003-08-30 17:03
Varje människa som fördömer våld i självförsvar, även då befrielsekrig, bör ha ställt sig frågorna jag ställer ovan. Om svaret ändå blir att precis allt våld är fel, så heder åt den personen. Den lever då som den lär och har tänkt igenom sitt ställningstagande med stor ansträngning. Men den personen bör aldrig heller ringa det statliga våldsmonopolet polisen för att få skydd."
Inlägg #17: Postat: 2003-09-02 20:57:00
Michael Ståhlberg
Jag är gammal jag också. 54. Men
är brinnande i anden. Har hundra
bollar i luften och hundra järn i elden. Märks kanske. Men man måste vara med på alla hörn och slåss. . . Hm.
Inlägg #18: Postat: 2003-09-02 20:57:00
KYREUS
Bäste MS: respektera debattprincipen också: den här tråden här gäller som jag tidigare sagt: Jesus sk sanna identitet.
Om Du vill starta en annan tråd, skriv ett nytt inlägg. Ett eget inlägg, mvh - KY
Inlägg #19: Postat: 2003-09-02 21:03:00
Elisabeth
Tjäna pengar på sin tro""""---En präst är bl.a. till för att ge upplysning m.m.Alla har nog inte den erfarenheten som Michael S. i att snabb producera kommentarer.Det finns som alltid bättre och sämre individer inom alla områden.Vissa områden är ju kanske "känsligare" än andra.Livet ger oss ju törnar.Men ingen kan i alla fall trolla,och livet går upp och ner för alla människor.
Inlägg #20: Postat: 2003-09-02 21:57:00
Elisabeth
Svar 8 det finns mycket gott om Jesus,men han ville inte gifta sig i alla fall.Han föredrog ungkarlslivet och det var nog inte så vanligt på den tiden.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...