|
Inlägg #1: Postat: 2003-09-02 14:26:00
|
|
Sunny |
Shakespeare: du milde!
Tänk på antisemitismen i Köpmannen i Venedig,
synen på förhållandet mellan barn/föräldrar Kung Lear, Hamlet mm
Mycket klet blir det!
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2003-09-02 14:44:00
|
|
Biff |
Juden i Venedig var ju värsta psykot! Han förtjänade att sättas dit. Hamlet hade väl inga problem med föräldrarna? Dessutom var också mer eller mindre galen... åtminstone schizo!
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2003-09-02 14:46:00
|
|
Biff |
Hur kul är det förresten att läsa totalt korrekta böcker? Måste ju finnas en problematik... och inte vill man ha massa moraliserande dravel heller!
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2003-09-02 19:55:00
|
|
Sunny |
Helt riktigt.
Misstänk många av mina favoritförfattare har begått självmord: kan det bero på deras suspekta teman?
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2003-09-02 20:04:00
|
|
Biff |
Frågan är om författaren skriver om självmord för att han tänker begå sådant, eller om han begår självmord för att han skriver om det... Litar man på böcker som är skrivna av normala människor? Lite galna måste de ju vara för att man ska ha nåt förtroende alls... en poet är som en albatross...
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2003-09-02 21:28:00
|
|
Magnus Löwendahl |
Biff brukar väl vara rimlig men denna gång är han på den berömda cykelturen. De flesta författare, konstnärer, musiker och så vidare är helt genomsnittliga både socialt och psykiskt. Det är bara det att det blir inga bra anekdoter om det, och därför blir det inga berättelser om detta som folk kommer ihåg.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2003-09-02 22:50:00
|
|
Sunny |
men ändå: Karin Boye, Gullberg, Stig Dagerman,Wilhelm Moberg: de betydde en massa för mig när jag var tonåring. De begick alla självmord.
fast i Gulberg o Mobergs fall var det förstås mera en aktiv dödshjälp åt sig själva.O en massa sjuksystrar o taxi chaffisar tar ju oxå livet av sig.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2003-09-02 23:20:00
|
|
Biff |
Hade Moberg tagit livet av sig om han inte skrivit Din stund på jorden? Eller hade han aldrig skrivit romanen om han inte varit självmordsbenägen? Iofs samma som i svar 5 Fast vem bryr sig om Wille egentligen? Magnus, jag pratar inte om de flesta konstnärerna, utan om de bästa. Och naturligtvis är jag inte så allvarlig heller, för texterna är de samma.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2003-09-03 09:27:00
|
|
Sunny |
Moberg bestämde sig när han satt vid moderns dödsbädd.
När ville fåhan få ett värigt slut. Men hade han skrivit Din stund på jorden utan de funderingar som först broderns o sedan föräldrarnas död skapat hos honom?
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2003-09-03 12:20:00
|
|
Löwendahl |
O.K. Inte så allvarlig. Men jag trodde det- många människor, förvånansvärt många tror på dessa myter. För övrigt syftade jag också på de bästa. T.ex. Rembrandt, Matisse, Bach, Stravinsky, Goethe, Vonnegut. Rätt genomsnittliga typer socialt sett såvitt jag vet. Varken bättre eller sämre än någon annan. Ej mentalsjuka, suicidala eller något annat dramatiskt. Exemplen kan göras många många fler.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2003-09-03 13:39:00
|
|
Biff |
Jo, många tycker sådant är intressant. Och visst kan skvallerpressen sälja några extra lösnummer om det framkommer att Jan Guillou har rånat banken... Detta ändrar dock inte texterna... Visserligen medför det att vi i framtiden är likgiltiga ifall det är en människa som skriver eller om det kanske bara är någon programmerad dator som sitter och spottar ut tusentals skrivna sidor i minuten, statistiskt beräknade att uppfylla vissa syften...
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2003-09-03 13:42:00
|
|
Biff |
Sunny, man kommer in på orsak och verkan...
|
| |