|
Inlägg #1: Postat: 2003-09-01 17:25:00
|
|
Katta |
Då borde vi kanske förbjuda religion inom familjerna också? Om vi inte ska tvinga på barnen religion. Undrar hur många som föds in i kristendomen, Islam och Judendomen och hur många som aktivt väljer den?
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2003-09-01 21:44:00
|
|
Sunny |
Katta .Ja det är ett problem i väldigt slutna familjer där barnen inte får umgås med "icke rättroende." Desto viktigare att de i skolan möter olika värderingar så att de kan börja tänka efter själva. Omskärelse eller dop av/på/med minderåriga är jag emot.De kristna kan inte försvara barndop när deras egen Jesus döptes som vuxen man.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2003-09-01 23:01:00
|
|
Björn |
Sunny: Jag håller definitivt med om din syn på barndop, sådant är förkastligt. Men Katta har faktiskt en poäng här: kan man någonsin få en helt objektiv uppväxt, om en sådan överhuvudtaget finns? Sedan kan man tolka Kattas sista fråga på två sätt: föds in i religionerna eller föds in i religiösa traditioner? Det är en stor skillnad, många kallar sig kristna utan att egentligen reflektera över vad de tror på. Enligt min mening har de bara fötts in i kristna traditioner, och inte i kristen tro.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2003-09-01 23:03:00
|
|
Björn |
Sedan kan ju barn till djupt troende föräldrar bli inspirerade att själva söka, och med bakomliggande religiösa traditioner från hemmet har de då kanske lite närmare till föräldrarnas tankesätt. Det är dock ett annat fenomen.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2003-09-02 09:33:00
|
|
Sunny |
Björn. Enda sättet att inte bli en produkt av sin miljö
är att vara kritiskt medveten om den: en urgammal sanning. Hur många små barn kan vara det? Eftersom de inte har redskapen att kunna ta ställning så önskar jag att alla barn får växa upp med kunnskapen om mångfald. Just de bokstavstroende vill ogärna erkänna någon annan sannang än sin egen så jag befarar attt det är deras barn som kommera att befolka deras religiösa friskolor.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2003-09-02 09:35:00
|
|
Sunny |
Jag menar att vi sviker dessa barns rätt till en skola i en objektiv miljö där de får lära sig religionshistoria uatan termer som "den sanna läran"
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2003-09-02 13:39:00
|
|
Katta |
Men om vi inte tillåter föräldrar att fostra sina barn efter egna religiösa övertygelser så har vi inte längre religionsfrihet i Sverige. Är det alltså inget Svenskarna vill kämpa för längre?
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2003-09-02 13:42:00
|
|
Katta |
Hur kan ämnet "religion" bli objektivt så länge det undervisas av en kristen? I sådana fall bör man då kräva att lärarna i skolan är ett neutrum vad det gäller religion, eller?
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2003-09-02 14:15:00
|
|
Sunny |
När jag gick i gamla folkskolan hade ortens präst kristendomskunskap som det hette: Högst subjektivt o numera borttaget.
Man fick betyg efter tron. Självklart bör den som undervisar i religion o dess historia inte vara aktivt tillhängare till någon tro som han undervisar om. Att föräldrar är neutrala är nog omöjligt. Därför bör våra skolor o universitet vara det så att de unga får olika impulser.
Ju mera fanatiska föräldrarna är desto större risk att barnen hamnar på en religiös friskola.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2003-09-02 14:45:00
|
|
Katta |
Lärare är också människor och kommer att vara färgade av sina egna övertygelser oavsett om det gillas eller ej. Jag undervisades i religion av en äldre man som i allra högsta grad var kristen och det märktes då han talade om tex Islam... Jag måste säga att det är betydligt värre med skolor som sållar ut folket och behåller någon form av elit för att skapa sig den nya tidens affärsmän.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2003-09-02 16:43:00
|
|
Sunny |
Katta: det låter ruskigt.
O nej objektiviteten är ju en myt eller en utopi o kanske inte ens önskvärt? Vad jag menar är att barn troligen mår bäst av att få veta att det finns alternativ. I en öppen familj är det inga problem.
När mina barn frågade om Gud fanns så svarade jag ju att jag tror inte det men pappa tror det o ingen vet vem som har rätt. Islam har råkat illa ut i vårt land,ofta för att folk inte jämfört biblen o Koranen
Gör man det så finner man att de är mycket nära släkt..
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2003-09-02 21:16:00
|
|
Katta |
Men då tror du att alla religiösa hem är slutna hem? Varifrån har du fått det? Om ett barn frågar sin kristna far om Gud så svarar han efter sin övertygelse, varför tror du att ditt sätt är bättre? Att tro att barn idag är instängda i religiösa hem och inte har möjlighet att se annat är fördomsfullt.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2003-09-02 21:17:00
|
|
Katta |
Självklart finns det familjer som kväver sina barn med religion men likväl kvävs barn av andra sociala problem som jag anser att religionen då blivit tex. spelberoende föräldrar där barnen växer upp i bingohallen. Att vissa familjer utnyttjar religionens namn till att begå övergrepp på sin familj betyder absolut inte att detta är någon universal sanning som gäller alla familjer.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2003-09-02 22:16:00
|
|
Björn |
Katta, där tror jag du lyckas peka på vad det handlar om. Det handlar inte alls om religion eller politiska övertygelser eller några andra föreställningar, utan om öppenhet kontra slutenhet. Ingen är objektiv, men så länge man inte påstår sig sitta på någon absolut sanning är detta inte något problem. Börjar jag förstå vad du menar?
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2003-09-02 23:07:00
|
|
Sunny |
Som fosterbarn fick jag bra inblickar i frikyrkliga kretsar o jag önskar inga barn ska behöva ha det så. I Jehovas Vittnes kretsar är det lika illa: en barndomskamrat dog för att föräldrarna hindrade blodtransfusionen. Många unga har i dag dålig kunskap om hur slutna religiösa miljöer fungerar .Nu är det våra invandrare som strömmar till Vittnena o så har vi Islam.
De som flyr från imamernas förtryck blir förtvivlade när det sedan kommer landsmän o importerar förtrycket hit.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2003-09-02 23:09:00
|
|
Sunny |
sedan Katta så är det en hel värld av skillnad i att svara sitt barn att "Jag tror så men igen vet egentligen" eller "så här är det."
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2003-09-02 23:11:00
|
|
Sunny |
Religionshistoria är igent tråkigt udda ämne som många tror utan hänger i hop med livet som helhet o särskilt med sociologin.
man får en god inblick i hur just slutna miljöer fungerar.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2003-09-02 23:59:00
|
|
Katta |
Svar 14: Ja Björn jag tror att du gör det :
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2003-09-03 00:05:00
|
|
Katta |
Svar 16: Om en far berättar för sitt barn att han tror på Gud och att det styr hans liv, tror du då att barnet inte kommer att kunna ta till sig andras sanningar om skapandet av universum? Du må ha sett massor med hemskheter hos religiösa familjer men jag tror dessvärre att du sett lika mycket hemskat hos icke religiösa? Kan det vara sant?
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2003-09-03 00:05:00
|
|
Katta |
Det värsta är när övergrepp på människor mentalt i detta fall sker i slutenhet... så är det inte med religiösa friskolor. Alltså är jag inte emot dem, inte heller mot religion som sådan utan jag är emot missbrukandet som sker i religionernas namn.
|
| |