Rösta om friskolors existens!

Inlägg #1: Postat: 2003-09-01 15:25:00
Sunny B
Hejja Ramona!
En toppenartikel även om en hel del tål att begrundas.
Just i skolfrågan tycket jag tveklöst som du: att tvinga på ett barn en religion när de är för små att förstå är ett övergrepp men på själen i stället.
Jesus var enligt biblen över 30 år när han lät döpa sig av Johannes.
Straff o sånt är svårare: sådana frågor släpper ofta fram hämnarna inom oss.
Inlägg #2: Postat: 2003-09-01 15:36:00
Johannes
Detta var verkligen bland det dummaste jag läst på länge. Ignorant och sorgligt.
Inlägg #3: Postat: 2003-09-01 15:53:00
* En stjärna
Svaret är lätt Ramona, att högst begåvade, och i synnerhet tvärvetenskapligt inriktade politiker, har lärst sig av historien... Populistiska lynschstämningar tillhör det förflutna, i kampen för demokrati. Men, att debattera bl a sakfrågor s k a vi forsätta göra, men vi bör skaffa oss kunskaper, fundera en del, innan vi kanske allt för ofta öppnar munnen i tid och otid?
Inlägg #4: Postat: 2003-09-01 17:31:00
Katta
Hur mycket av det du skriver Ramona bottnar i fördomar?
Inlägg #5: Postat: 2003-09-01 18:04:00
Ingrid O Losell
Ramona: Du avser väl enbart att provocera? Snälla, säg att du gör det. I annat fall måste jag revidera en tidigare kommentar till dej från klok och kaxig till enbart kaxig.
Inlägg #6: Postat: 2003-09-01 18:13:00
Erik Lindgren
Jag har också varit av åsikten att folkomröstningar skall vara beslutande, ända tills jag satt i en lång debatt om detta med min far. Farsan hävdade bestämt att beslutande folkomröstningar är dåligt, på det sättet att en majoritet kan rösta ner en annan. Exempel på detta finns i Schweiz, där kvinnlig rösträtt i hela landet på alla nivåer blev ett faktum 1990.
Inlägg #7: Postat: 2003-09-01 19:19:00
Björn
Personligen är jag ateist, men jag kan ju faktiskt inte VETA att inte tex Livets Ord har rätt om hur allting fungerar. Vet du Ramona hur det förhåller sig, och i sådana fall hur?
Inlägg #8: Postat: 2003-09-01 20:35:00
Michael "Dubbel-Ramona" Ståhlberg
Artikeln hade inte skrivits om vi inte haft ca 400 000 svenska muslimer och med tanke på denna grupps överlägsna nativitet, så lär de blir fler. Så Ramona börjar i fel ände. Försöker bota symptomen i stället för sjukdomen.
Massinvandringen fortsätter, liksom balkaniseringen av Europa.
Inlägg #9: Postat: 2003-09-01 20:54:00
Jolin
Suck. Jag delar din åsikt om att religiösa friskolor inte borde finnas och blev glad att fler vågar stå för den åsikten. Men för tusan, kunde du inte komma på några bättre argument än att judar har löjliga frisyrer?
Inlägg #10: Postat: 2003-09-01 22:13:00
Rebeca
Hej.
Jag bara undrar varför du tycker att en "vanlig" våldtäkt ska bestraffas lindrigare än en våldtäkt på barn.
Är inte en våldtäkt lika hemsk alla gånger? Oavsett om offret är barn eller vuxen.
Inlägg #11: Postat: 2003-09-02 00:56:00
Alvunger
Förstår inte... friskolorna är väl ett tecken på vårt fria val? de är ett tecken på valfrihet. må så vara att valfriheten gäller vad föräldrarna väljer för sina barn. men å andra sidan har ju föräldrar alltid ansvar för sina barn, i alla val o alla lägen mat, kläder, uppfostran etc. om vi inte hade friskolor, vad skulle det då finnas? en objektiv skola? det tror jag är rent bs.
Inlägg #12: Postat: 2003-09-02 12:40:00
Viktor
Alla har rätt till religion eller att avstå från den. Förbjuder man religiösa friskolor bör man också förbjuda andra t.ex. ”Snobbiga överklasskolan Lundbergs” där lär sig överklassen att hata arbete och arbetare. Låt religiösa ha sitt så kan ”Vita korkade mäns” överklassungar onanera åt varandra i sin friskola.
Inlägg #13: Postat: 2003-09-02 19:28:00
Mike
Varför skulle övergrepp bli acceptabla om de begås av majoriteten?
Inlägg #14: Postat: 2003-09-02 22:36:00
Magnus Löwendahl
Det var väldigt vad många var duktiga här. Duktiga, duktiga, duktiga. Visst finns sakfel och klanterier i Ramonas artikel. Men där finns också en äkta oro och upprördhet. Den vill inte många bemöta utan i stället viftas med uppslagsverk och korrekt religionskunskap. Är det riktigt snyggt det? Undantag fanns. Bland annat Jolin Löf, Michael Stålberg och Erik Lindgren försökte svara seriöst.
Inlägg #15: Postat: 2003-09-02 23:02:00
Ingrid O Losell
Magnus Löwendahl: Jag citerar mej själv, "Vad händer när jag riktar ljuset mot någon annans text? Visst! Risken är stor att jag själv får stå där naken och avslöjad mitt i ljuskäglan, eller träffas av en bländande reflex. Mina intellektuella brister kommer obönhörligen att avslöjas"... det gäller oss alla!
Inlägg #16: Postat: 2003-09-02 23:12:00
Viktor
Ena stunden vrålar ni "Frihet" och andra stunden vill ni förbjuda, alltid samma personer! Dessutom är det svårt att ta Ramonas artiklar på allvar, de ligger i nivå ”Ny Demokrati” och Wachtmeister.
Inlägg #17: Postat: 2003-09-04 10:07:00
Sunny
Annars borde alla intresserade vara oroliga den här veckan. Då adventisternas kyrka i Finnland visat lika full av övergrepp på barn som den katolska i USA o Canada.
Den tragiska epilogen där utspelades i veckan då en av prästerna mördades av en medfånge. Barnen har inte haft någonstans att vända sig då de gått i skolor där ledning o lärare,liksom föräldrar, varit medlemmar i kyrkan. Men det är klart: att bry sig om de här barnen gör alltid någon spyfärdig. In med dem under mattkanten igen.
Inlägg #18: Postat: 2003-09-05 13:11:00
Marlene Karnerfors
Men HERRE GUD!!! Ramona nu gör du mig seriöst mörkrädd,
allt kan av fanatiska människor snedvridas och vändas till ren diktatur bara personen är fanatisk nog oavsett vilken tro/idiologi det rör sig om, man kan inte hindra folk att tro för det,
Laddar...