Inlägg #1: Postat: 2003-08-31 12:00:00
|
KYREUS |
I många fall är frågorna, som här, viktigare än svaren. Och verkligheten oändlighet mycket mera komplicerad än - samtalsteorin.
Det är genom att förstå att frågan -grundfrågan: livets okränkbarhet -
är extremt sammansatt som man själv är EN LITEN BIT på väg mot en hållning. En hållning inför sitt eget samvete. Fint skrivet, Fredde!
|
|
Inlägg #2: Postat: 2003-08-31 15:44:00
|
Ingrid O Losell |
Fredrik, du ställer alltför svåra frågor. De skakar om mej men jag förblir stum med tankarna i en enda röra. Tror inte ens det skulle hjälpa med lång betänketid. Instämmer med KYREUS och Sunny - fint skrivet om ett mycket svårt ämne.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2003-08-31 17:34:00
|
Magnus Löwendahl |
Bra skrivet. En riktigt djuplodning! Sådant är alltid svårt och alltid värt att premiera när någon försökt med det och klarat det. Jag svarar nej på sista frågan. Men hur ska jag kunna veta egentligen?
|
|
Inlägg #4: Postat: 2003-08-31 18:55:00
|
AC Collin |
Svårt Fredrik. Jag hoppas jag aldrig får anledning att välja. Men tänk om vi fr o m nu vänder andra kinden till, då kommer det till slut inte finnas något skäl att vända andra kinden till. ;- Du och jag kanske inte får uppleva det, men våra barn och barnbarn...
|
|
Inlägg #5: Postat: 2003-08-31 20:36:00
|
Sofia |
Är inte världen full av bevis på att när människan är tillräckligt utsatt tar reptilhjärnan över - då dödar vi utan att blinka? Sedan om det är rätt eller inte... ja, hu, jag håller med Ingrid. Tankarna kokar över i sökandet efter svar. Bra skrivet Fredrik!
|
|
Inlägg #6: Postat: 2003-08-31 23:15:00
|
Viktor |
Den som försöker att svara på Reimarkers frågor har redan tagit ställning ”Det är rätt att döda”. Den som hotar att döda ditt barn, vem har gett honom rätt till det, ställ den frågan istället!
|
|
Inlägg #7: Postat: 2003-09-02 23:07:00
|
Mike |
Och här kommer en solskenshistoria från Viktors favoritland: “Margaret Summey credits God -- and her .357 Magnum -- with protecting her from a burglar Thursday. Police say Summey, a 64-year-old widow, shot 43-year-old Timothy Doyle Huitt after he broke into her McGill Drive home. After being shot, Huitt fled through Summeys yard, leaving a trail of blood that led from her home to nearby Berry Shoals Road, where he collapsed.
|
|