rätt att DÖDA?

Showing page 3 of 4: 1  2  3  4
Inlägg #41: Postat: 2003-09-01 21:04:00
Michael Ståhlberg
Om inte kubanska staten hade rätt att döda, alltså ett våldsmonopol stat/offentlig sektor våldsmonopol, att sätta sina kritiker i fängelse fysiskt våld,
så hade inte den enligt dig fina
sjukvården på Kuba funnits. All makt bygger på våld, utövat eller
potentiellt.
Inlägg #42: Postat: 2003-09-01 21:12:00
Michael Ståhlberg
Även Nazityskland var en välfärdsstat - ja, mer så än Kuba. Parallellt med att man dödade
handikappade, efterblivna, judar, zigenare, etc. En diktaturs eventuella förtjänster ursäktar inte dess oetiska våldsutövning. Samma sak kan sägas om Kommunistkina.
Numera en marknadsliberal diktatur.
På tal om Latinamerika, så har Pinochet åstadkommit mer välståndsökning än Castro. Dessutom avgick han frivilligt.
Inlägg #43: Postat: 2003-09-01 21:15:00
Michael Ståhlberg
"En människa har inte rätt att döda en annan människa." Svara då på denna fråga: är det fel av slaven att döda sin herre? Om de flesta
godtog din pacifism, så skulle de
få som inte gjorde det, styra oss.
Med hot om våld!
Inlägg #44: Postat: 2003-09-01 21:24:00
Michael Ståhlberg
Om nu inte en människa har rätt att döda en annan människa, hur kan du då försvara aborter på människofoster? Hur jag kan veta?
Herregud, för att du är en vandrade kliché. Du inser inte att dina åsikter om våld och dina åsikter om vad som bör förbjudas inte hänger ihop.
Du är antingen otroligt naiv eller otroligt falsk.
Inlägg #45: Postat: 2003-09-01 21:26:00
Michael Ståhlberg
"En människa har inte rätt att döda en annan människa. Det är en enkel slutsats och jag mår bra! "
Fel, det är inte enkel slutsats utan en förenkling av ett svårt etiks problem.
Inlägg #46: Postat: 2003-09-01 21:27:00
Miuchael Ståhlberg
Korrigering igen: "etiskt" etc.
Inlägg #47: Postat: 2003-09-01 22:08:00
Magnus Löwendahl
Angående svar 34: "Mördarbröderna"?!? Detta var nog rekord på denna sajt i alla fall!
Michael: Maila mig din adress så skickar jag papperskopior. Det är nästan enklast tror jag. Jag har några över i alla fall. Annars finns själva artikeln på AB:s sajt: Länk: aftonbladet.se Dock icke repliken med min slutreplik så vitt jag vet.
Inlägg #48: Postat: 2003-09-01 22:11:00
Löwendahl
Michael. Tråkig historia det där med Gandhi. Garanterat korrekta uppgifter? Ja, annars hade du väl inte nämnt dem förstås. Snacka om gloria på sned. Ledsamt. Suckar tungt. Mycket tungt till och med. Var har du hittat uppgiften?
Inlägg #49: Postat: 2003-09-02 02:48:00
Michael Ståhlberg
Var? Läste det i Det Bästa tror jag för 30 år sen. Glömmer "aldrig" nåt.
"Total recall."
Googlade och fann följande.

Ur en intervju med Noam Chomky:

”You know what he said to Lewis Fisher in 1938 about the Jews in Germany -- that German Jews ought to commit collective suicide, which would "have aroused the world and the people of Germany to Hitlers violence."
Inlägg #50: Postat: 2003-09-02 02:48:00
Michael Ståhlberg
”Orwell adds that after the war Gandhi justified his position, saying, ’The Jews had been killed anyway and might as well have died significantly.’ ”

Länk: zena.secureforum.com

”In November 1938, Gandhi went so far as to advise the Jews of Europe to offer only nonviolent resistance to Hitler. ”
Länk: winstonchurchill.org
Inlägg #51: Postat: 2003-09-02 02:50:00
Michael Ståhlberg
Chomsky. Inte Chomky. "Dataslir."
Har jag dragit den här om drottningen Elisabeths nyårstal, när hon i stället för att tala om "our
origins" talade om "our oranges"?
Lars Gustafsson i Texas berättade det i SvD.
Inlägg #52: Postat: 2003-09-02 02:58:00
Michael Ståhlberg
Läst din AB-artikel. Mycket bra och poetisk. Anna Lindh eller om det var Ulrika Messing eller rentav den store GP, föreslog röstplikt, eller det kanske var Brita Leijon? I Belgien har det röstplikt mot böter. I samma land funderar de på att förbjuda invandringskritiska Vlams Blok om det stavas så. Postverket vägrar distrubera dess material. Precis som svenska posten gjorde mot SD och ND. EU-anpassat.
Inlägg #53: Postat: 2003-09-02 03:01:00
Michael Ståhlberg
Oh, not again! Distribuera. Så.
Inlägg #54: Postat: 2003-09-02 03:05:00
Michael Ståhlberg
Avslutningsvis: "Mördarbröder" starring Michael Stahlberg and
Magnus Lowendahl. Regi: Martin Scorsese. Lika tufft som "Maffiabröder". Tack Viktor. Keep up the good work!
Inlägg #55: Postat: 2003-09-02 03:08:00
Michael Ståhlberg
Säga vad man vill om Kyreus. Lite sokratiskt över hans sätt att få en att
gnugga geniknölarna. Fast det är nog inte avsiktligt i hans fall. Eller vad tros? Stackars Viktor som saknar geniknölar. Han är bara en knöl.
Inlägg #56: Postat: 2003-09-02 09:44:00
KYREUS
Svar till MS, nr 55: Bäste Michael! du har dina kvaliteter, jag har mina: bla just detta att i någon mån inspirera till diskussion. Visst; visst känner jag till Sokrates och hans metod, den gillar jag. Men jag gillar inte att du ÖVERDRIVET HÅRT ATTACKERAR dem som funderar över livet på ett annat sätt än Du själv. Har Du svårt för existentiell mångfald?? mvh KY
Inlägg #57: Postat: 2003-09-02 10:15:00
Löwendahl
Michael. Uppgifterna om Gandhi noterade. Tack för beröm ang. AB-artikel. Kan fortfarande skicka invändande insändare och min slutreplik till dig. Den bör intressera dig eftersom den berör Kuba. Intressant med röstpliksförslagen. Ska minnas detta. Samt belgisk post. Kanske vi kan intressera Sundvall för "Mördarbröder"? Börja skriv manus du. Michael och Kyreus: Ni har visst kommit i aningen dialog i alla fall. Bra det.
Inlägg #58: Postat: 2003-09-02 16:40:00
Michael Ståhlberg
Just asking questions, man. Höga krav på mig själv när det gäller intellektuell stringens, speciellt på det moral-filosofiska planet, och det gör att jag tänker att varför skall andra slippa undan lättare än jag?
Bibelfavorit: Jonas. Herren frågar, "gör det dig gott att vara arg". Jonas svarar: "ja, det gör mig gott".
Inlägg #59: Postat: 2003-09-02 16:42:00
Michael Ståhlberg
Filmtips som tyvärr kan misstolkas som insinuant elakhet: "Trasdockan" med Robert Mitchum som mordisk bluff-prälle i tv i kväll. Bara association. Inga jämförelser med Krille. Lovar. Hedersord. Cross my heart and hope to die. Varför låter allt jag säger på allvar som ironi? Suck.
Inlägg #60: Postat: 2003-09-02 16:45:00
Michael Ståhlberg
Jo, Kjell behöver en uppföljare till
"Jägarna"! Synopsis: Du och jag jagar pacifister i norrländska skogar.
Showing page 3 of 4: 1  2  3  4
Laddar...