|
Inlägg #21: Postat: 2003-08-31 16:16:00
|
|
Michael Ståhlberg |
I stället för att gentlemannamässigt erkänna att du inte menade bokstavligt att det alltid var fel att döda och ta till våld, så insinuerar du att jag skulle vara en krigshetsande våldsdyrkare. Larvigt.
Du som beundrar mördaren Fidel Castro!
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2003-08-31 22:09:00
|
|
Magnus Löwendahl |
Michael. Nu har du gjort det igen! Skrivit en hel artikel i kommentarsform. Aja baja ; Vad jag egentligen ville säga var att jag helt respekterar dina synpunkter även om jag inte håller med om allt. Jag tycker att svar 3, 4, 5, 11 och tolv är mycket väl formulerade.
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2003-08-31 22:12:00
|
|
Löwendahl avrundar. |
Jag skulle gärna se att du skrev en artikel där du fokuserar på dessa resonemang och fördjupar dem lite. Du tillhör dock det fåtal människor som verkligen samvetsgrant tänkt igenom dessa saker och därför har något att säga som många borde få höra. Slutligen vill jag endast be dig att inte använda för många okvädningsord mot dina opponenter. Det leder oftast ingen vart. Jag förstår din ilska, men kanske den kan fokuseras på annat sätt? Lätt att säga, jag vet!
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2003-08-31 22:52:00
|
|
Viktor |
"okvädningsord" ingår i Ståhlbergs argumentationsteknik och när han är riktigt illa ute så kallar han sina motståndare för fjollor, obildade, skenhelig typ mm. Enda stället han får yttra sig är Sourze, i tidningarnas insändarsidor är han utesluten och det förstår man varför!
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2003-08-31 23:06:00
|
|
Michael Ståhlberg |
Tjafs, Viktor, har varit publicerad på SvD:s insändarsida så sent som 1999. Även i Expressen på 80-talet, i spectator.co.uk och på lewrockwell.com och på DN debatts kommentardel i år, samtliga ställen där man inte kan skriva fritt utan att
får privilegiet att bli publicerad.
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2003-08-31 23:23:00
|
|
Michael Ståhlberg |
Magnus: jag har redan skrivit en artikel i ämnet icke-våld - faktiskt
innan jag läste din uppmaning att göra det. Kommer inom kort till en nättidning du ofta besöker!
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2003-08-31 23:26:00
|
|
Michael Ståhlberg |
PS till svar 25:
Jag har även fått yttra mig på contra.nu och smedjan.com flera gånger, så Viktor har fått det hela om bakfoten ovanligt för honom -
not. Även i gamla American Spectator när jag tänker efter. Tre gånger faktiskt.
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2003-08-31 23:28:00
|
|
Michael Ståhlberg |
PPS till svar 25: jo, en gång kom jag med i Nya Dagens nättidning också! Om hur grönt det är att
dissa kristna jämfört med andra
trosbekännare.
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2003-08-31 23:36:00
|
|
Michael Ståhlberg |
Undrar om fler än jag märker hur Viktor inte svarar på en enda fråga jag ställer till honom? T ex att hans radikalpacifism inte hindrat honom från att här på Sourze uttrycka beundrar för diktatorn Fidel Castro.
Men upplysningsvis Viktor; man kan inte göra revolution utan att knäcka ägg, vilket du, som är så bildad, givetvis vet vem som sa. Ledtråd:
Ninel.
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2003-08-31 23:44:00
|
|
Michael Ståhlberg |
"All politisk makt växer fram ur en gevärspipa." Vem sa det?
Det är lustigt det här. Kyreus som är kristen använder aldrig bibelord, och Viktor som bolsjevik verka veta föga
om sina avgudar: Walter Ulbricht,
Bresnjev,
Lenin, Castro och
Maozedong. Jag är varken präst eller boljksevik, men jag verkar veta
vad sådana filurer bör känna till.
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2003-08-31 23:47:00
|
|
Michael Ståhlberg |
Jag tycker att Viktor i stället för att svamla om Umberto Ecos "dolda buskap", "Foucalts pendyl" och
"Proofs of a conspiracy" bör svara på mina frågor. Men det kanske är bättre att fly än illa fäkta.
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2003-08-31 23:51:00
|
|
Michael Ståhlberg |
Slutligen: jag är övertygad om Viktors pacifism bara gäller i liberala, västerländska demokratier, men inte i Zimbabwe eller på Cuba eller i Nordkorea. Slutligen II:
den förälder som inte är beredd att döda för att skydda sitt barn från
övergrepp eller att bli mördat är en skitstövel. Hoppsan, nu okvädade jag igen!
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2003-09-01 08:20:00
|
|
Löwendahl |
Svar 32. Jag tror inte att du gjorde det. Med okvädning avses nog när man riktar sig direkt till "andra person" med namn. När du riktar dig till det mer abstrakta tredje person "de" eller "dem" etc. så blir det ingen okvädning utan bara eftertryck bra och riktigt sätt att anväda slika uttryck. Comprendo? Läste du min artikel i AB? Slutar med exempel från Kuba. Fick replik av Kubakramare som i sin tur fick slutreplik från mig.
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2003-09-01 09:23:00
|
|
Viktor |
"rätt att DÖDA?", det var frågan. Ingen människa har rätt att döda! Så enkel är min livsåskådning, i motsats till ”mördarbröderna” Ståhlberg och Löwendahl.
|
| |
|
Inlägg #35: Postat: 2003-09-01 16:29:00
|
|
Michael Ståhlberg |
Hej Löwis: nej, det gjorde jag inte.
Hänvisning, datum, etc.
|
| |
|
Inlägg #36: Postat: 2003-09-01 16:33:00
|
|
Michael Ståhlberg |
Härmed fastslår jag att Viktor tar avstånd från alla "mördare" i historien, dvs. alla som dödat, t ex
Fidel Castro, som han tidigare sagt sig beundra. Han tar avstånd från
allt väpnat motstånd mot nazism,
kolonialism, etc. Han kommer aldrig hellre att försvara sitt nya fosterland, som gett honom så mycket. Palestinier: sluta kasta sten!
Stenar kan döda. Ni har ingen rätt att ta till våld. Judarna i Warzawas getto, som sköt mot SS: ni handlade fel, enligt Viktor.
|
| |
|
Inlägg #37: Postat: 2003-09-01 16:37:00
|
|
Michael Ståhlberg |
Fel om revolution och äggknäckning.
Man kan inte göra omelett utan att knäcka ägg, ska det vara. Ingen som vet vem som sa det?
|
| |
|
Inlägg #38: Postat: 2003-09-01 16:40:00
|
|
Michael Ståhlberg |
Viktor, denne Mathama Gandhis like.
Ni vet gubben som skrev till de mosaiska församlingarna i Nazityskland och föreslog kollektivt självmord som protest mot förföljelserna. That would teach them nazis a thing or two.
|
| |
|
Inlägg #39: Postat: 2003-09-01 17:22:00
|
|
Viktor |
Ståhlberg. Jag har aldrig godkänt dödandet på Kuba, trots att det är en bråkdel av de över 11000 som mördas varje år i USA. Vad jag har berömt Kuba för, trots att världens största våldsnation USA har hållit Kuba under förtryck över 40 år, är att Kuba har Latinamerikas bästa sjukvård för alla, Latinamerikas bästa skolväsen för alla. Du som gärna skryter om ditt kunnande så vet du väl hur läget är i USA´s huvudstad Washington i jämförelse med Kuba, t.ex. barnadödligheten.
|
| |
|
Inlägg #40: Postat: 2003-09-01 17:24:00
|
|
Viktor |
En människa har inte rätt att döda en annan människa. Det är en enkel slutsats och jag mår bra!
|
| |