rätt att DÖDA?

Showing page 1 of 4: 1  2  3  4
Inlägg #1: Postat: 2003-08-30 16:31:00
Michael Ståhlberg
Ytterst är vi ansvariga inför Gud och bör alltid ha efterlivet i åtanke för våra handlingar. Vi måste alltså kunna ta ansvar för våra handlingar.
Även när vi bryter mot budet "du skall icke döda"! Gandhi ansåg att judarna borde begå kollektivt självmord i protest mot Hitler. Jag anser att de borde ha tagit till vapen.
Inlägg #2: Postat: 2003-08-30 16:34:00
Michael Ståhlberg
De som vill att amerikanerna skall förlora sin rätt att bära vapen bör ha detta i åtanke. Våldet i USA beror inte på vapnen utan på bristen på moral. Se på Schweiz, där alla vuxna män har vapen hemma. Ett av världens fredligaste länder!
Inlägg #3: Postat: 2003-08-30 16:38:00
Michael Ståhlberg
Fråga till den som frågar, dvs. KY:
skulle du ALDRIG kunna ta till våld för att förhindra våld? Skulle du inte försvara dig själv med våld om en galning höjde yxan mot dig för att slå till? Skulle du likt ett offerlamm
låta dig slaktas? Är det vad Jesus kräver? Var det fel att med våld befria Europa från Hitler?
Inlägg #4: Postat: 2003-08-30 16:41:00
Michael Ståhlberg
Var den svarta militära befrielsekampen i Zimbabwe och Sydafrika fel? Var den vietnamesiska motståndskampen mot USA fel? Slutsats: en vapenvägrare som KY svarar givetvis ja på samtliga mina frågor.
El. är ickevåldet bara för hans personliga del? Räknar han med att andra *inte* resonerar som han, tack och lov?
Inlägg #5: Postat: 2003-08-30 17:03:00
Michael Ståhlberg
Varje människa som fördömer våld i självförsvar, även då befrielsekrig, bör ha ställt sig frågorna jag ställer ovan. Om svaret ändå blir att precis allt våld är fel, så heder åt den personen. Den lever då som den lär och har tänkt igenom sitt ställningstagande med stor ansträngning. Men den personen bör aldrig heller ringa det statliga våldsmonopolet polisen för att få skydd.
Inlägg #6: Postat: 2003-08-30 20:40:00
Viktor
Ståhlberg är redan tidigare på listan.
Inlägg #7: Postat: 2003-08-30 22:03:00
Michael Ståhlberg
Vilken djävla lista? Din dödslista?
Inlägg #8: Postat: 2003-08-30 22:21:00
Michael Ståhlberg
Undrar varför Christer, som väntat, inte svarar på mina frågor. Fegt och oförskämt. Han frågar oss och vägrar svara om man inte håller med honom. På sin höjd en intetsägande enrading, precis som hans beundrare Viktor.
Inlägg #9: Postat: 2003-08-30 22:30:00
Michael Ståhlberg
Gissar att Christer är så paranoid att han resonerar så här:
det är mig Ståhlberg vill åt och inte mina åsikter. Därför struntar jag i hans frågor. Men alla moralfilosofiska debatter syftar till att finna svagheter i de teser som framförs. Christer skenbart radikal-
pacifistiska hållning är inte trovärdig förrän han tagit avstånd från all väpnad befrielsekamp i historien.
Inlägg #10: Postat: 2003-08-30 22:30:00
Michael Ståhlberg
Vilket han naturligtvis inte kommer att göra, lika lite som "pacifisten"
Viktor eller andra som skrivit flummiga kommentarer om huruvida de skulle kunna döda, vilket är detsamma som att döma de som dödar i krig för att befria andra.
Inlägg #11: Postat: 2003-08-30 22:36:00
Michael Ståhlberg
Och varför inte vara tydligare när man diskutera att döda? Varför ignorera frågan om sena aborter eller slakt av djur? I det moderna samhället äter vi kött från djur som vi inte själva dödat. Vi låter andra ombesörja den obehagliga detaljen.
Samma sak med våld mot människor. Vi överlåter det åt polis och militär.
Inlägg #12: Postat: 2003-08-30 22:39:00
Michael Ståhlberg
Vi föraktar djurslaktarna,
obducenterna som inte dödar,
begravningsentreprenörerna dito, poliserna och militären samt sopåkarna. Ja, de som gör skitgörat. Pacifisten åker snålskjuts på att andra riskerar sina liv och är villiga att skydda människor som
anfalls av människor som antingen vill förslava eller döda dem.
Inlägg #13: Postat: 2003-08-30 22:41:00
Michael Ståhlberg
Viktor som beundrar Fidel Castro, som sänt sina soldater till Afrika för att döda, och som tillåter dödsstraffet på Kuba, är inte trovärdig som "radikalpacifist". Men det är typiskt Viktor o Christer att det är fjollor som inte tål att få sakliga motargument som sätter dem på pottan.
Inlägg #14: Postat: 2003-08-30 22:43:00
Michael Ståhlberg
Det enda dessa herrar kan åstadkomma är enradiga svar som ingen blir klok på. Otäckt när man täcker efter. Två obildade och skenheliga typer. Narcissister.
Inlägg #15: Postat: 2003-08-31 11:42:00
KYREUS
Svar till Michael Ståhlberg:
Varje människa måste själv ta ställning, utifrån sitt eget samvete.
Jag är vapenvägrare för att jag inte kan se våld som en lösning.
Våld föder våld. mvh KY
Inlägg #16: Postat: 2003-08-31 15:42:00
Michael Ståhlberg
Du frågar och ber oss om svar. Jag tänker efter och ställer frågor till dig, utifrån konkreta historiska händelser, men Du svarar med floskler: "våld föder våld", "utifrån sitt eget samvete".
Varför kan man inte få svar på frågor som om DU anser att t ex Sovjets försvarskrig mot nazisterna
var rätt eller fel? Om DU anser att de allierade borde avblåst invasionen av Normandie?
Jag gissar att det beror på att du inte vill dra på dig kritik för att du vara inkonsekvent.
Inlägg #17: Postat: 2003-08-31 15:42:00
Michael Ståhlberg
Vad säger Jesus?
Jo, ditt svar skall vara ja eller nej, allt annat är av ondo.
Inlägg #18: Postat: 2003-08-31 15:50:00
Viktor
Svar 13, Ståhlberg. Ingen har rätt att döda en människa. Sedan får du kalla mig för en fjolla, obildad eller skenhelig typ. Ditt svar avslöjar dig! Dina argument talar också sitt och jag läser dem som Umberto Eco: ”Lyssna noga på argumentationen, det gäller att vara på sin vakt för att upptäcka de dolda budskapen.”
Inlägg #19: Postat: 2003-08-31 16:12:00
Michael Ståhlberg
De avslöjar piss. "Dolda buskapen"? Löjligt. Passar inte in i den här debatten. Du har ändå inte svarat på mina konkreta frågor.
Du inbillar dig säkert, i och med att du är så glömsk, att jag t ex var för
USA:s angrepp på Irak. Det var jag inte. Jag hatar krig, men mina frågor handlar om floskler kontra
noga valda ord. Du och Kyreus står för flosklerna och självmotsägelserna.
Inlägg #20: Postat: 2003-08-31 16:16:00
Michael Ståhlberg
Du vet att jag vet att du anser att ändamålet helgar medlen. T ex
att ANC:s våld mot apartheidsamhället var rätt. Men det törs du inte erkänna för då faller dina högtidliga floskler om att det
"är aldrig rätt att döda" platt till marken. Och det inser du.
Showing page 1 of 4: 1  2  3  4
Laddar...