Skrivarböcker, del 4

Inlägg #1: Postat: 2003-08-30 16:04:00
Michael Ståhlberg
En annan bra bok är Lasse Anrells
om sportgrodor. Visar att felsägningar är mer underhållande än kåserier. Sportjournalister är
inga språkliga ekvilibrister.
Inlägg #2: Postat: 2003-08-30 16:09:00
Michael Ståhlberg
Postverket drev på 80.talet kampanjen "skriv som du talar".
Vad tycker herr Löwendahl om det rådet?
Skall det drivas tills sin fonetiska spets?
Inlägg #3: Postat: 2003-08-30 16:12:00
Michael Ståhlberg
*?*& vad mycket fel med fingrarna på tangetbordet! Att jag alltid upptäcker det direkt efter att jag skickat?
Vad tycks om denna tanke: utmana den goda smaken på ett medvetet sätt!?
Inlägg #4: Postat: 2003-08-31 00:55:00
Löwendahl
Alla kana och ska ej tycka lika. Jag tycker Swanberg är bra men föredrar helt klart Ohlsson. Tycker faktiskt att Ohlsson är bästa kåsören/kolumnisten i Sverige just nu. Din politikerfråga: Ja, de flesta i alla fall. Unge nämner detta i din bok faktiskt. Ska kika på Anrells bok vi tillfälle.
Inlägg #5: Postat: 2003-08-31 00:59:00
L-dahl avrundar
Postverket har fel helt enkelt. Talspråk och skriftspråk är ej samma sak. Däremot hänger de givetvis mkt starkt samman. Men det är en annan sak. Oerhört svår fråga men intressant. Exakt svar finns nog ej! Studera dock Augustssons bok "Skrivarböcker del 2" för tips om studium av dialoger kärnan när skriftspråket försöker "vara" talspråk! Slutligen: klart som f-n att man kan utmana god smak på medvetet sätt, säkert ofta ett bra grepp.
Inlägg #6: Postat: 2003-08-31 01:01:00
L-dahl rättar svar 4
Kom just hem från kräftskiva. Det märks. I svar 4 ska "kana" vara "kan". "din" ska vara "sin".
Laddar...