rätt att DÖDA?

Inlägg #1: Postat: 2003-08-30 14:18:00
Fr€dd€ R
Du kan möjligen dö själsligt,då dina barn kan bli dödade av en annan krigsmakt.
Varför leva med den själsliga döden tills du dör, då du kan döda hotet
-genom att döda.
Offret för balansen för det du dödar,
kan du ge genom att döda dig själv.
Dina barn fortlever, men du dör fysiskt. Paradoxen är; vadan nytta med "tand för tand" då du innte upplever det du offrade för?
Inlägg #2: Postat: 2003-08-30 16:29:00
Michael Ståhlberg
För att försvara mina nära och kära -inklusive mina hundar. Plus min hembygd mot en militär invasionsstyrka. Abort är mord tagit mitt personliga
ansvar redan som 30-åring och steriliserat mig; på intet sätt ämnar jag bidra till något så livsfegt.
Inlägg #3: Postat: 2003-08-30 17:23:00
Malena
Jag kan inte ens ge dig ett ynka sammanhang där jag anser mig ha rätt att döda. I teorin anser jag att det är bättre att jag själv dör, än att jag dödar. Men i praktiken vet jag faktiskt inte hur jag skulle agera...
Jag HOPPAS att jag skulle kunna hålla min inre linje, men inte förrän man ÄR DÄR vet man.
Inlägg #4: Postat: 2003-08-30 17:54:00
Joel
Kapitalister behöver man inte ha någon rätt för att döda, det får man göra ändå.
Inlägg #5: Postat: 2003-08-30 20:59:00
Viktor
Christer K. Jag gillar dig, du är en riktig humanist! Det finns inte ett enda argument som ger rätt att döda. Det religiösa USA ger rätt att döda, över 11000 människor blev mördare där förra året. Samurajernas Japan, hur många mördades förra året? 39 människor! Det borde ha varit 5000 enligt USA mått. Alla människor skall ha rätten att dö en naturlig död, inte ens dödshjälp till svårt sjuka människor. Det finns mediciner som tar bort smärtorna. ”Livet är heligt.”
Inlägg #6: Postat: 2003-08-30 21:15:00
sten
Ingen har rätt att döda men hur skulle jag agera om mina barn eller barnbarn blev kränkta, våldtagna eller dödade?
Inlägg #7: Postat: 2003-08-30 23:35:00
q
Jag anser att dödandet är rättfärdigat då man dödar av medlidande med den som man dödar.

I självförsvar är det ocskå rättfärdigat att döda om det inte finns någon annan utväg. Men detta gäller bara om man värderar sigsjälv högre än de som hotar.
Inlägg #8: Postat: 2003-08-30 23:36:00
Michael Ståhlberg
Inlägg #9: Postat: 2003-08-31 11:48:00
KYREUS
Våld föder våld. Skall mänskligheten aldrig lära sig!
Inlägg #10: Postat: 2003-08-31 22:27:00
Magnus Löwendahl
1 Om någon försöker döda mig, jag inser att personen är en galning men jag har chansen att försvara mig med något vapen genom att ta kål på galningen. 2 Samma läge fast det är någon som betyder något för mig personligen som angrips. Något tredje svar blir det inte eftersom jag är utrangerad ur försvaret och inte riskerar att bli soldat utan endast kan få civiltjänst.
Inlägg #11: Postat: 2003-09-01 16:12:00
daniel.
Etiskt och moraliskt har man aldrig rätt att döda. Men i en hotfull situation kan man aldrig veta. Om någon med vapen hotar att döda mig eller en vän så dödar jag hellre än dör. Men det är en "rätt" man enbart ska ha i självförsvar. Inte i vare sig förebyggande syfte irak... eller efteråt dödsstraff.
Inlägg #12: Postat: 2003-09-02 11:52:00
JoeHill
Har du bil Kyreus? I sånt fall bidrar du till att döda djur, natur, vuxna, gamla, barn, dina egna barn, dina föräldrar etc etc. Grattis!
Inlägg #13: Postat: 2003-09-03 18:14:00
Per
Jag tycker som Carlin, mord och terrorism är bra underhållning. Sit back and enjoy the sick show!
Inlägg #14: Postat: 2003-09-04 21:50:00
Yohannis Petersson
Christer, du tar nu upp ett mycket intressant ämne. Som jag länge tänkt på och väntat att få skriva om - dödande. Jag har länge följt filosofen Torbjörn Tännsjös debatter om dödande. Han liksom jag stödjer oss på ultilitarismens lära. Vilken går ut på att rätten till att döda en människa beror på hans gärnings konsekvenser för det stora flertalet människor.
Inlägg #15: Postat: 2003-09-04 21:56:00
Yohannis Petersson
T ex tycker jag det är rätt att döda en spion, som läcker värdefull information om en nation och riskerar många medborgares säkerhet. Eftersom det inte går att försäkra sig om att denne spion, inte kan sälja sin information vidare efter en fängelsestraff. Mitt exempel syftar mycket på spionen Stig Bergling. Sedan är det också försvarbart att döda en människa i självförsvar. För mig som ultilitarist är motstånd mot anfallskrig, mest motbjudande.
Inlägg #16: Postat: 2003-09-11 15:42:00
Viktor
Den liberala Sourzemobben anser att det är RÄTT ATT DÖDA, någon tyckte samma sak och Anna dog.
Laddar...