Tomb Raider antifeministisk?

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2003-08-22 13:05:00
martin.
forts...

Q: Youve said you wouldnt be a fan of personally doing physical changes on yourself. Do you still feel that way?

"I think if anybody who does any plastic surgery that makes them feel better, or makes them sleep at night, you know if it works for you then thats great. But, I love flaws, and I love real things, and I love scars and wrinkles that I see coming--I love it. When you see life on a face or a body, its beautiful."
Inlägg #2: Postat: 2003-08-22 13:07:00
martin.
Angelina Jolie har väl till och med blivit känd för att hon INTE är förtjust i plastikoperationer även om läpparna ser väl fixade ut. Men tydligen så vet Susanne med flera exakt hur det ligger till... :-/
Inlägg #3: Postat: 2003-08-22 13:31:00
Susanne
Jasså? Var har du läst att AJ inte gillar plastikoperationer? Jag har aldrig hört det. Tycker förresten att Angelina Jolie är en mycket bra skådis och önskar att hon ville göra fler karaktärsroller.
Inlägg #4: Postat: 2003-08-22 13:35:00
martin.
Det har hon sagt i ganska många intervjuer. Bland annat den jag citerade här ovan i samband med nya filmen, och hur hon ville ändra karaktären där. Hon har tydligen plockat bort sin "billy bob"-tatuering men det ska också vara allt. Visst, det kan ju fortfarande se ut som att hon är opererad, men hon har också uttryckt stor frustration över att de tex. fixar till henne för mycket på filmposters.
Inlägg #5: Postat: 2003-08-22 13:52:00
Susanne
Ok, Whatever. Angående min reaktion; Visst är det tragiskt att en person som är naturligt vacker misstänks vara operad? Angelina Jolie kan mycket väl vara undantaget som bekräftar regeln. Jag tycker att det säger ganska mycket om läget i dagens uteendefixerade samhälle.
Inlägg #6: Postat: 2003-08-22 13:59:00
Michael Lundahl
Undantag bekräftar inte regeln... undantag ogiltigförklarar regeln. Det må vara ett ofta använt uttryck... men det är inte mindre fel för det. Det är den fördomsfulles sätt att bortförklara det faktum att hans/hennes generalisering inte håller.
Inlägg #7: Postat: 2003-08-22 14:01:00
Michael Lundahl
Sedan kan du gärna få förklara vrför det är så mycket bättre att vara "naturligt vacker". Och gärna ochså vad det innebär att vara "naturligt vacker". Är det till exempel "naturligt" att duscha, raka sig, sminka sig, använda kläder, klippa håret, kamma sig, att gå på work-out och så vidare.
Inlägg #8: Postat: 2003-08-22 14:03:00
martin.
Ja... alltså, det är klart hon kan ljuga, det vet man aldrig. Men jag tycker precis som du säger att det är lite tragiskt om man ska få skit kastat i ansiktet för att man har ett utseende som många anser vara vackert. Att bilden av vad som är vackert har blivit så likriktad är en annan femma, och egentligen ännu mer tragiskt.
Inlägg #9: Postat: 2003-08-22 14:04:00
Susanne
>>ML. Nej undantag är till sin natur sådana att de bekräftar en regel. Annars vore de inte undantag.
Inlägg #10: Postat: 2003-08-22 14:11:00
Susanne
>>ML. Om man är Naturligt Vacker, dvs utan operativa ingrepp, så står man för ett sunt ideal. Att sedan sköta om sitt utseende är inte onaturligt. Alla vill ju vara vackra. Men att betala tiotusentals kronor och kanske mer och att utsätta sig för riskerna med att operera sig. Då är det nåt i skönhetstanken som gått snett.
Inlägg #11: Postat: 2003-08-22 14:19:00
Michael Lundahl
Du blandar ihop betydelser nu. I det stående uttrycket "Undantaget som bekräftar regeln" har ordet undantag betydelsen "anomali, avvikelse". Regeln i det här fallet skulle vara "Alla som är vackra är opererade". Om då AJ inte är opererad, då bekräftar det inte regeln utan invaliderar den.
Inlägg #12: Postat: 2003-08-22 14:21:00
Michael Lundahl
Svar 10: Varför? Vad är det som säger att gränsen går just exakt där? Överhuvudtaget vänder jag mig starkt emot användandet av begreppen "naturligt" och "onaturligt". Dessa begrepp missbrukas flitigt. Det har lagts en värdeladdning i dem utan att någon har förklarat varför de fins där.
Inlägg #13: Postat: 2003-08-22 14:27:00
Susanne
>>ML, svar 11. Alla polkagrisar är rödvitrandiga. Barberar-skyltar är rödvitrandiga. Alltså är alla barberarskyltar polkagrisar. ;-
Inlägg #14: Postat: 2003-08-22 14:28:00
Susanne
>> ML, svar 12. Återigen semantik? Naturligt Givet av naturen. Onaturligt Ej givet av naturen.
Inlägg #15: Postat: 2003-08-22 14:33:00
Jolin
Wacko Jacko påstår också att han är emot plastikkirurgi...
Inlägg #16: Postat: 2003-08-22 14:39:00
Michael Lundahl
Susanne: Det förklarar fortfarande inte värdeladdningen. Varför är något bättre för att det är givet av naturen? Och sedan undrar jag var i naturen som det finns schampoo-källor... tvålgruvor... och deodorant-bäckar.
Inlägg #17: Postat: 2003-08-22 14:47:00
Susanne
>>ML, svar 16. Jeez, vad du är jobbig. Och med det menar jag inte att jag egentligen tycker att du har bra argument. Denna diskussion har urartat, för du fattar vad jag menar, du verkar bara vilja käfta. Om inte detta spårar rätt igen så tänker jag avvika här. Ha d bra. :-
Inlägg #18: Postat: 2003-08-22 14:56:00
###
jepps, ml "diskuterar" tills han tar sista ordet. det är bara så. naturligt, så att säga.
Inlägg #19: Postat: 2003-08-22 15:02:00
Michael Lundahl
Vad är det som är urspårat med den Susanne? Du har framfört argumentet att skönhetsoperationer är fel för att sådan skönhet inte är "naturlig". Jag för en dialog runtomkring detta där jag tycker att begreppet "natrurligt" är felaktigt att använda därför att 1 det har fått en värdeladdning utan att någon har förklarat skälen bakom den värdeladdningen 2 det finns massor av annat i våra liv som inte är "naturligt" men som ingen klagar på, alltså dubbelmoral. Vad är det som är urspårat i det?
Inlägg #20: Postat: 2003-08-22 15:35:00
Susanne
ML, svar 19. Vi har tydligen alla våra gränser för vad som är naturligt och inte ska man hårddra det så är väl egentligen neanderthal-looken den riktigt naturliga. MIN gräns går innan operationer. Men jag klipper håret, rakar benen, sminkar mig. Jag är ett offer för skönhetsidealen jag med. forts.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...