Tomb Raider antifeministisk?

Inlägg #1: Postat: 2003-08-22 12:27:00
Patrik
Kolla länken i första tråden...
Inlägg #2: Postat: 2003-08-22 13:10:00
Michael Lundahl
Croft blöder... och hon tillåts vara mänsklig... hon visar sorg över att ha förlorat sin far... hon visar irritation och ilska över att blivit snuvad. Och så undrar jag verkligen hur sexualiseringen i Lara Croft-filmerna ser ut om det INTE beror på den ökända bysten. Kan du förklara det?
Inlägg #3: Postat: 2003-08-22 14:28:00
Jolin
Kanske det. Visst bidrar bysten till sexualiseringen. Har i ärlighetens namn inte sett Tomb Raider 2, men tyckte ettan var otroligt lam. Visst, hon gråter, men sminket sitter som det ska ändå. Det är den bristande realismen som stör mig. Men vad hade man väntat sig? Den är ju för tusan baserad på ett datorspel.
Inlägg #4: Postat: 2003-08-22 14:30:00
Jolin
Jag vet inte om man kan kalla brist på realism för ett jämställdhetsproblem och det har jag heller aldrig gjord. Hur mycket Laras smink tål är inte mer orealistiskt än hur mycket stryk hon och karlarna också för den delen tål.
Inlägg #5: Postat: 2003-08-22 15:18:00
Michael Lundahl
Exakt... men detta skulle ju då inte prcis vara första gången som tidigare irrelevanta saker helt plötsligt dras upp och anses vara problem. Ta till exempel hela porrdebatten som är fullständigt smockfylld med den här typen av perspektiv-brist och där man hugger efter alla halmstrån man bara kan eftersom man tagit beslut på att porren är dålig och sedan börjat leta efter argument för det.
Inlägg #6: Postat: 2003-08-25 11:03:00
q
Jag säger bara: James Bond blöder aldrig och är aldrig svettig. Lara Croft råkar bara höra till genren av "perfekta hjältar eller hjältinnor". Meningen är att man ska dra på mungipan när James Bond överlever en explosion utan att skrynkla kostymen och med ett martiniglas i handen. Det är inte avhumanisering, det är humor, och det är samma koncept bakom Lara Croft.
Inlägg #7: Postat: 2003-08-25 11:07:00
q
Om man vill ha actionfilmer där kvinnor både blöder och är mänskliga så är Alien 1 & 2 och Terminator 1 & 2 väldigt bra exempel. Eller kolla in filmen Nikita den fanska altså. Dessa finns, men feminister kanske inte vill de dem eftersom de stör deras verklighetsuppfattning.
Laddar...