Tomb Raider antifeministisk?

Inlägg #1: Postat: 2003-08-22 13:15:00
Michael Lundahl
Nu har jag petat in en länk till en artikel där detta diksuteras. Den exakta saken de irriterar sig på är "seualiseringen". Och om denna påstådda sexualisering i Lara Croft filmerna inte cirklar runt Crofts byst... då får du gärna förklara för mig varifrån sexualiseringen kommer.
Inlägg #2: Postat: 2003-08-22 13:25:00
Abbas
Har kollat in artikeln. Har jag förstått det rätt? Du har alltså läst en diskussion angående den stereotypa kvinnliga actionhjälten och drar från den diskussionen slutsatsen att Tomb Raider är bannlyst hos feministerna på grund av Jolies bröst? Ursäkta, men hur fan kom du fram till det, från den artikeln???
Inlägg #3: Postat: 2003-08-22 13:33:00
Michael Lundahl
Artikeln är inte *enda* källan... men jag har tyvärr itne referenser till de andra tillfällen där jag sett feministisk irritation uttryckas över Tomb Raider. Men för att utgå från den artikeln så finsn så gott som hela tankekedjan där. Den enda bryggan som behöver byggas mellan min artikel och aftonbladet är kopplingen mellan "sexualiseringen" av filmen och bysten. Tycker du den kopplingen är svår att göra? Om så är fallet får du gärna svara på min fråga i Svar 1.
Inlägg #4: Postat: 2003-08-22 13:42:00
Abbas
Det är som att bara peta ut lökbitarna ur pyttipannan. Den kvinnliga hjältinnan är stereotyp och det blir tröttsamt. Men jag trodde att du förstod att begreppet sexualisering inbegrep mer än storleken på bysten och jag förstår fortfarande inte var du fått "bannlysningen" ifrån och hur "den" skulle bevisa att feminister inte får ha stora bröst.
Inlägg #5: Postat: 2003-08-22 13:45:00
Michael Lundahl
Vad är det som är stereotyp med henne? Och jag väntar fortfarande på en förklaring om vad det är med henne som är "sexualiserat". Och vad jag är ännu mer nyfiken på är varför filmen skulle vara mer feministisk för att man istället avsexualiserade henne? Är det det feminisetrna vill? Att kvinnor skall vara helt avsexualiserade? "Hey Mrs Taliban, tally me banana..."...
Inlägg #6: Postat: 2003-08-22 13:56:00
Abbas
Filmen fokuserar på hennes kropp och inte ev manus. Vad är det som är stereotypt med henne? Hon är snygg, smal, storbröstad, svettas inte, fiser inte, rapar inte. Hon är som en plastdocka. Vem har sagt att feminister vill att kvinnor ska vara helt avsexualiserade? Nej nu gör jag helg, du besvarar iaf inte mina frågor. Trevlig helg.
Inlägg #7: Postat: 2003-08-22 14:09:00
Michael Lundahl
Jag har svarat... men någon tycks vilja se rakt igenom svaren. "Filmen fokuserar på hennes kropp"? Intressant uttalande... det får du gärna utveckla. Att manus är haltande i action-filmer är väl inget nytt. Men hur får du det då till att allt fokuserar på hennes kropp bara för det? Det argumentet låter väldigt... krystat.
Inlägg #8: Postat: 2003-08-22 14:14:00
###
he he he, hela denna artikel är krystad. såg att ml under en tråd själv säger att man inte ska ta den på allvar och sen raljerar han i vanlig stil. att ni orkar, ni som försöker debattera med honom. han är inte intresserad av debatt, han är intresserad av att få sista ordet. låg människotyp.
Inlägg #9: Postat: 2003-08-22 14:24:00
Michael Lundahl
"Låg människotyp"? Tja... jag är i alla fall inte så feg så att jag försöker mig på förtal väl skyddad bakom anonymitetens bekväma slöja. Till skillnad från vissa andra vågar jag åtminstone stå för vad jag säger.
Inlägg #10: Postat: 2003-08-22 14:52:00
###
he he he he he he he he. sista ordet var det ja.
Inlägg #11: Postat: 2003-08-22 15:05:00
Michael Lundahl
Ja jag kan ju inte låta dig sitta där sist i tråden... för då har du ju gjort bort dig själv just genom att ta sista ordet. : För övrigt är du fortfarande en feg liten ynkrygg som gömmer dig bakom anonyma postningar.
Inlägg #12: Postat: 2003-08-22 15:25:00
###
det är så skönt när ens teser visar sig överensstämma med verkligheten. jag heter martin karlsson, förresten. känns det bättre nu? he he
Inlägg #13: Postat: 2003-08-22 16:50:00
martin karlsson
ljug inte
Laddar...