|
Inlägg #1: Postat: 2003-08-21 23:52:00
|
|
AC Collin |
Haha, tack Josefin. Du är vass du också. Och här går du på djupet. Känner mig lite avslöjad ;- Det här är faran när man inte har filmen tillgänglig, att man minns det man tror sig sett. Visste filmpubliken vid just den scenen att Ruts man vara pappa till Fanny, eller förstod man det först senare? Är det en dålig ursäkt? ;-
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2003-08-21 23:54:00
|
|
AC Collin |
Hur som helst så kanske Fanny och hennes vänner där i salongen bara såg en ilsken, frustrerad, "sexuellt trygg" kvinna som ville köra iväg dem. Inte en kvinna som ville dölja sin mans snedsprång? Det var mitt minne av scenen, hur hon uppfattades, och därför kändes det relevant.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2003-08-22 10:07:00
|
|
Michael Lundahl |
Ovasett vad Ruts *egentliga* anledning var så vet inte människorna där att det är på det viiset... och Rut försöker spela på det som AC pekar på.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2003-08-22 17:37:00
|
|
Alvunger |
Intressant tolkning av det hela A-C. Jag har aldrig sett det så. Jag har mer sett det som småbygdsmentalietet, rädsla, främlingsfientlighet, rasism. Det man inte känner till är man rädd för, precis som de i byn är rädda för Fanny o hennes vänner. Nej, vem som är fadern får man veta i slutscenen, på kyrkogården. Men nu måste jag erkänna nåt...
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2003-08-22 17:38:00
|
|
forts |
det ABSOLUT bästa i den filmen har alltid för mig varit just den scenen du tar upp när Rut väser: jag håller inte käften för dig din lilla slampa. Jag har sett det som en styrkeproklamation tidigare, ja nånstans tyckte jag nog att Rut hade rätt, men nu inser jag ju det felaktiga i det. Rut trycker ner sin syster. Även om jag aldrig riktigt i min feminism fallit för systerskapstanken.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2003-08-22 18:39:00
|
|
Mike |
Man kan ju se det som att hon trycker ner en annan människa. Som råkar vara av samma kö
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2003-08-23 20:12:00
|
|
AC Collin |
Scenen och tolkningen är intressant. Om jag identifierar mig med Fanny tolkar jag den på ett sätt, är jag i Ruts situation blir tokningen en annan. Hade Fanny varit en ung man hade man inte lagt in samma värderingar. Man borde kanske se om filmer vart tionde år?
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2003-08-24 00:15:00
|
|
Ingrid O Losell |
Här ser jag bevis på att skärpta "systrar" kan föra en härligt klok och givande dialog ... Systerskap tycker jag är ett vackert begrepp - och starkt!
|
| |