Pedofilens dotter: Breven till pappa

Inlägg #1: Postat: 2003-08-20 16:06:00
forts.
brevform? Du skulle kanske ha försökt förmedla/gestalta det hon som b a r n upplevde och tänkte då mycket mer? Tycker även att det saknas h u r hon egentligen upplevde övergreppen, t ex hur hon agerade under tiden övergreppen skedde. Och mamman, visste hon? Vilket jag är övertygad om att hon visste, men att hon inte ville veta vad som pågick är en annan historia... Undrar också hur den förra frun - dotterns mamma?- kan ta hand om en begravning hon inte
Inlägg #2: Postat: 2003-08-20 16:06:00
forts.
har någon som helst laglig rätt till. Det är ju märkligt att den förgripna dottern, som nu är vuxen, har egna barn? och som hade den lagliga rätten - inte tog hand om den?
Inlägg #3: Postat: 2003-08-20 16:07:00
forts.
Sen det laddade, och ibland missbrukade? ordet pedofil: Det förekommer ingenstans i brevet att den biologiske fadern hade något intresse av barn i "största allmänhet" - d v s att han hade denna abnorma sexuella läggning. Det som du beskriver handlar ju om i n c e s t, och den som begår ett sådant brott behöver för den skull inte vara pedofil i dess rätta definition, om du förstår vad jag menar?
Inlägg #4: Postat: 2003-08-20 21:39:00
Marlene Karnerfors
den är välskriven och den känslomässig och jag har svårt att tro att man kan skriva så målande utan att ha upplevt det och i så fall.... är ditt angrepp minst sagt lågt för att inte tala om känslolöst...
Inlägg #5: Postat: 2003-08-20 22:31:00
Magnus Löwendahl
Jag tyckte nog för min del att det hela var rätt väl skrivet, särskilt som ämnet ju är var så ytterst känsligt, personligt och svårt. Jag är, som några säkert märkt, inte den som tvekar att kritisera när jag tycker att något är språkligt tveksamt, men jag måste säga att jag tycker signaturen "***" synpunkter var sällsynt klumpiga och malplacerade! Tycker verkligen inte du ska lyssna på denna signaturs åsikter!
Inlägg #6: Postat: 2003-08-20 23:16:00
Marlene Karnerfors
Håller helhjärtat med Magnus, sigaturen"***" verkar mera vara ute efter att såra och skada mer än komma med konstruktiv kritik.
Inlägg #7: Postat: 2003-08-21 00:27:00
20 år
kan faktiskt skilja på när det ska vara de och dem.
Inlägg #8: Postat: 2003-08-21 16:36:00
Marlene Karnerfors
Ärligt talat.. spelar det någon roll??
är du en sådan grinolle som bara måste in och klaga i så fall kanske du kan ha ryggrad nog att skriva under med ditt namn.
Inlägg #9: Postat: 2003-08-21 20:28:00
Till ovanstående kommenterare: Jag är d e f i n i t i v t inte ute efter att såra Sunny B.! Jag inledde tydligt med att: "Den är i och för sig en välskriven text." Men, som Marie Hellström även kommenterar, så är det just denna röda tråd att hålla sig fast vid som läsare, som jag också saknar. Jag blev alltså t o m lite förvirrad över en del skeenden, sakbegrepp, som jag delvis även har nämnt ovan. Dessutom utgår jag a l d r i g ifrån att en text är självbiografiskt, såvida inte
Inlägg #10: Postat: 2003-08-21 20:29:00
författaren omtalar detta tydligt! En författare kan alltså tekniskt sätt välja att skriva i s k brevform. Dessutom vet jag inget ämne som är "lätt" att skriva om, ur litterär synpunkt...
Nu har jag läst S B:s två även andra starka texter på Sourze, och förstår att hon givetvis inte kan vara i 20-30 årsåldern...
Till Sunny: Det här är en berättelse väl värd att arbeta mer på! Här träder rätt så många personer fram på få sidor, och det kan alltså
Inlägg #11: Postat: 2003-08-21 20:30:00
forts.
bli "för mycket" för läsaren, om du förstår vad jag menar. Dessutom väljer du "brevet" som litterär form. Och här kan man åka i just den fällan, att man å ena sidan i konstens namn vill skriva "brevet" som aldrig blev sänt, i syftet att publiceras som ett litterärt brev. Jag är då övertygad om att du kommer att lyckas med ditt patos!
Inlägg #12: Postat: 2003-08-27 23:04:00
Sunny
Jag skrev första brevet till pappa samma dag jag varit på hans begravning.

"Rättigheter" mellan barn o föräldrar var lite annorlunda när jag var barn.

Men brevet är nr ett av 9.
Eftersom jag strikt följer det som hände o det jag kände när jag skrev så kan jag inte ändra på så mycket

Här lägger jag ut brev 3 som det sista.
Efter det tredje framgår nog att pappa var en flera gånger dömd pedofil.
Inlägg #13: Postat: 2003-08-27 23:09:00
Sunny B
Det funkar! Jippi! En teknisk idiot mindre!
Svar 2
Eftesom Biblen var min enda sagobok mellan 5 o 9 år så blev jag nog tidigt lite filosofisk.
Varför åt inte hundarna upp Jezebels händet t.ex? Kram Sunny
Inlägg #14: Postat: 2003-08-27 23:14:00
Sunny
Svar 3. Språket är mitt eget.
Har nästan 7årig folkskola.

Under året efter pappas död brev 9 hade vi en syskonträff med 6 pers!

Jättemärkligt! Kram Sunny
Inlägg #15: Postat: 2003-08-27 23:42:00
Sunny
Jo inte blir jag sårad så lätt heller! Jag är luttrad o har en massa humor.
Vore skilland ifall det hänt nyligen.
Kram Sunny
Inlägg #16: Postat: 2003-08-28 12:07:00
Marlene Karnerfors
*ler* skönt att höra jag tyckte ändå att kritiken i detta fall var löjlig och obefogad
Inlägg #17: Postat: 2003-08-28 13:51:00
Sunny
Ja det var skönt att du förstod att det var självupplevt.

Annars hade jag ju skildrat det på ett helt annat sätt.
Kram Sunny
Laddar...