Släng Idi Amin till krokodilerna i Nilen

Inlägg #1: Postat: 2003-08-19 05:43:00
Alf Carlsson
En politisk analys som leder till att krokodiler äter upp ondskan är precis den västerländska dagisnivå som representeras av USA, som just nu förbrukar extrema resurser och riskerar hela jordens undergång.
Inlägg #2: Postat: 2003-08-19 05:49:00
Alf Carlsson
Berätta gärna historien men glöm inte den gamla överklassens självpåtagna rätt att tömma landet på resurser och hålla befolkningen i träldom eller lös korsord.
Inlägg #3: Postat: 2003-08-19 08:37:00
Michael Ståhlberg
Fakta, inte ideologi; utan den brittiska kolonialismen, som kanske inte borde ha inträffat, men ändå gjorde det historisk determinism om du frågar mig, så hade det aldrig ägt rum en så tidig utveckling av Uganda. Så fort de vita lämnar ett afrikanskt land försämras förhållandena drastiskt. Varför?
Tag bara Liberia eller Zimbabwe.
Inlägg #4: Postat: 2003-08-19 08:39:00
Michael Ståhlberg
Och om du i pedantisk nit vill påpeka indier inte är vita, så låt mig kontra med att utan den brittiska kolonialismen hade naturligtvis aldrig skett en invandring från det
av britterna ockuperade Indien till
Östafrika.
Inlägg #5: Postat: 2003-08-19 08:57:00
Viktor
Bra Alf!
Inlägg #6: Postat: 2003-08-19 09:08:00
Viktor
Svar 3. Den vita kolonialmakten krossade den inhemska strukturen och hindrare utvecklingen och byggde sin egen koloniala struktur. När de vita sedan lämnar landet blir landet utan struktur. Denna illgärning bör finnas med ”Korkade vita mäns svarta bok”. Hoppas att vi en gång i framtiden tvingas att betala våra skulder. Jag tycker inte att dessa ”Korkade vita män” kastas till krokodilerna, utan dömas i vanlig demokratisk ordning om de sedan är döda eller levande.
Inlägg #7: Postat: 2003-08-19 09:15:00
daniel.
Alf och Viktor de sanna revolutionärerna dunkar rygg. De bryr sig inte om innehållet om att Idi Amin var en vidrig diktator utan koncentrerar sig på en indier med en mercedes och imperialismens skuld.
Inlägg #8: Postat: 2003-08-19 09:17:00
daniel.
Att Idi Amin var en av världens grymmaste tyranner verkar inte däremot bekomma dom så mycket. Men han var väl också revolutionär på sitt sätt såsom hans bröder Stalin, Castro, Mao och Pol Pot.
Inlägg #9: Postat: 2003-08-19 09:20:00
Michael Ståhlberg
Ifrågasätter den vetenskapliga grunden för Viktors antagande att om kolonialisterna inte hade anlänt så hade Uganda som väl är en kolonialistisk skapelse? utvecklats
till ett ekonomiskt välmående land.
Hur såg Uganda ut innan? Ett välmående litet muslimsk kungarike eller en del av ett östafrika fyllt med
nomader? Idi var förresten muslim, eller hur?
Inlägg #10: Postat: 2003-08-19 09:24:00
Michael Ståhlberg
Det finns ett samband mellan utveckling och klimat. I så människofientliga länder som de i Afrika söder om Sahara, så är förutsättningarna för teknologisk utveckling små. Det har att göra med värme och alla insekter och parasiter och sjukdomar som förpestar människors liv där. Högkulturer har alltid uppstått i tempererade klimat. Det engelska klimatet tycks vara idealistiskt. T ex
ångmaskinen.
Inlägg #11: Postat: 2003-08-19 09:25:00
Michael Ståhlberg
Även Newton var engelsman. Darwin likaså.
Inlägg #12: Postat: 2003-08-19 09:27:00
Michael Ståhlberg
Viktor/Unto verkar som alla kommunister kompensera sina
bristande kunskaper med en idealisering av alla färgade människor och ett motsvarande förakt för alla vita. Ett slags rasism med andra ord.
Inlägg #13: Postat: 2003-08-19 17:59:00
Viktor
Istället att möta min kommentar så kommer ni med en massa oförklarliga påståenden och pladder. För att reta er lite till, mörkhyade människor, färgare i huvudtaget är vackra och symboliserar framtiden, vita ser trötta och utbrända ut, de har gjort sitt. Det där upptäckte jag 1965 i London.
Inlägg #14: Postat: 2003-08-20 10:24:00
Nartin
Haha - Viktor är RASIST!
Laddar...