|
Inlägg #1: Postat: 2003-08-18 13:49:00
|
|
Michael Ståhlberg |
Hoppas inte detta uppfattas som elaka knäppar på näsan. Jag har för vana att se dikter som kodade
meddelanden till en själv. Och att försöka avkoda andras.
Mina dikter är i alla fall kodade
promemorier.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2003-08-18 13:53:00
|
|
Michael Ståhlberg |
Upplevde mig som medskapande i din dikt. Ser andra samma bilder som jag såg? Konkreta saker som
soffans placering i förhållande till tv:n. Sånt. Eller skapar jag med bilder ur mitt eget bildminne?
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2003-08-18 14:09:00
|
|
AC Collin |
Som sagt, det intressanta är att en text kan tolkas så olika utifrån ens egna preferenser. Innehåll kan vara självupplevt, eller inspirerat från omvärlden. Jag tror att det handlar mycket om identifikation, hur bra man är på att sätta sig in i andras situation när man skriver.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2003-08-18 14:11:00
|
|
AC Collin |
Att skriva en text där "jaget" är en man 50 skulle verkligen vara en utmaning, men skulle jag skriva trovärdigt? Kan du sätta dig in i hur en kvinna i 25-årsåldern tänker? ;-
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2003-08-18 14:18:00
|
|
AC Collin |
...och nejdå, jag uppfattar det inte som elaka knäppar på näsan. Jag tycker det är kul att du delar med dig av din tolkning.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2003-08-19 10:13:00
|
|
Michael Ståhlberg |
Orolig/nojig som alltid drar jag en lättnadens suck. Man vet ju aldrig
hur ens "humor" uppfattas. Ernst
Brunner skrev om Edith Södergran i jag-form. Vet inte om jag är för homofob för att klara en sån sak själv.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2003-08-19 10:18:00
|
|
Michael Ståhlberg |
Slår mig med tanke på att jag tillhör kategorin "man 50 ", att det inte finns en typisk sån man. I alla fall torde jag vara otypisk. Rimligen finns ej heller typisk "kvinna 25 ",
utan vi är alla individer i första hand. Men var jag helt ute och cyklade i min "avkodifiering" av din dikt? Var altt fel, såsom att den handlade om dig, och utspelades i finare kvarter i Sthlm city?
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2003-08-19 10:20:00
|
|
Michael Ståhlberg |
Att jag går fram som en gammal gymnasielärare med dina dikter, beror på det här med "aktivt lyssnande". Det ska ju kvinnor va så bra på. Dvs. man kommenterar med egna erfarenheter, vilket då
uppfattas som intresse för vad
ens interlokutär sagt eller skrivit.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2003-08-19 10:24:00
|
|
Michael Ståhlberg |
Hm. Lät det där surt? Ej avsikten.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2003-08-19 10:40:00
|
|
Michael Ståhlberg |
Ett försök att skriva som om jag var en "kvinna 25 ": "Förvirrad.
Vad har hänt? Första halvåret med
Roine kvoterade vi allt tv-tittande. Men nu jämställer han fyra timmar finnkamp med en halvtimme Sex and the city. Håller vi på att glida ifrån varandra? Känner mig osedd. Sara säger att hennes kille aldrig skulle
låsa ute henne för att få se tv i fred.
Måste få vara vara ensam och tänka. Behöver få luft. Förhållandet med Roine kväver mig." Nå?
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2003-08-19 11:27:00
|
|
AC Collin |
Hahaha, du är rolig. När du läser min senaste novell Parallellvärld som jag nyss lade upp kommer du att börja babbla om synkronicitet igen ;-
|
| |